برگزیده ها
مازندمجلس: نیروی هوایی آلمان طی ماه جاری نامه‌ای را برای ارتش آمریکا ارسال کرده و خواستار اطلاعات طبقه بندی درباره جنگنده‌های اف ۳۵ شرکت لاکهید مارتین شده است.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که نیروی هوایی آلمان قصد دارد طی سال های 2025 تا 2035 میلادی ناوگان جنگنده های خود را جایگزین کند، نیروی هوایی این کشور طی ماه جاری نامه ای را برای ارتش آمریکا ارسال کرده و در آن خواستار اطلاعات طبقه بندی درباره جنگنده های اف 35 شده است.

البته نامه ارسال شده که توسط رویترز مشاهده شده است، این مساله را روشن می کند که دولت آلمان هنوز هیچ مجوز خاصی را برای جایگزین کردن جنگنده های فعلی صادر نکرده است.

در این نامه آمده است: وزارت دفاع آلمان ارزیابی عمیقی را درباره راهکارها و گزینه های موجود د ر بازار از جمله جنگنده های اف 35 انجام می دهد. درخواست آلمان برای کسب اطلاعات جنگنده پیشرفته اف 35 شاید بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان نظامی را شگفت زده کند چرا که این کشور یکی از 4 کشور تشکیل دهنده کنسرسیوم اروپایی برای توسعه نسل چهارم جنگنده های یوروفایتر تایفون است.

آلمان باید جنگنده های تورنادوی فعلی خود را که از سال 1981 میلادی در ناوگان هوایی به خدمت گرفته است، طی سال های 2025 تا 2035 میلادی جایگزین کند.

جنگنده های اف 35 نسل پنجم جنگنده های پیشرفته به شمار می رود که قابلیت های رادارگریزی دارد. این درخواست آلمان از آمریکا در شرایطی مطرح شده است که تنش بین روسیه و غرب به بالاترین سطح پس از جنگ حهانی دوم رسیده است.

اف 35 پرهزینه ترین برنامه نظامی آمریکا به شمار می رود که تاکنون با مشکلات فنی زیادی روبرو شده است. در جریان رقابت های انتخاباتی، ترامپ به شدت از برنامه پرهزینه شرکت لاکهید مارتین برای تولید این جنگنده انتقاد کرد.

ترامپ پس از رسیدن به قدرت در ژانویه اعلام کرد که دولتش توانسته است تا 600 میلیون دلار از قرارداد مربوط به خرید 90 فروند جنگنده اف 35 را کاهش دهد.

قرار است آمریکا تا 15 سال آینده بیش از 391 میلیون دلار برای خرید 2443 فروند اف 35 هزینه کند. این جنگنده ها هم اکنون در حال استفاده در نیروی هوایی آمریکا، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا و شش کشور شامل استرالیا، بریتانیا، نروژ، ایتالیا، هلند و اسرائیل است. ژاپن نیز نخستین محموله این جنگنده ها را در دسامبر دریافت کرده است. لاکهید ماه گذشته اعلام کرد که اسپانیا، بلژیک و سوییس نیز در حال مذاکره برای خرید این جنگنده راهبردی هستند.
جنگنده آلمان آمریکا هوایی نیروی درباره اطلاعات لاکهید جایگزین میلادی خواستار ارسال اعلام ترامپ برنامه میلیون دریایی فروند پرهزینه پیشرفته ناوگان رویترز جنگنده‌های درخواست مارتین نظامی