برگزیده ها

مازندمجلس: ایران میانه رو و آمریکای تندرو یک پرونده مشترک روی میز دارند، برجام در ادامه می تواند رویکرد دو کشور را در قبال یکدیگر شفاف تر کند.

مازندمجلس: خدیجه غبیشاوی: میانه روها برای 4 سال دیگر در ایران تثبیت شدند تا بار دیگر جهان دست همکاری خود را به سوی تهران دراز کند، آنهم درست در زمانیکه واشنگتن در کنار متحدان خود در خاورمیانه گردهم آمدند و بیانیه سراسرضد ایرانی قرائت کردند.
انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد و حسن روحانی توانست برای یک دوره دیگر 4 ساله با رای بالایی به پیروزی برسد، روحانی توافق هسته ای با گروه 1+5 و کاهش رکود در کشور و همچنین باز شدن درهای کشور به روی سرمایه گذاران خارجی را در کارنامه درخشان خود داشت، امری که سبب شده رئیس جمهور ایران در غرب به فردی که تهران را از انزوا خارج و دیپلماسی را خوب بلد است شناخته شود.

تثبیت میانه روی در ایران اما در حالی است که در واشنگتن و در انتخاباتی که سال گذشته برگزار شد رئیس جمهوری برسر کار آمد که به تندروی و افراط شناخته می شود، کسی که در اقدامی عجیب در نخستین روزهای آغاز به کارش مسلمانان را از ورود به خاک این کشور منع می کند و نخستین سفر خارجی خود را به یک کشور مسلمان اختصاص می دهد و در جمع مقامات بیش از 50 کشور عربی و مسلمان درباره تروریسم و اسلام سخنرانی می کند، اقدامی که البته بیش از پیش تاکیدی بر این است که ترامپ یک سیاستمدار نیست.

از سوی دیگر و دقیقا در روزهایی که مردم ایران در انتخاباتی تماشایی، دموکراسی را در میان خاورمیانه به جهان نشان دادند و آن را جشن گرفتند، دونالد ترامپ به همراه پادشاه عربستان بیانیه های سراسر ضد ایرانی خواندند و ناامید از نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، تهران را سردمدار تروریسم خواندند، ترامپ در حالی از دموکراسی و نبود آزادی در ایران گفت که در کشوری این اظهارات را بیان می کرد که خود از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان محسوب می شود، ترامپ در میان رهبرانی حضور پیدا کرد که که حتی خواب برگزاری انتخاباتی همانند آنچه در ایران برگزار شد را نمی توانند ببینند.

اظهاراتی که البته از سوی تهران بی پاسخ نماند، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توییتر در واکنش به ادعاهای مطرح شده در ریاض نوشت:‌ترامپ از آن پایگاه دموکراسی و میانه‌روی (عربستان)،به ایرانی که تازه انتخاباتی واقعی داشته حمله کرد.این سیاست خارجی است یا دوشیدن ۴۸۰میلیارد دلار از عربستان؟

رویکرد تهران در 4 سال گذشته در قبال کشورهای اروپایی رویکردی تعاملی همراه با حفظ منافع ملی کشور بود، رویکردی که با مذاکرات هسته ای ایران همراه شد و در ادامه حمایت اروپاییان از تهران و مواضع ایران را به همراه داشت تا جایی که صد ها هیئت سرمایه گذاری خارجی برای حضور در ایران راهی کشور شدند.در قبال کشورهای منطقه نیز ایران همواره از باز بودن پنجره های دیپلماسی سخن گفت و رهاورد تهران برای همسایگانش را صلح تعریف کرد اما در مقابل این عربستان بود که اتحادی از مخالفان ایران را تشکیل داد و بر تغییر رفتار ایران اصرار کرد و جنگ یمن را به راه انداخت.

عربستان که از روی کارآمدن ترامپ خوشحال بود و امیدوار بود برجام برهم بخورد اکنون با ادامه حضور روحانی در قدرت چشم به واشنگتن دوخته است تا شاید پس از شکست در سوریه و در مقابل ایران و روسیه بتواند از آب گل آلودی که خود به راه انداخته است ماهی بگیرد و علیه ایران ائتلافی گسترده تر راه بیندازد.

در این بین ایران و غرب پرونده مشترکی را روی میز خود دارند، در حالی که پایتخت های اروپایی حمایت کامل خود را از برجام و دولت ایران اعلام کرده اند تاکنون ترامپ نیز به این توافق پایبند بوده است. وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته گفته بود که تلفن را به روی اظهارات سازنده قطع نخواهد کرد و در زمان مناسب با همتای ایرای اش صحبت خواهد کرد، اما هنوز معلوم نیست واشنگتن  چه مسیری را در قبال تهران در پیش خواهد گرفت و در مقابل تهران چه استراتژی برای استفاده از فضای بین المللی با حفظ منافع کشور در نظر خواهد داشت.

تهران ترامپ خارجی انتخاباتی همراه عربستان روحانی برگزار مقابل دموکراسی جمهوری گذشته واشنگتن ایرانی خارجه کشورهای اظهارات خواندند برجام اروپایی رویکردی حمایت ادامه منافع خاورمیانه تثبیت بیانیه دیپلماسی شناخته انتخابات سرمایه توافق دوران اقدامی البته تروریسم مسلمان نخستین ریاست