برگزیده ها
بحران لرزه نگاری درشمال شرق کشور/بجنورد چندثانیه تا فاجعه

مازندمجلس: رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات راه، مسکن و شهرسازی از تشکیل کارگروهی ویژه و تخصصی برای تعیین پهنه گسل‌های اصلی شهر مشهد خبر داد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری  مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده در جلسه کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خراسان رضوی که در محل سالن کنفرانس این اداره کل برگزار شد، گفت: جلسه‌ای که برگزار شد درباره کارگروه زلزله استان است و موضوعی که در دستور کار قرار گرفت تعیین پهنه گسل‌های اصلی شهر مشهد هست که بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و از طریق هیات دولت و معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است تا در یک فاصله زمانی پهنه و محدوده گسل‌های شهر مشهد مشخص شود و بر اساس این مطالعات، محدودیت‌هایی برای ساخت و ساز در این مناطق اعمال شود.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۵ تاکنون تحقیقات خوبی در حوزه تعیین پهنه گسل‌های اصلی شهر مشهد انجام شده، افزود: امروز تصمیم بر این شد که این مطالعات در قالب کارگروهی متشکل از کارشناسانی از سازمان‌های مختلف از جمله راه و شهرسازی، نظام‌مهندسی ساختمان، سازمان زمین‌شناسی، شهرداری و سایر نهادهای وابسته به صورت کاملاً جدی‌تر و علمی‌تر انجام پذیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: امیدواریم این کارگروه حداکثر تا انتهای مردادماه یک نتیجه اولیه از تحقیقات و مطالعات را برای اجرا به ما ارائه کند تا نتیجه جهت اجرا در شهر مشهد به شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام گردد.

وی با اعلام اینکه تجربه نشان داده در زمان وقوع زلزله عمده تلفات و خسارات در پهنه گسل‌های اصلی اتفاق می‌افتد، بیان کرد: وقتی این پهنه‌ها مشخص شود می‌تواند جلوی ساخت و سازهای این مناطق را بگیرد و از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کند.

شکرچی زاده با اعلام اینکه پهنه شمال شرق کشور و استان‌های خراسان از جمله مناطق پرخطر و لرزه‌خیز کشور هستند، افزود: در طول تاریخ هم زلزله‌های مهمی در این نقاط اتفاق افتاده، از جمله می‌توان به زلزله سال ۱۶۷۳ میلادی در مشهد اشاره کرد که زلزله بسیار مهیبی بوده و چندین هزار نفر کشته شدند و حتی حرم مطهر امام رضا (ع) نیز تخریب شده بود.

وی با تأکید بر اینکه ما نسبت به وضعیت ایمنی ساخت و سازها در شهر مشهد نگرانی‌هایی داریم، یادآور شد: در هفته‌های اخیر هم در این منطقه در شهرستان‌های فریمان و چند روز گذشته هم در بجنورد که در شمال و جنوب شهر مشهد هست زلزله داشتیم و گسل‌های آن منطقه فعال شده، از این رو بایستی نگران این مسئله باشیم که این حرکت گسل‌ها شاید روی حرکت سایر گسل‌های اصلی شهر مشهد تأثیرگذار باشد و شهر را دچار مخاطره کند، امیدواریم تا صدها سال این اتفاق نیفتد ولی عقلانیت و مسئولیت‌های قانونی حکم می‌کند که در این حوزه اقدامات پیشگیرانه و مطالعات کافی انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت دقت و نظارت کافی در ساخت و سازها گفت: در کنار تمامی این اقدامات و مطالعات، دقت و نظارت کافی بر ساخت و سازها باید مدنظر قرار گیرد چرا که اگر تمامی مطالعات و تحقیقات در رابطه با پهنه گسل‌ها صورت گیرد اما در ساخت ساختمان‌ها قوانین و مقررات لازمه را رعایت نکنیم و بناهای ما آن استحکام لازم را نداشته باشند، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

وی اعلام کرد: وظیفه مهندسان این است که ضوابط اجرایی ساخت ساختمان‌ها را بر اساس ضوابط و مقرراتی قرار دهند که امروز کامل و جامع تدوین شده و توسط وزارت راه و شهرسازی به تمام مهندسان کشور ابلاغ گردیده است تا اجرای این قوانین خطرات و خسارات احتمالی از بروز حوادث طبیعی و زلزله‌ها را کاهش دهد.

شکرچی زاده در ادامه در خصوص زلزله اخیر بجنورد توضیح داد: در این زمین‌لرزه با اینکه شدت خیلی بالا نبود اما شتاب بالای ۰.۶ جی ثبت شده که خوشبختانه اوج آن ۵ ثانیه بوده و کلاً حدود ۱۵ ثانیه طول کشیده، اگر همین ۵ ثانیه به حدود ۱۵ ثانیه می‌رسید بیشتر طول می‌کشید می‌توانست حادثه‌ای به مراتب بدتر را پدید آورد.

وی با اعلام اینکه در دولت یازدهم یکی از مهم‌ترین امور توجه جدی به مبحث تحقیقات در حوزه زلزله و شناخت گسل‌ها در کلان‌شهرها است، افزود:اجرای این مباحث منابع مالی می‌خواهد و ما منکر این موضوع نیستیم اما باید یک وفاق عمومی روی این مسئله باشد و همه به یک نکته متحد در این حوزه رسیده باشند.

زلزله شهرسازی مطالعات گسل‌های اینکه تحقیقات اعلام ثانیه مناطق خسارات گسل‌ها سازها اتفاق نتیجه افزود شورای کارگروه شکرچی بجنورد نظارت اقدامات تمامی ساختمان‌ها اجرای بحران ضوابط مهندسان قوانین باشند مسئله احتمالی برگزار خراسان تعیین ابلاغ معاون استان امروز وزارت معماری ساختمان امیدواریم منطقه