برگزیده ها
رئیس سندیکای برق: دولت دوازدهم بستر جلب و جذب سرمایه خارجی را گسترش دهد

مازندمجلس: تهران- ایرنا- رئیس سندیکای برق ایران می گوید، یکی از اهداف اصلی دولت دوازدهم باید ایجاد بستر مناسب برای جلب و جذب سرمایه گذاران خارجی از نوع مثبت و مولد آن باشد.

مازندمجلس: «علیرضا کلاهی» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: حضور سرمایه گذار خارجی به نفع اقتصاد کشور است و این موضوع فقط به تامین سرمایه مربوط نمی شود.
به گفته این فعال بخش خصوصی، امروز شاید اصلی ترین نیاز صنعت کشور بحث مدیریت، قرار گرفتن در زنجیره تامین جهانی و افزایش بهره وری باشد. در این مسیر، حضور شرکت های بزرگ خارجی می توان راه میانبری برای رسیدن به اهداف ایجاد کند.
کلاهی تصریح کرد: بر این اساس، یکی از اهداف اصلی دولت دوازدهم باید ایجاد بستر مناسب برای جلب و جذب سرمایه گذاران خارجی از نوع مثبت و مولد آن باشد، نه فاینانس، استقراض و صرفا آوردن پول در حوزه های نفت، گاز و معادن، بلکه در حوزه صنایع دارای ارزش افزوده مولد.
وی اظهار داشت: واقعیت این است که تا وقتی علائم و سیگنال های اقتصادی (حتی برای فعالان ایرانی) «توجیه نداشتن سرمایه گذاری در صنایع دارای ارزش افزوده» باشد و به سمت صنایع بالادستی و مواد خام برویم، انتظار بر این است که خارجی ها نیز در همین صنایع سرمایه گذاری کنند.
رئیس سندیکای برق ایران تاکید کرد: باید بستر کار و سیاستگذاری به گونه ای باشد که سرمایه گذاران به حضور و سرمایه گذاری در حوزه های دارای ارزش افزوده تشویق شوند.
وی یادآوری کرد: این در حالی است که صنایع بالادستی سرمایه گذاری بالایی از نظر مالی می طلبند و اثرات بیرونی بالایی (نظیر مصرف زیاد انرژی و آلایندگی) دارند.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به خروج از رکود و دستیابی به رشد اقتصادی در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: متاسفانه رشد حاصل شده به دلیل اینکه در صنایع بالادستی حاصل شده، متوازن نبوده است.
وی با اشاره به مشکلات صنعت برق کشور، اظهار داشت: نبود تعادل اقتصاد صنعت برق به دلیل تکلیفی بودن قیمت های فروش و وابستگی وزارت نیرو به بودجه های دولتی، عمده مشکلات را تشکیل می دهند.
کلاهی تصریح کرد: اشباع بازار داخلی، توسعه صادرات را برای این صنعت حیاتی کرده ؛ هرچند از قابلیت های صادراتی بالایی برخوردار بوده و 95 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور و صادرات کالایی 600 میلیون دلاری را در سال گذشته به ثبت رسانده است.
رئیس سندیکای برق ایران با اشاره به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، رقابت پذیرنبودن (با کسب رتبه 74) را مهمترین مشکل اقتصاد کشور برشمرد که پایین ترین امتیازات آن نیز در شاخص های زنجیره تامین و بازار سرمایه به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا، جلب بیش از 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی که به مدد برجام به دست آمد، موفقیتی است که تاکنون 3 میلیارد و 124 میلیون دلار آن جذب و وارد کشور شده است.
در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با کسب 57 درصد آرا معادل 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای رئیس جمهوری منتخب مردم ایران شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*3065 *1961* مصاحبه: محمد ملک دار* انتشار: مریم مسعود

سرمایه صنایع خارجی اقتصادی گذاری اقتصاد افزوده دارای سندیکای اشاره صادرات میلیون ایرنا کلاهی تامین بالادستی بالایی گزارش جمهوری میلیارد بازار مشکلات تصریح خصوصی امروز دوازدهم زنجیره جهانی گذاران ایجاد اهداف اظهار