برگزیده ها

مازندمجلس: یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا می گوید: من معتقدم در این انتخابات تخلف شد. این تخلف را شورای نگهبان باید قبل از روز انتخابات باید رسیدگی کند و نظر دهد.

مازندمجلس:

امید کرمانی ها:هر چند برخی از کنارiگیری محمدباقر قالیباف تعجبکردند اما بودند کسانی که از مدت ها پیش می گفت قالیباف نیامده که در صحنهانتخابات بماند بلکه آمده تا انتقام سال 92 را در مناظرات از روحانی بگیرد و سپسصحنه را ترک کند. 

حالا او سه روز بعد از مناظره آخر نامزدهاT اعلام انصراف کرد. ناصر ایمانی می گوید قالیباف در اردوگاه اصولگرایان از این به بعدجایگاه قوی و محکمی پیدا می کند کما اینکه عارف سال 92 وقتی به نفع روحانی انصرافداد چنین وضعیتی در اردوگاه اصلاح طلبان پیدا کرد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با این چهره اصولگرا را در ادامه بخوانید؛

****


آقایقالیباف به نفع آقای رئیسی کنارهگیری کرد اما سئوال مهم این است که آیا همه آرای اونیز همین مسیر را طی می کنند؟ خیلی ها می گویند حداکثر آرایی که از پایگاه اجتماعیآقای قالیباف به سبد رأی آقای رئیسی اضافه شود 80 درصد خواهد بود و 20 درصد دیگر بهسمت نامزد دیگری متمایل خواهند شد، نظر شما چیست؟

بله این حرف درست است. یعنی بخشی از آرای قالیباف مسلما به سمت آقایرئیسی نمی رود اما وقتی آقای قالیباف کنارگیری کرد فضای هیجانی در جامعه به وجودمی آید یعنی هوادران آقای قالیباف می بینند اگر به آقای رئیسی رأی ندهند آقایروحانی رئیس جمهور می شود و ایثارگری آقای قالیباف نتیجه ای نخواهد داد بنابراینآن 20 درصد به 10 درصد کاهش خواهند یافت. یعنی تعداد بیشتری از پایگاه اجتماعیآقای قالیباف قطعا به آقای رئیسی رأی خواهند داد.

اینکه می گویند کنارهگیری آقای قالیباف تصمیم خودش نبود بلکه این اقدامبه او تحمیل شد و با ناراحتی صحنه را به نفع آقای رئیسی ترک کرد چه قدر صحت دارد؟

من چنین چیزی را حس نمی کنم. یعنی البته اخباری هم ندارم. اطلاعیهآقای قالیباف هم چنین مسئله ای را نشان نمی داد. یعنی آقای قالیباف با خوشحالی ورضایت کامل از صحنه انتخابات کنار رفت چون اگر کسی تحت فشار باشد علی القاعدهناراحتی خودش را از این مسئله به نوعی نشان می دهد اما ما چنین علامتی را از آقایقالیباف تا الان ندیدیم که نشان دهد ناراضی است. ضمن آنکه هر دو به جمنا قول دادهبودند متعهد به تصمیم آن مجموعه باشند. برخلاف آنچه در سئوال آمد اخباری را دارمکه خود آقای قالیباف پیشنهاددهنده آن بود که از صحنه انتخابات کنار برود. اگر چهمن معتقدم آقای رئیسی هم باید کنار برود.

آقای رئیسی به نفع چه کسی کنار برود؟

به نفع هیچ کس.

یعنی شما می گویید قبل از روز 29 اردیبهشت آقای رئیسی از صحنهانتخابات اعلام انصراف کند؟

بله، معتقدم آقای رئیسی هم باید انصراف دهد.

چرا؟

شرایط انتخابات الان بسیار ناعادلانه و ظالمانه است و شرایط برایکاندیداهای مختلف برابر نیست.

کاندیداها چه چیزی از برابری می خواهند که شما معتقدید این وضعیت وجودندارد؟

الان تمام دستگاه های دولتی در حمایت از آقای روحانی عمل می کنند. اینخلاف قانون است. بعد از مناظره سوم سیل بیانیه و اعلامیه های دستگاه های دولتی بودکه علیه نامزدهای منتقد دولت و در حمایت از رئیس جمهور صادر شد، این کار اصلا بیسابقه است و بعد از انقلاب چنین پدیده ای را شاهد نبودیم.

از آن طرف حامیان آقای روحانی به حمایت تلویحی قوه قضائیه، نهادها وارگان های خارج از سه قوه از نامزدهای منتقد دولت اشاره می کنند و معتقدند تریبونهای نماز جمعه و صداوسیما نیز دنبال تقویت چنین خطی بودند، از این زاویه نگاه کنیمپس شرایط برابری وجود داشت؟

خیر، قوه قضائیه اصلا وارد ماجرا نشد و حتی اعلام کرد بعد از انتخاباتجواب می دهد. ظرف یک ماه گذشته مشاهده کردیم تعداد زیادی از وزرا مستقیم به شدت وبا لحنی تحقیر و توهین آمیز علیه کاندیداهای منتقد دولت یازدهم صحبت کردند. نکتهدیگر بیانیه های متعدد و متکثر دستگاه های دولتی در تکذیب حرف های نامزدهای منتقددولت بود. این حجم از تخریب خلاف قانون است. در مجموع حتی یک نهاد یا یک امام جمعهدورترین شهر با آن لحنی که وزرا درباره نامزدهای منتقد دولت یازدهم صحبت کردندعلیه آقای روحانی موضع نگرفتند. نکته دیگر آنکه استفاده از امکانات دولتی در امرانتخابات تخلف محسوب می شود. سال 88 منتقدان و معترضان دو انتقاد کلی داشتندانتقاد اول شان تخلف و انتقاد دوم شان تقلب بود. شورای نگهبان در بحث تقلب جلساتمتعددی گذاشت و آرای بعضی صندوق ها نیز بازشماری شد که به اثبات نرسید. در موضوعتخلف، معترضان می گفتند توزیع سهام عدالت و پخش سیب زمینی و ... را مصداق تخلفانتخاباتی می دانستند. امروز هم ما شاهد یکسری اقداماتی همچون توزیع یارانه هستیمکه باید به آنها رسیدگی شود.

