برگزیده ها
تعطیلی۷۰ درصد ظرفیت تولید واگن‌پارس‌/ برخی واگن‌سازها در نبود تقاضا واردکننده‌ شده‌اند

مازندمجلس: مدیرعامل واگن‌پارس با بیان اینکه این شرکت ریلی در سال گذشته به دلیل نبود تقاضا و عدم تأمین نقدینگی، فقط با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار کرد، گفت: لازم است دولت حمایت کند تا فاینانس ارزان‌قیمت برای شرکت‌های متقاضی فراهم شود.

مازندمجلس:، محمدرضا مختاری در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: واگن‌پارس تولیدکننده انواع واگن مسافری، واگن مترو، واگن باری و لکوموتیو است.

وی با بیان اینکه واگن‌پارس از سال 1363 شروع به کار کرد، گفت: 50 درصد واگن‌های موجود در کشور جزو تولیدات واگن‌پارس است و تنها تولیدکننده صنعت ریلی در حوزه گسترده در میان 7 شرکت واگن‌ساز است.

مدیرعامل واگن‌پارس افزود: ظرفیت تولید واگن‌پارس، تولید سالانه 1000 دستگاه واگن باری و 150 دستگاه انواع واگن مسافری و 40 دستگاه لکوموتیو به صورت همزمان است.

مختاری گفت: متأسفانه به دلیل نبود تقاضا و وجود تعداد بالای شرکت واگن‌ساز در کشور و مشکلات مالی شرکت‌های ریلی در سال گذشته با 30 درصد ظرفیت خود کار کردیم و 70 درصد ظرفیت واگن‌پارس بلااستفاده ماند.

وی یادآور شد: شرکت واگن‌پارس استعداد این را دارد که به تنهایی کل نیاز ریلی کشور را در زمینه واگن، تعمیرات و لکوموتیو تأمین کند.

مدیرعامل واگن‌پارس ادامه داد: در چند سال گذشته در کنار واگن‌پارس چندین شرکت سازنده دیگر هم تأسیس شد در حالی که تقاضا افزایش نیافت.

مختاری افزود: در نبود تقاضا برخی شرکت‌های واگن‌ساز کشور ظرفیت خود را کاهش دادند و حتی واردکننده واگن شده‌اند.

وی با اشاره به کاهش توانایی مالی شرکت‌های ریلی در خرید واگن گفت که شرکت بهره‌بردار در گذشته از تسهیلات ویژه که توسط راه‌آهن تأمین می‌شود و از محل وجوه اداره شده و ارزان‌قیمت بود استفاده می‌کردند و آنها با واگن‌سازها قرارداد می‌بستند اما در چند وقت اخیر هیچ تسهیلاتی به شرکت‌های ریلی داده نشد.

مدیرعامل واگن‌پارس بیان کرد: برای شرکت بهره‌بردار و مالک توجیه منطقی مالی وجود ندارد که تسهیلات با نرخ سود 21 تا 27 درصد برای خرید واگن بگیرد و قطعاً اگر دولت به صنعت ریلی یارانه ندهد این صنعت توجیه ندارد.

مختاری اظهار داشت: در همین راستا و به دلیل نبود نقدینگی خارجی‌ها وارد عرصه شده‌اند و شرکت‌های داخلی حاضر هستند با آنها قرارداد منعقد کنند. زیرا با خود فاینانس و نقدینگی به همراه می‌آورند.

وی گفت: پیش از این واگن‌پارس با کشورهای سوریه و عراق قرارداد تولید واگن داشت اما به دلیل بروز جنگ در این کشورها این قراردادها معوق شده است البته با بنگلادش و کوبا ارتباطاتی برای فروش واگن برقرار کرده‌ایم.

مدیرعامل واگن‌پارس افزود: راه‌آهن بنگلادش تمایل دارد خارج از مناقصه از ما واگن خریداری کند اما انتظار ارائه فاینانس دارد که ما این امکان را نداریم.

