برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نیوزلند اولین کشوری بود که حتی قبل از ایران اخذ رای را آغاز کرد، گفت: مشکل خاصی در نظارت خارج از کشور نبوده، مشارکت نسبت به جمعیت هموطنان در خارج از کشور خوب است.

مازندمجلس: عباسعلی کدخدایی در جمع خبرنگاران با اشاره به مشارکت هموطنان در خارج از کشور و نظارت شورای نگهبان بر شعب خارج از کشور گفت: مقدمات انتخابات در بیش از حدود ١٠٠ کشور مهیا شد که هموطنان ما در آن کشورها بتوانند رای بدهند، به غیر از یک یا دو کشور که علی رغم تلاشی که دوستان در وزارت کشور داشتند اجازه ندادند، بیش از ٣٠٠ شعبه در این کشورها فعالیت دارند، مقدمات باقی کشورها که در آن ها جمعیت قابل توجه ایرانی داریم، فراهم شده بود.
 
وی با بیان اینکه کشور نیوزلند به دلیل تفاوت افقی که داشت اولین کشوری بود که حتی قبل از ایران اخذ رای را آغاز کرد،ا فزود: مشکل خاصی در نظارت خارج از کشور نبوده؛ چرا که ما هیات نظارت بر انتخابات خارج از کشور هم داریم، چند گزارش بدست ما رسیده که نشان می دهد روند خوب بوده، مشارکت نسبت به جمعیت هموطنان در خارج از کشور خوب بوده و مشکل خاصی هم گزارش نشده است.
 
کدخدایی درباره سرنوشت آرای سفید چنین توضیح داد: قانون انتخابات در بحث آراء یک تفکیک سه گانه دارد؛ آراء صحیح، آراء باطله ماخوذه و آراء باطله غیرماخوذه. آرای صحیح رایی است که در صندوق می رود و شمارش می شود، آرای باطله ماخوذه آرایی است که مانند آراء سفید است، یعنی مشارکت صورت گرفته ولی رای  سفید است و برای نامزدی محسوب نمی شود ولی جزو آرایی است که در جمع مشارکت محسوب می شود و تعیین کننده است. آرای باطله غیرماخوذه نیز آرایی است که هم خود رای باطل است و هم جزو آن آرای مشارکت محسوب نمی شود مانند آرایی که از طریق خرید و فروش، آرای تکراری و امثالهم ایجاد می شود.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پایان درباره امکان جابجایی آرا گفت: چند انتخابات با هم برگزار می شود، البته ما ناظرین را آموزش دادیم و دوستان در هیات های اجرایی موظفند تا مردم را راهنمایی کنند تا حتی المقدور اشتباهی صورت نگیرد، ولی ممکن است فردی اشتباهی رایی را در صندوق دیگر بیندازد، برای مثال رای ریاست جمهوری را به صندوق انتخابات شوراهای اسلامی شهر بیندازید. چون در پایان آرا شمارش و قرائت می شود این گونه آرا در جایگاه اصلی خود محسوب می‌شود.
انتخابات مشارکت آرایی محسوب باطله کشورها گزارش نظارت هموطنان صندوق غیرماخوذه مانند اشتباهی پایان ماخوذه شمارش داریم نگهبان شورای کدخدایی مقدمات دوستان اولین جمعیت درباره