برگزیده ها
مردم به خوبی فهمیدند که باید سرنوشت‌شان را از طریق انتخابات تعیین کنند

مازندمجلس: در گزارش فایننشال تایمز ضمن اشاره به گفت‌و‌گویی با فاطمه هاشمی گفته شده که روحانی با چالش‌هایی در مسائل اقتصادی در این انتخابات مواجه بود؛ اما ایران توانست موجی از کمپانی‌های خارجی را به سمت ایران جلب کند و قراردادهای مهمی با کمپانی‌های غربی منعقد کرد.

مازندمجلس: در گزارش فایننشال تایمز ضمن اشاره به گفت‌و‌گویی با فاطمه هاشمی گفته شده که روحانی با چالش‌هایی در مسائل اقتصادی در این انتخابات مواجه بود؛ اما ایران توانست موجی از کمپانی‌های خارجی را به سمت ایران جلب کند و قراردادهای مهمی با کمپانی‌های غربی منعقد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از مجله فایننشال تایمز حسن روحانی برای دومین دوره چهارساله از سوی مردم انتخاب شد. این پیروزی قاطعی برای گروه‌های حامی اصلاحات بود که خواستار باز شدن فضای جمهوری اسلامی و تعامل بیشتر با جهان‌اند.

این رسانه انگلیسی گفته: پیروزی روحانی نشانه روشنی از آغاز اصلاحات تدریجی در کشور است. نتیجه این انتخابات مورد استقبال پایتخت کشورهای غربی و حلقه‌های تجاری قرار گرفته است که به دنبال روابط خارجی و تجاری بهتر با ایران‌اند.

در این گزارش به گفت‌وگویی با فاطمه هاشمی دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره شده که گفته: مردم فهمیده‌اند که سرنوشت‌شان را باید از طریق این انتخابات تعیین کنند. این نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی است.

فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به روحانی در توییتر خود تبریک گفته است.

او همچنین گفته اتحادیه اروپا آماده کار با ایران برای اجرای کامل توافق هسته‌ای و صلح در خاورمیانه است.

این رسانه غربی مدعی شده: رقابت‌های این دوره به ایجاد یک دوقطبی شدید اجتماعی و سیاسی در اجتماع منجر شد. روحانی وعده داده بود که اقتصاد را بهبود بخشیده و روابط خارجی را افزایش دهد . او همچنین وعده دسترسی آزاد به اطلاعات را مطرح کرد و گفت برنامه‌ای برای برداشتن تحریم‌های باقیمانده بین‌المللی علیه ایران دارد. در عوض رییسی دادستان کل اسبق ایران با استقبال ضعیفی از سوی مردم مواجه شد. او وعده داده بود که درآمد کشور را چند برابر می‌کند. او درباره رویکردهای سیاست خارجی خود توضیح چندانی نداده بود اما توافق هسته‌ای روحانی را مورد نقد قرار داد و گفت: دیپلماسی او کمکی به حل مشکلات مردم نکرده است.

این مقاله در ادامه مدعی شده: اما یکی از معضلات کلیدی روحانی در این انتخابات چگونگی مواجهه اصولگرایان شکست خورده با نتیجه انتخابات است.  روحانی یکی از انقلابیون است که از ابتدا در پست‌های کلیدی کشور بوده است اما ممکن بود در این انتخابات به دلیل رویکردهای اصلاح‌طلبانه‌اش با مقاومت مواجه شود.

روحانی با چالش‌هایی در مسائل اقتصادی نیز مواجه بود و به سختی می‌توانست ایرانی‌ها به ویژه اقشار ضعیف را قانع کند. اما ایران توانست موجی از کمپانی‌های خارجی را به سمت ایران جلب کند و قراردادهای مهمی با کمپانی‌های غربی منعقد کرد. سرمایه‌گذاران به دلیل اظهارات ضد ایرانی ترامپ نسبت به آغاز تعامل با ایران احساس ناامنی میکنند .

با همه اینها روز چهارشنبه ترامپ قانون توقف تحریم‌های ایران را تمدید کرد اما افزود که تحریم‌های جدید در ارتباط با برنامه موشکی ایران اعمال خواهد شد. او امروز با سران کشورهای عربی در عربستان دیدار دارد . 

اظهارنظر جواد ظریف در توییتر خود بعد از اعلام پیروزی روحانی که گفته بود ما ثبات خود را نه از ائتلااف‌ها بلکه از مردم خود می‌گیریم که برخلاف بعضی‌ها رای می‌دهند و باید با ایرانی‌ها که آماده تعاملند با احترام رفتار کنید در جواب این دیدار روز شنبه ترامپ با ائتلافی از کشورهای عربی بوده است که احتمالا رویکردی ضدایرانی خواهد داشت. او در این توییت خود به عدم برگزاری انتخابات در جهان عرب اشاره کرده و قدرت ایران را به برگزاری انتخابات‌ها در ایران ربط داده است.

روحانی انتخابات خارجی کمپانی‌های مواجه هاشمی فاطمه گزارش تحریم‌های فایننشال پیروزی ترامپ اشاره کشورهای همچنین اروپا سیاست اتحادیه آماده توییتر دیدار ایرانی‌ها برگزاری کلیدی رویکردهای هسته‌ای روابط توافق اسلامی مسائل اقتصادی توانست چالش‌هایی تایمز سرنوشت‌شان تعیین قراردادهای منعقد نتیجه استقبال رسانه تعامل اصلاحات جمهوری تجاری