برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - ایسنا نوشت: سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه رسیدگی به شکایات در انتخابات ریاست‌جمهوری توضیحاتی را ارائه داد.

مازندمجلس:عباسعلی کدخدایی در کانال تلگرامی خود در این باره چنین نوشت:

قانون انتخابات ریاست جمهوری مقرر می‌دارد:

‌ماده ۷۸- اعلام نتایج رسیدگی به شکایات انتخابات ریاست جمهوری از طریق رسانه‌های گروهی از اختیارات شورای نگهبان است.

ماده ۷۹- شورای نگهبان ظرف یک هفته و در صورت ضرورت حداکثر ده روز پس از دریافت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نظر قطعی خود را نسبت به انتخابات انجام شده به وزارت کشور اعلام و وزارت کشور از طریق رسانه‌های گروهی نتیجه نهایی را به اطلاع مردم خواهد رساند.

ماده ۸۰- هیات‌های اجرایی موظفند از تاریخ اعلام نهایی صلاحیت داوطلبان تا دو روز پس از اعلام نتیجه اخذ رای انتخابات، شکایات واصله را ‌بپذیرند و ظرف بیست ‌و چهار ساعت در جلسه ‌مشترک هیات اجرایی و ناظرین شورای نگهبان در شهرستان مربوطه به آن‌ها رسیدگی نمایند و نتیجه را صورت‌ جلسه نموده و به وزارت کشور اعلام دارند.

‌تبصره ۱- کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف سه روز از تاریخ اخذ رای شکایت مستند خود را به ناظرین شورای نگهبان یا دبیرخانه این شورا نیز تسلیم دارند.

تبصره ۲- شکایاتی قابل رسیدگی خواهد بود که مشخصات شاکی یا شاکیان شامل نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن (‌در صورت‌ داشتن تلفن) و اصل امضاء شاکی را داشته باشد.

تبصره ۳- در صورتی که شاکی بدون دلیل و مدرک و مغرضانه داوطلبان انتخاباتی را متهم نماید و عمل شاکی عنوان افتراء داشته باشد قابل تعقیب و پیگیری است.
‌تبصره ۴- طرح و بررسی شکایات در مورد افراد محرمانه بوده و افشای آن ممنوع است.

همکاری نزدیکی بین وزارت کشور و شورای نگهبان وجود داشت

کدخدایی همچنین با بیان اینکه مشارکت گسترده مردم در انتخابات خیلی از بدخواهان کشور را غافلگیر کرد، افزود: مردم خوب ما با این حضور نشان دادند که همیشه در پای دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کنند. بیش از 40 میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند و به درخواست مقام معظم رهبری برای حضور در انتخابات پاسخی مناسب و در خور دادند و به آن لبیک گفتند.

وی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات خوشبختانه همکاری نزدیکی بین وزارت کشور و شورای نگهبان وجود داشت، ادامه داد: از آغاز حرکت فرآیند برگزاری انتخابات هماهنگی های لازم بین دوستان کارشناس ما در شورای نگهبان و وزارت کشور وجود داشت و در بحث مدیریت صحنه انتخابات به خصوص در چند هفته آخر این هماهنگی‌ها و همکاری‌ها به صورت تنگاتنگ ادامه پیدا کرد. خود من چندین بار با وزیر کشور جلسه داشتم، وزیر کشور نیز چندین بار به شورای نگهبان آمدند و نهایتا پل ارتباطی خوبی بین شورای نگهبان و وزارت کشور وجود داشت.

کدخدایی در ادامه  با تشکر از عملکرد نیروهای امنیتی در حفظ امنیت انتخابات، تصریح کرد: نیروهای امنیتی به گونه‌ای عمل کردند که حادثه امنیتی نداشتیم و باید از تلاش‌های این بزرگواران در این عرصه تشکر کنیم.

27212

انتخابات نگهبان شورای وزارت اعلام نتیجه شکایات جمهوری رسیدگی کدخدایی امنیتی دارند ریاست نزدیکی تبصره اینکه همکاری نیروهای شکایت چندین ادامه دادند تاریخ نهایی گروهی رسانه‌های اجرایی داوطلبان ‌تبصره صورت‌ ناظرین برگزاری