برگزیده ها

مازندمجلس: معاون شرکت راه آهن گفت که راه آهن رشت- آستارا تا سال آینده نیز به بهره برداری نخواهد رسید.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، نورالله بیرانوند معاون توسعه اقتصادی و برنامه ریزی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست معرفی فرصت های سرمایه گذاری این شرکت که در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل ریلی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد، با بیان اینکه ۷۰ درصد حمل و نقل ریلی بار تنها از روی ۳۰ درصد شبکه ریلی کشور جابجا می‌شود، گفت: ۸۰ درصد ترانزیت ریلی ایران مسیر بندرعباس به سرخس است و سایر مسیرهای ریلی کشور یا به مرزها متصل نیستند و یا فعالیتی ندارند.

معاون مدیرعامل شرکت راه آهن، مرز ریلی اینچه برون را یادآور شد و افزود: این مرز نیز پارسال افتتاح شد ولی هنوز بخش ترانزیت آن مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

وی یکی دیگر از خطوط آهن ترانزیتی کشور را کریدور شمال به جنوب عنوان و اظهار کرد: مسیر بندرعباس به جمهوری آذربایجان نیز مورد تقاضای این کشور است که با توجه به بهره برداری از راه آهن قزوین – رشت تا پایان تابستان امسال و همچنین اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان در شش ماه آینده، این مسیر به صورت حمل و نقل ترکیبی از بندرعباس تا رشت به صورت ریلی و از رشت تا آستارا به صورت جاده ای و مجددا از آستارا تا جمهوری آذربایجان با راه آهن انجام می‌شود ضمن اینکه راه آهن رشت – آستارا تا سال آینده نیز به بهره برداری نخواهد رسید.

این مقام مسئول شرکت راه آهن با بیان اینکه قرار است حجم بار جابجا شده با ریل از ۴۱ میلیون تن در سال ۹۵ به ۱۳۶ میلیون تن در پایان برنامه ششم برسد، ادامه داد: شرکت راه آهن تا سال ۱۴۰۰ می بایست ۳۴ هزار دستگاه لوکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری به ناوگان حمل ونقل ریلی اضافه کند. تامین این میزان ناوگان ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

بیرانوند دو قانون مهم تصویب شده در سالهای اخیر را یادآور شد و گفت: قانون تضمین سرمایه گذاری کگمک کرده است تا شرکت راه آهن کسانی را که می خواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند را تضیمن کند. همچنین صندوق توسعه ملی می تواند به پشتوانه ضمانت شرکت راه آهن به سرمایه گذاران بخش خصوصی حمل و نقل ریلی تسهیلات بدهد.

معاون مدیرعامل شرکت راه آهن حمایت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را از دیگر قوانین کمک کننده به سرمایه گذاری در حوزه ریلی دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس این ماده قانونی مابه التفاوت صرفه جویی در مصرف سوخت که شامل ۷.۵ میلیارد دلار می‌شود را از سوی شرکت راه آهن و با همکاری وزارت نفت جذب خواهیم کرد.

وی دو پروژه فاینانسی مهم راه آهن را متذکر شد و گفت: یکی از این پروژه های فاینانسی که مبلغ آن ۳ هزار و ۳۶۰ میلیون یورو است در طرح های زیربنایی احداث خط آهن رشت – آستارا، احداث خط دوم برخی محورهای مهم و پرتردد و نیز توسعه قطارها حومه ای مصرف خواهد شد. همچنین یکی دیگر از پروژه های فاینانسی این شرکت شامل ۳ هزار و ۲۲۰ میلیون یورو در دو طرح مهم راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان و تهران- قم – اراک هزینه خواهد شد.

سرمایه میلیون گذاری آستارا معاون بندرعباس برداری همچنین آذربایجان اینکه تهران توسعه فاینانسی پروژه جمهوری قانون احداث ناوگان آینده میلیارد مدیرعامل برنامه بیرانوند اقتصادی المللی جابجا پایان یادآور ترانزیت آستارای