برگزیده ها
رد صلاحیت ۳۷ نفر از نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات شوراها از سوی وزارت اطلاعات و دادستانی

مازندمجلس: سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: ۳۷ نفر از نامزدهای انتخابات شوراها که از سوی هیات نظارت تایید صلاحیت شده بودند توسط وزارت اطلاعات و دادستانی صلاحیت‌شان رد شد

مازندمجلس: سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: ۳۷ نفر از نامزدهای انتخابات شوراها که از سوی هیات نظارت تایید صلاحیت شده بودند توسط وزارت اطلاعات و دادستانی صلاحیت‌شان رد شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد محمودی شاه نشین در نشست خبری هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی که باحضور قاسم میرزایی نیکو و فرهاد تجری دو نفر دیگر از اعضای این هیات برگزار شد، اعلام کرد: امیدواریم بتوانیم در جهت وظیفه‌ای که برعهده ما است، انتخاباتی پرشور و شفاف برگزار کنیم.

قاسم میرزایی نیکو نیز در ابتدای سخنانش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این هیات‌های نظارت اعلام کرد: تاکنون هیات مرکزی نظارت بخش الکترونیکی نداشته و ۱۱ هزار شعبه رای گیری به صورت الکترونیکی اقدام می کند.

او همچنین از تهیه سیستمی برای تجمیع آرا خبر داد و گفت: یک اپلیکشن موبایل برای ناظران تهیه کردیم که برگزارکنندگان از طریق این اپلیکشین می توانند آمار را بلافاصله مشاهده و بررسی کنند.

فرهاد تجری نیز در ابتدای این نشست خبری بر لزوم رعایت حقوق شهروندی و حاکمیتی تاکید کرد و گفت: خواسته ما این است باتوجه به اینکه فضای عمومی جامعه فضایی انتخاباتی است، این آمادگی وجود دارد که قانون انتخابات را اصلاح کنند.

او گفت: امروز شاید شما متوجه شده باشید که حق قانونی برخی افراد رعایت نشده اما این مسئله ناشی از شفاف نبودن قانون است. این مسئله باعث می شود که هم افراد و هم دستگاه‌های ناظر به حق توقعاتی برآورده نشده داشته باشند.

تجری تصریح کرد: بر این اساس لازم است حتما قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا را اصلاح کنیم و این مسئله در بلندمدت حتی از نتایج انتخابات نیز مهمتر است.

محمودی در ادامه این نشست گفت: درنهایت مجموع افراد تایید صلاحیت شده در سراسر کشور در روستاها ۲۱۹ هزار و ۱۰۰ نفر است که این آمار نهایی است که باتوجه به انصراف برخی افراد ۹۴/۷۱ درصد در صحنه باقی مانده اند. این تعداد در شهرها ۴۶ هزار و ۳۲۰ نفر است و باتوجه به انصرافی ها ۸۴/۱۶ درصد در صحنه باقی مانده که یعنی نه انصراف داده اند و نه ردصلاحیت شده اند.

او گفت: تعداد کرسی ها در روستاها ۱۲۰ هزار ۸۷۳ کرسی و در شهرها ۶۷۳۷ کرسی داریم که به ازای هر کرسی در روستا ۱/۸ تایید صلاحیت شده و به ازای هر کرسی در شهرها ۶/۸ تایید صلاحیت شده و در صحنه مانده اند و انصراف هم نداده‌اند. ۹۷۵۳ شعبه نیز به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

محمودی در پاسخ به سوالی درباره تخلفات گفت: در هر شعبه رای گیری یک حوزه قضایی دایر شده که به شکایات رسیدگی شود.

تجری نیز در این رابطه گفت: نزدیک به ۱۴۰۰ نفر در سراسر کشور نسبت به ردصلاحیت شان توسط هیات‌های نظارت شهرستان و استان اعتراض کردند که باتوجه به اینکه تنها ۲۴ ساعت فرصت داشتیم، به صورت شبانه روزی کار کردیم و عمده پرونده ها را بررسی کردیم و از این رو ۵۸۸ نفر تایید صلاحیت شدند و برخی افراد که دارای سوابق سو کیفری و موارد خاص بودند که ازسوی هیات های نظارت شهرستان و استان تایید شدند اما در ادامه از سوی داستانی و وزارت اطلاعات بررسی شد و ۳۷ نفر به این ترتیب ردصلاحیت شد.

این عضو هیات نظارت مرکزی بر انتخابات شوراها اضافه کرد: از ۲۴ ساعت دیگر مهلت تبلیغات به پایان می‌رسد و تخلفات در این رابطه مورد بررسی قرار می‌گیرد و تخلفات خاصی که می‌بینند باید به دستگاه قضایی اعلام شود.

تجری با تشکر از دستگاه قضایی اضافه کرد: کمیته پیشگیری ازسوی این دستگاه تشکیل شد و تخلفات انتخاباتی قابل تصور که قبلا در انتخابات دیگر انجام شده، پیش بینی شده و راه های برخورد با آن نیز بررسی شده است. این کمیته با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط فعال است و سعی دارد از وقوع جرائم انتخابات پیش گیری کند و درصورت وقوع جرم نیز همانطور که گفتیم دستگاه قضایی برخورد خواهد کرد.

او رای و نظارت مردم را بهترین ناظر و قاصی دانست و تاکید کرد: الکترونیکی شدن انتخابات زمینه بسیاری از جرائم انتخاباتی را می‌خشکاند که امیدواریم این تجربه خوب در انتخابات دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

انتخابات نظارت تایید صلاحیت بررسی افراد مرکزی قضایی دستگاه باتوجه الکترونیکی تخلفات انتخاباتی کردیم شهرها مسئله مانده ردصلاحیت قانون اعلام شوراهای اطلاعات وزارت شوراها محمودی روستا برگزار انصراف شهرستان استان تعداد جرائم برخورد اضافه ازسوی کمیته رابطه رعایت فرهاد امیدواریم ابتدای میرزایی پنجمین نامزدهای دادستانی هیات‌های سخنگوی ادامه سراسر دستگاه‌های اصلاح تاکید اینکه روستاها