برگزیده ها
مازندمجلس: فتح‌الله گولن در مقاله‌ای از اعضای ناتو خواست که به ترکیه کمک کنند تا به مسیر دموکراتیک بازگردد.

فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: زمانی من ترکیه را به عنوان یک کشور امیدوار که در راه دموکراسی گام برمی‌داشت و در یک مدل میانه‌روی سکولاریسم اداره می‌شد، می‌شناختم. اکنون این کشور به قلمرو یک رئیس‌جمهور تبدیل شده است که هر کاری را که می‌تواند برای تجمیع قدرت و مطیع کردن مخالفان انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: غرب باید به ترکیه برای بازگشتن به مسیر دموکراتیک کمک کند. ناتو در اجلاس آتی‌اش باید از این فرصت برای کمک به ترکیه استفاده کند.

گولن افزود: «از ۱۵ ژوئیه زمانی که کودتای "اسفناک" اتفاق افتاد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به صورت سیستماتیک انسان‌های بی‌گناه را با بازداشت، دستگیری، اخراج و تعلیق مورد آزار و اذیت قرار داده است. زندگی بیش از ۳۰۰ هزار شهروند ترکیه از جمله کردها، علوی‌ها، سکولارها، چپ‌گراها،‌ دانشگاهیان، اعضای جنبش خدمت که یک جنبش بشردوستانه صلح آمیز است و من آن را مدیریت می‌کنم، ویران کرده است. پس از اینکه کودتای ۱۵ ژوئیه به ثمر نرسید و همه مسائل فاش شد من بلافاصله هرگونه ارتباط خود را با این کودتا رد کردم و حتی عاملان این کودتا را محکوم کردم اما با این حال اردوغان بدون داشتن هیچگونه شواهدی مرا به طراحی این کودتا از ۵۰۰۰ مایل فاصله متهم کرد. روز بعد دولت لیست‌های هزاران نفر را که در جنبش خدمت کار می‌کردند به عنوان یک مجرم منتشر کرد و زندگی آنها را از بین برد.»

به گفته این روحانی در تبعید این لیست‌ها شامل افرادی نیز می‌شد که در ناتو خدمت می‌کردند. دیده‌بان حقوق بشر گزارش‌هایی درباره سوءاستفاده‌های گسترده از جمله شکنجه و کشتار در حین بازداشت منتشر کرده‌اند. حتی دولت به دنبال مجازات کردن انسان‌های بی‌گناه در خارج از ترکیه است. به طور مثال ترکیه خواستار اخراج سه عضو جنبش خدمت شده است که این افراد بیش از یک دهه به عنوان کارکنان مدرسه فعالیت کرده‌اند و اکنون با زندان و شاید با شکنجه مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: در ماه آوریل رئیس‌جمهور در رفراندوم اخیر با وجود تمام اتهامات جدی تقلب به پیروزی رسید. به دنبال این پیروزی درصدد شکل‌دهی یک سیستم ریاست جمهوری بدون هرگونه تعادل و کنترل است. این سیستم او را قادر می‌سازد که تمام سه قوه را هدایت کند. من می‌ترسم مردم ترکیه وارد یک دوره جدید اقتدارگرایی در ترکیه شده باشند. این در حالی است که ما اول راه اینگونه وارد میدان نشده بودیم. حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ با وعده اصلاحات دموکراتیک در راستای پیوستن به اتحادیه اروپا به قدرت رسید اما پس از گذشت مدت زمانی اردوغان به طور فزاینده در برابر صدای مخالفان بی‌تحمل شد. وی بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات را تعطیل کرد. در ژوئن ۲۰۱۳ او به سرکوب معترضان پارک گزی پرداخت. در ماه دسامبر همان سال زمانی که اعضای کابینه‌اش در یک تحقیقات گسترده فساد قرار گرفتند وی دستگاه قضائی و رسانه‌ها را مورد اتهام قرار داد. اکنون وضعیت فوق‌العاده که به صورت موقت بعد از کودتای ۱۵ ژوئیه اعمال شده بود تاکنون ادامه دارد.

گولن اضافه کرد: براساس اعلام سازمان عفو بین‌الملل یک سوم از خبرنگاران بازداشت شده در جهان در زندان‌های ترکیه هستند. اکنون جمعیت ترکیه به شدت قطبی شده است. یک ترکیه تحت ریاست یک "رژیم دیکتاتوری" بهشتی را برای رادیکال‌های خشونت‌گرا ایجاد کرده است. ترکیه‌ای که شهروندان کردش را به ناامیدی سوق می‌دهد. مردم ترکیه نیاز دارند که توسط متحدان اروپایی‌شان و آمریکا مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند دموکراسی خود را حفظ کنند. ناتو می‌تواند و باید از ترکیه بخواهد که تعهدات خود مبنی بر اجرای معیارهای دموکراتیک اجرا کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دو مساله برای حفظ دموکراسی در ترکیه لازم است. در درجه اول، یک قانون اساسی جدید شهروندی از طریق پروسه دموکراتیک با حضور تمام بخش‌های جامعه نوشته شود که در این قانون اساسی تمام ضوابط بشردوستانه و قوانین بین‌المللی رعایت شود و دومین اقدام، تدوین برنامه تحصیلی مدارس است که باید در این برنامه ارزش‌های کثرت‌گرا و دموکراتیک لحاظ شود. باید هر دانش‌آموز باید مسائلی مانند اهمیت توازن قدرت‌های دولت و جدایی قدرت‌ها، استقلال قضایی، آزادی بیان، خطرات احتمالی ناسیونالیسم افراطی و ... بیاموزد. به احتمال بسیار من زمانی که ترکیه به یک کشور کاملا دموکراتیک تبدیل شود زنده نباشم اما دعا می‌کنم که این اقتدارگرایی پیش از آنکه بسیار دیر شود به پایان برسد.
ترکیه دموکراتیک زمانی اکنون ادامه کودتا رئیس‌جمهور ژوئیه بازداشت کودتای اردوغان دموکراسی اعضای عنوان فتح‌الله می‌کردند منتشر گسترده پیروزی کرده‌اند شکنجه دنبال رسانه‌ها برنامه بسیار اساسی قانون ریاست اقتدارگرایی سیستم انسان‌های تبدیل می‌تواند می‌شد تبعید مقاله‌ای روحانی مخالفان می‌دهد بشردوستانه می‌کنم زندگی اخراج ترکیه‌ای بی‌گناه هرگونه