برگزیده ها
دولت دوازدهم در چارچوب برنامه ششم توسعه حرکت کند

مازندمجلس: تهران ـ ایرنا ـ کارشناس حوزه کار درباره اقدامات دولت دوازدهم در حوزه ایجاد اشتغال، گفت: توصیه می کنم دولت دوازدهم در چارچوب برنامه ششم توسعه حرکت و تقویم و زمانبندی دقیقی برای اجرای برنامه ششم توسعه داشته باشد.

مازندمجلس: «حمید حاج اسماعیلی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: پیش از برگزاری انتخابات بحث های زیادی درباره ایجاد اشتغال انجام شد که خیلی از این بحث ها کارشناسی نبود و از این بین برنامه های دکتر روحانی دقیق و کارآمد بود و یکی از دلایل پیروزی ایشان نیز همین بود.
وی در ادامه تاکید کرد: البته باید دولت دوازدهم در زمینه ایجاد کسب و کار چند نکته را مدنظر قرار دهد، مورد اول اینکه مطابق برنامه های تعیین شده کشور حرکت کند چرا که یکی از ضعف های دولت ها این است که به برنامه های میان مدت و بلندمدت که در قانون تصویب شده توجه کمتری دارند.
به گفته این کارشناس حوزه کار، برنامه های کشور برنامه های ملی هستند و اگر دولت در این چارچوب حرکت کند به نفع کشور خواهد بود و دولت ها نیز کارنامه مثبتی خواهند داشت.
حاج اسماعیلی با بیان اینکه انباشت بیکاری در کشور داریم و سالانه یک میلیون کارجو به جمعیت اضافه می شود، گفت: کشور نیازمند برنامه جدی برای اشتغال است که کلیت آن در برنامه ششم توسعه با هدف تشکیل یک میلیون شغل تعیین شده اما چگونگی انجام این هدف وظیفه دولت است.

** اشتغال در ایران از طریق توسعه بخش خصوصی
وی با تاکید بر اینکه تصدی گری دولت در امور اقتصادی باید کم شود، افزود: دولت ها باید مسیر را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کنند چرا که ایجاد اشتغال در ایران جز از طریق توسعه بخش خصوصی امکان پذیر نیست و دولت محدودیت جدی در جذب نیرو دارد و بنابراین باید موانع جدی برای بخش خصوصی را برطرف کند.

** افزایش تولید باعث ثبات و پایداری می شود
این کارشناس حوزه کار با اشاره به اینکه تولید در ایران ریسک بالایی دارد، گفت: اقتصاد کشور خدماتی است و در سال های گذشته بیشترین نرخ اشتغال در بخش خدمات بوده در صورتی که برای ایجاد ثبات و پایداری دولت باید ظرفیت جدیدی را در بخش تولید ایجاد کند.
وی بیان کرد:بخش تولید ریسک بالایی دارد همچنین هزینه تمام شده، بیمه، مالیات، هزینه ساختار فیزیکی، هزینه رقابت در بخش تولید زیاد است بنابراین باید این حوزه از مزیت های نسبی برخوردار باشد تا افراد برای فعالیت در این بخش ها تمایل داشته باشند.

** نظام پولی و بانکی از موانع جدی تولید اشتغال
این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: نظام پولی و بانکی در کشور مانع جدی برای تولید اشتغال است و بانک ها خود رقیبی برای بازار هستند و به دنبال سوددهی و منافع خود بوده و در خدمت تولید و بازار کار نیستند.
حاج اسماعیلی تصریح کرد: باید بانک ها تسهیلات لازم در اختیار افراد قرار دهند این در حالی است که افراد قوی پول و تسهیلات را دریافت و ظرفیت سازی جدیدی ندارند و این تسهیلات را در جهت منظور خاصی صرف می کنند.
وی اظهارداشت: نرخ سود سپرده ها که برخی از بانک ها آن را به 25 تا 26 درصد نیز افزایش داده اند رقیب بازار است و باید این سپرده ها از بانک ها خارج و در بخش تولید سرمایه گذاری شود.

** 50 درصد اشتغال ها از طریق تاسیس بنگاه های کوچک اقتصادی
حاج اسماعیلی عنوان کرد: باید توسعه بنگاه های کوچک اقتصادی در کشور را دنبال کنیم چرا که 50 درصد اشتغال ها از طریق تاسیس بنگاه های کوچک است و با دادن مشاوره فنی، اعطای تسهیلات و مشوق های صادراتی، کنترل واردات و تعرفه های قانونی اجازه دهیم مردم فعالیت اقتصادی خود را شروع کنند.

** تعاونی ها کمک کننده بخش خصوصی
این کارشناس حوزه کار با اذعان بر اینکه در بخش تعاونی موفق نبودیم، افزود: تعاونی ها کمک کننده بخش خصوصی هستند و مطابق اصل 44 قانون اساسی 25 درصد اقتصاد باید به تعاونی ها برسد که متاسفانه تنها 4 تا 5 درصد آن محقق شده و باید این اولویت در دستور کار قرار گیرند.
وی اظهارداشت: من معتقدم باید از فارغ التحصیلان در تعاونی ها استفاده کنیم و از سرمایه خود مردم در بازار استفاده کنیم و دولت با رونق تعاونی ها می تواند در بخش ایجاد کسب و کار جدید موفق باشد.

** گردشگری سنگ بنای حرکت جدید ایجاد اشتغال
این کارشناس حوزه کار اظهارداشت: یکی از اولویت های دولت در ایجاد اشتغال گردشگری است چرا که ایران از استعداد بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است و تجربه خوبی در بخش خدمات دارد.
وی تاکید کرد: باید موانع موجود بر سر راه جذب گردشگری خارجی برداشته شود و زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران در کشور فراهم شود و علاوه بر آن توجه ویژه ای نیز به گردشگر داخلی شود چرا که گردشگری در جهان در شکوفایی اقتصاد نقش موثری دارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان باکانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9132*1579*خبرنگار: فرزانه سلامت بخش * انتشار: مرضیه فاتحی

اشتغال تولید ایجاد برنامه کارشناس تعاونی اینکه اقتصادی گردشگری توسعه بازار خصوصی تسهیلات اسماعیلی تاکید بالایی اظهارداشت موانع افراد ایرنا هزینه بنگاه اقتصاد دنبال فعالیت بانکی سرمایه اولویت کننده تاسیس استفاده سپرده پایداری قانون میلیون تعیین مطابق چارچوب خبرنگار افزود فراهم ظرفیت جدیدی خدمات دوازدهم بنابراین افزایش برخوردار