برگزیده ها
روحانی یک سیاستمدار عملگرا است/ادامه مسیر تعامل ایران و غرب با انتخاب «شیخ دیپلمات»

مازندمجلس: در گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از نتیجه انتخابات ایران گفته شده روحانی از ابتدای انقلاب تاکنون سمت‌های مهمی در کشور داشته و با وجود اینکه از اجرای برخی وعده‌های انتخاباتی خود در دوره قبل بازمانده اما سابقه او نشان می‌دهد او یک سیاستمدار عملگراست.

مازندمجلس: در گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از نتیجه انتخابات ایران گفته شده روحانی از ابتدای انقلاب تاکنون سمت‌های مهمی در کشور داشته و با وجود اینکه از اجرای برخی وعده‌های انتخاباتی خود در دوره قبل بازمانده اما سابقه او نشان می‌دهد او یک سیاستمدار عملگراست.

به گزارش ایلنا «واشنگتن پست» نوشت: حسن روحانی معروف به شیخ دیپلمات بار دیگر رییس جمهور ایران شد.

در این گزارش گفته شده در ده سال اخیر روحانی چه در قامت رییس جمهور چه در قامت دبیر شورای عالی امنیت ملی با تحدید فعالیت‌های هسته‌ای سعی کرد تحریم‌های ایران را از بین ببرد. او کم کم به عنوان یک عملگرا تلاش کرد روابط ایران و غرب را بازسازی کند. اما توافق هسته‌ای ایران تنها بخشی از هویت این سیاست‌مدار ۶۸ ساله است. او یکی از همراهان امام خمینی در مبارزات انقلاب اسلامی بوده و در دوره جنگ ایران و عراق نیز در کمیته‌ای که برای مقابله با مخالفان انقلاب شکل گرفته بود، عضویت داشت.

در این این گزارش آمده که روحانی روابط ایران و غرب را بازسازی کرد اما بخش‌هایی از ساختار قدرت دست او نیست. او وعده تغییرات گسترده در کشور نداده اما اصولرگایان را به شدت مورد نقد قرار داده و نشان داده که موازنه قدرت در کشور را نشانه رفته است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به سابقه حسن روحانی نوشت: روحانی در دور اول خود گفته بود خوب است چرخ سانترفیوژها بچرخد اما باید چرخ مملکت هم بچرخد. روحانی در شهر سرخه در استان سمنان به دنیا آمده پدر او از خانواده‌های مذهبی بوده که در یک عطاری کار می‌کرد و او یکی از اولین کسانی بود که موفق شد در روستای خود به حج برود.

در این گزارش گفته شده روحانی در همان سال‌ها به زودی به انقلابیون پیوست و در حلقه نزدیک به امام جای گرفت. او در سن ۱۶ سالگی سخنگوی امام شد. روحانی در دانشگاه تهران رشته حقوق خواند و برای ادامه تحصیل به دانشگاه گلاسکو لندن رفته است. 

روحانی خیلی زود سمت‌های مهمی در جمهوری اسلامی گرفت. او چند دوره نماینده مجلس بوده و در بازسازی نیروهای نظامی ایران نقش مهمی داشته است. بعد از جنگ تحمیلی روحانی مناصب متعددی در شورای عالی امنیت ملی و نیروی هوایی ایران داشت. او مشاور امنیت ملی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم بوده است. 

این گزارش با تکرار این ادعا که در سال ۲۰۰۲ و زمان جرج بوش ایران محور شرارت  در منطقه خوانده شد نوشت: روحانی بعد از آن به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد و در مساله هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی آغاز به مذاکره کرد. مذاکرات آنها در نهایت به تعلیق غنی‌سازی در ایران انجامید. اما انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهور ایران همه مذاکرات را بر هم زد. روحانی در این دوره برکنار شد و برنامه هسته‌ای ایران مجددا کلید خورد. 

واشنگتن پست نوشت: بعد از رد صلاحیت هاشمی برای ورود به انتخابات در دوره قبل روحانی به عنوان گزینه هاشمی قدم به انتخابات گذاشت. او دور اول انتخاب شد. با ورود او به انتخابات و همزمانی آن با دوره باراک اوباما مذاکرات محرمانه مقامات ایرانی با آمریکایی در عمان برای درک این مساله که آیا فضایی برای مذاکره وجود دارد یا نه آغاز شد. روحانی از این فرصت استفاده کرد. در سپتامبر ۲۰۱۳ او و اوباما به صورت تلفنی با هم گفت‌وگو کردند و این اولین رابطه بین دو کشور بعد انقلاب اسلامی بود. 

روحانی در سازمان ملل گفته بود توافق هسته‌ای یک مساله نهایی نیست و این تحولات باید آغاز دستاوردهای بزرگتر باشد. من به همه ملت‌ها و دولت‌ها می‌گویم. ما گذشته را فراموش نکرده‌ایم اما قرار نیست در گذشته زندگی کنیم. ما تحریم‌ها و جنگ را فراموش نکرده‌ایم اما به صلح و توسعه فکر می‌کنیم.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: توافق هسته‌ای به توافق‌هایی با بویینگ و ایرباس ختم شد. اما اقتصاد ایران همچنان ضعیف است. اصولگرایان همچنان در مورد مسائلی همچون دو تابعیتی‌ها، روزنامه نگاران و هنرمندان نقدهای جدی دارند. برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم متوقف نشده است. ر

در پایان این مقاله گفته شده با اینکه در دوره اول روحانی موفق به اجرای برخی وعده‌های انتخاباتی‌اش نظیر رفع حصر نشده اما او یک عملگرا است.

روحانی گزارش هسته‌ای انتخابات انقلاب امنیت روزنامه آمریکایی عنوان واشنگتن بازسازی اسلامی هاشمی مذاکرات مساله عملگرا توافق شورای برنامه دیپلمات مذاکره اوباما فراموش همچنان نکرده‌ایم اینکه گذشته دانشگاه جمهور روابط سیاستمدار سابقه وعده‌های ادامه اولین بچرخد اجرای