انتقاد کردن حق شماست ولی به نظر می رسد اصولگراها دیدند پیروز انتخاباتریاست جمهوری نمی شوند وارد فاز مظلوم نمایی شدند درست است؟

تا الان که اصولگراها مظلوم نمایی نکردند و یکی از نامزدهای آنهاانصراف داد. اگر آقای رئیسی هم بنا به پیشنهاد من انصراف دهد تازه می شود گفتمظلوم نمایی می کنند. اما اینها مظلوم نمایی نیست من می گویم دارد تخلف انجام میشود.

هدفگذاری اصولگراها به دور دوم کشیدن انتخابات ریاست جمهوری بود حتی روزسه شنبه قبل از کناره گیری آقای قالیباف خیلی از جمنایی ها اعلام کردند که هر دویآقایان رئیسی و قالیباف باید در صحنه بمانند تا انتخابات به دور دوم برود اما اینکهآقای قالیباف انصراف داد، خیلی از تحلیلگران می گویند «اصولگرایان به این نتیجهرسیدند انتخابات به دور دوم نمی رود بنابراین با اجبار آقای قالیباف به کنارگیریخواستند شکست آبرومندانه ای را تجربه کنند تا دو کاندیدای شکست خورده نداشته باشند»،آیا این طور نیست؟

هر کس هر تحلیلی بخواهد مطرح کند مجاز است. اسمش را مظلوم نمایی یافرار از شکست مفتضحانه بگذارند اما من معتقدم در این انتخابات تخلف شد. این تخلفرا شورای نگهبان باید قبل از روز انتخابات باید رسیدگی کند و نظر دهد.

مرجع رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در قانون مشخص است. خوب این مسائل میتواند از طریق مرجع قانونی دنبال شود.

بله، اینها باید بیایند و رسیدگی کنند. الان هم تا وقتی که رسیدگیکنند آقای رئیسی باید انصراف دهد و بگوید «تخلف انتخاباتی صورت گرفته است و من نمیآیم مثل بعضی ها همچون سال 88 بعد از انتخابات ادعا کنم، همین الان باید جلوی اینتخلفات گرفته شود».

این ایده شخصی شما است یا مدل طراحی شده و پیشنهادی است که جمعی ازاصولگرایان می خواهند آن را دنبال کنند؟

این ایده شخصی من است (خنده). اسمش را مظلوم نمایی یا ظالم نمایی،هرچه می خواهند بگویند. معتقدم تخلفات گسترده در این انتخابات در حال انجام استشورای نگهبان قبل از روز انتخابات باید به این مسئله رسیدگی کند، اگر شورای نگهباننخواهد قبل از روز انتخابات به تخلفات رسیدگی کند آقای رئیسی باید انصراف دهد.

آینده سیاسی آقای قالیباف چه می شود؟ برخی می گویند او با این انصراف خودرا سوزاند و از سپهر عرصه سیاسی ایران خارج شد، نظر شما چیست؟

اگر او در انتخابات می ماند و رأی نمی آورد این تحلیل درست تر بود اماوقتی در اوج کنار رفت در حالیکه 25-30 درصد آرا را داشت بنابراین در سپهر سیاسی ایران جایگاهبسیار محکمی پیدا کرد. آیا آقای عارف بعد از انصراف به نفع آقای روحانی از سپهرسیاسی ایران خارج شد؟ خیر. او شخصیت بالاتری پیدا کرد.

این اقدام آقای عارف زمینه ساز پیروزی آقای روحانی شد اما آقایقالیباف چه می ماند و چه نمی ماند نظرسنجی ها نشان می دهد که آقای رئیسی شکست میخورد؟ در واقع آقای قالیباف به نفع بازنده کنار رفت.

آن زمان که آقای عارف کنار رفت مگر می دانست آقای روحانی رئیس جمهورمی شود؟ عجب سوال هایی می پرسید. آقای روحانی با 50.5 درصد رئیس جمهور شد.

یعنی شما می گویید قالیباف عارف دوم می شود؟

نمی گویم قالیباف، عارف دوم می شود. نمی خواهم از کلماتی همچون عارفدوم و عارف اول استفاده کنم بلکه سئوال را جواب می دهم. من می گویم جایگاه آقایقالیباف در میان اصولگرایان بسیار تقویت خواهد شد چون این شهامت را داشت که در اوجبه نفع مجموعه جریان انقلابی کنار بکشد.

قالیباف رئیسی انتخابات روحانی انصراف نمایی رسیدگی خواهند مظلوم نامزدهای دولتی گویند منتقد آقایقالیباف اعلام معتقدم قانون حمایت سیاسی دستگاه تخلفات اصولگراها شورای انتقاد دنبال همچون نگهبان شرایط مسئله اصولگرایان جمهور سئوال محکمی اینکه کنارهگیری توزیع جمهوری مناظره انتخاباتی گرفته پیشنهاد صحنهانتخابات بنابراین پایگاه اینها اردوگاه استفاده مجموعه اخباری برابری بسیار گویید اصولگرا تصمیم بیانیه یازدهم باشند تقویت اجتماعیآقای تعداد قضائیه معترضان