مختاری گفت: از طریق وزرای صنعت و اقتصاد به دنبال تسهیلاتی برای پروژه‌های صادراتی بودیم اما امکان رقابت برای ما فراهم نیست زیرا واگن‌های خارجی تسهیلات با نرخ سود کمتر 3 درصد و بازپرداخت بیش از 15 سال به همراه دارند.

وی بیان کرد: لیزینگ ریلی نیز مناسب است البته اگر بتواند نرخ سود را به زیر 10 درصد کاهش دهد؛ لیزینگ‌ها در حال مذاکره با خریداران واگن هستند که در صورت تعریف مدلی مناسب از نظر مالی شرکت‌ها تقاضای خرید واگن از طریق لیزینگ‌ها به ما ارائه دهند.

مدیرعامل واگن‌پارس درباره مقایسه واگن‌های ایرانی و روسی گفت که قیمت واگن‌های ما با نرخ واگن‌های روسی رقابت می‌کند ما استاندارد UIC اروپا را داریم و در صورتی که می‌توانستیم فاینانس بیاوریم تقاضای زیادی برای خرید داریم.

مختاری تصریح کرد: اگر شرکت‌های بهره‌بردار هم توان تولید نقدینگی داشته باشند ما توانایی تولید سالانه 1000 دستگاه واگن را داریم.

وی درباره قرارداد خرید و تولید 6 هزار دستگاه واگن باری در داخل و با سرمایه‌گذاری 100 درصدی روسی گفت که 1100 دستگاه از این واگن‌ها در خارج تولید می‌شود و 4900 دستگاه آن در داخل و توسط سه واگن‌ساز تولید خواهد شد که سهم واگن‌پارس 2200 دستگاه واگن لبه‌بلند باری که تا 3 سال آینده تحویل می‌دهیم.

مدیرعامل واگن‌پارس افزود: بدنه این واگن‌ها کاملاً در داخل تولید می‌شود و برخی قطعات که توجیه مالی ندارد در داخل شود را از خارج وارد می‌کنیم.

وی با تأکید براینکه لازم است دولت بیشتر از واگن‌سازهای داخلی حمایت کند، بیان داشت: در سال 95 نسبت به سال‌های قبل رکورد زدیم و در 9 ماه 27 دستگاه واگن مسافری تولید کردیم و طی همین مدت 27 دستگاه واگن مسافری هم تعمیر کردیم که البته ظرفیت ما بیش از این ارقام است.

مدیرعامل واگن‌پارس اظهار داشت: در پایان سال 95 همچنین سه قرارداد تولید واگن منعقد کردیم که در یکی از آنها تولید 330 دستگاه واگن باری است که تا پایان امسال تحویل می‌دهیم.

مختاری گفت: امسال همچنین 370 دستگاه واگن باری قرارداد بسته‌ایم همچنین قرارداد تولید 39 دستگاه واگن مسافری داریم.

وی بیان کرد: تلاش می‌کنیم پروژه 2200 دستگاه با سرمایه‌گذاری روسی را از مهر و آبان 96 کلید بزنیم و تا مهر 99 همه 2200 دستگاه واگن باری لبه‌بلند را تحویل دهیم.

مدیرعامل واگن‌پارس گفت:‌ برنامه‌ریزی کردیم قرارداد 370 دستگاه واگن باری که امسال منعقد شده تا مهرماه امسال تمام شود تا با خیالی آسوده به سراغ قرارداد 2200 دستگاهی روسی برویم.

واگن‌پارس دستگاه تولید مدیرعامل قرارداد مختاری ظرفیت شرکت‌های مسافری واگن‌های کردیم افزود تقاضا واگن‌ساز امسال داریم همچنین توجیه البته تحویل نقدینگی منعقد تسهیلات فاینانس ندارد گذشته لکوموتیو اظهار بهره‌بردار شده‌اند واگن‌ها سرمایه‌گذاری تقاضای درباره انواع می‌دهیم پایان می‌کنیم لیزینگ‌ها تولیدکننده لبه‌بلند رقابت داخلی واگن‌سازها تأمین توانایی تسهیلاتی سالانه همراه راه‌آهن امکان ارائه بنگلادش مناسب