برگزیده ها
قائم ‌مقام وزیر راه: 7 فروند هواپیمای نو برای 7 هزار نفر اشتغالزایی دارد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- قائم ‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت: ورود هفت فروند هواپیما به کشور آن هم به صورت خرید مستقیم و با کوتاه کردن دست واسطه‌ها به ایجاد اشتغال برای هفت هزار نیروی انسانی می انجامد که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، «اصغر فخریه کاشان» امروز (چهارشنبه) در آیین ورود چهار فروند هواپیمای نو ساخت شرکت فرانسوی- ایتالیایی «آ.تی.آر» افزود: این هواپیماها با خرید و پرداخت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای وارد کشور شده است که از آن می‌توان به عنوان بزرگ ترین فرصت حمل و نقل هوایی نام برد، ضمن اینکه ورود هفت فروند هواپیما بعد از برجام مهمترین اقدام ما برای استفاده از فضای پسابرجام در صنعت حمل و نقل هوایی است.
وی گفت: از امروز به بعد لازم نیست مسافرانی که می‌خواهند از ساری به شهر دیگری سفر کنند به تهران بیایند و مجبور باشند از تهران به شهر اصلی پرواز کنند.
این مسوول به مشکلات ناوگان هما در دوره تحریم اشاره کرد و افزود: ناوگان هما با تلاش بسیار در دوران تحریم سرپا ماند و امروز با این خریدهای هوایی بازه کاری هما گسترش می یابد.
فخریه کاشان بیان کرد: خرید هواپیما اعتماد به هواپیمایی اسلامی ایران را در جهان بالا برد، بیمه و بانک‌های متعددی امروز با ایران ارتباط دارند و دولت‌های خارجی مجبور می‌شوند مجوزهایی را صادر کنند که برای معاملات لازم است.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل مجموعه این رفتارها را نشاندهنده افزایش اعتماد به ایران در سطح جهان دانست و گفت: پشت پرده نقل و انتقالات مالی، پیچیدگی‌ها فنی و حقوقی زیادی داشت که با تعامل و همکاری دوستان برطرف شد.
وی گفت: وزیر راه و شهرسازی با جسارت، شجاعت و اعتقاد کار خرید هواپیما را دنبال کردند و خارج از هرگونه بحث سیاسی وظیفه دارم از ایشان به سبب تلاش برای آبادانی صنعت حمل و نقل هوایی تشکر کنم.
به گزارش ایرنا، ایران ایر 20 فروند هواپیمای آ.تی.آر 72 نفره خریداری کرده است که چهار فروند آن امروز وارد ناوگان هوایی ایران ایر شد.
سازمان هواپیمایی کشوری سه شنبه (دیروز) گواهینامه های این هواپیماهای کوچک مسافری را برای پرواز در مسیرهای داخلی صادر کرد.
«فرهاد پرورش» مدیرعامل ایران ایر، سه روز پیش برای انتقال این هواپیماها و انجام روند اداری تحویل به ایران ایر به شهر تولوز فرانسه رفت. گروه کارشناسی فنی و خلبانی این شرکت از چند هفته پیش به آنجا رفته بودند.
با تحویل این چهار فروند هواپیمای آ.تی.آر (شرکت زیرمجموعه ایرباس) در مجموع پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم های هسته ای علیه کشورمان هفت فروند هواپیمای نو و با فناوری روز از معتبرترین شرکت های هواپیماسازی جهان وارد ناوگان هوایی کشور شد.
فقط 2 ماه پس از اجرای برجام (دی ماه 1394)، «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی در اسفند ماه 1394 به کشور فرانسه رفت و در این سفر پیش قرارداد خرید یکصد فروند هواپیمای ایرباس بین شرکت ایران ایر و شرکت هواپیماسازی ایرباس فرانسه منعقد شد.
با نهایی شدن این قرارداد، نخستین فروند از هواپیماهای321 خریداری شده از ایرباس در اواخر دی ماه 1395 وارد ناوگان هوایی ایران ایر شد. پس از آن یک فروند هواپیمای 330 در اسفندماه 1395 و یک فروند دیگر از این نوع در پنجم فروردین ماه سال 1396 وارد کشور شد تا در مسیرهای داخلی و بین المللی پروازهای خود را آغاز کنند.
امروز با ورود چهار فروند هواپیمای آ.تی.آر به ناوگان هوایی ایران ایر، در مدت پنج ماه هفت فروند هواپیمای نو و مدرن وارد ناوگان هوایی این شرکت شده که جان تازه ای به ناوگان قدیمی هوایی کشور بخشیده است.
علاوه بر قراردادهای امضا شده با شرکت های آ.تی.آر و ایرباس، همزمان قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ با این شرکت هواپیماسازی آمریکایی در تهران امضا شد که نخستین فروند آن در سال 2018 به ایران ایر تحویل داده می شود.
ارزش قرارداد خرید این 200 فروند هواپیمای نو کمتر از 18 میلیارد دلار است که ایران ایر همه آنها را به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری کرده است تا همه آنها در مدت 15 سال آینده به تدریج وارد ناوگان هوایی ایران شوند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*1108*1961* خبرنگار: ایرج منصوری* انتشار: مریم مسعود

فروند هواپیمای هوایی ناوگان امروز ایرباس قرارداد فرانسه تهران تحویل ایرنا خریداری تحریم برجام اقتصادی هواپیما هواپیماسازی نخستین مسیرهای داخلی اجرای سیاسی اعتماد هواپیماها گزارش افزود کاشان فخریه اقدام مجبور اسلامی هواپیمایی برنامه پرواز شهرسازی