برگزیده ها
ربیعی: کارآفرینی راه بی بدیل ماست/ اشتغال و فقر گفتمان مسلط انتخابات

مازندمجلس: تهران- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: این انتخابات درس هایی برای ما و کارآفرینان داشت و خوشحالم گفتمان مسلط انتخابات اشتغال و فقر بود.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی ربیعی» روز سه شنبه در یازدهمین جشنواره معرفی کارآفرینان برتر سال 1395 که در محل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: مردم یک ماه درباره اشتغال و فقر شنیدند و خوشحالم که مردم نظرخود را اعلام و انتخاب کردند که کدام مسیر را فقرزدا واشتغالزا می دانند. کدام مسیر در این جهت درست است، آیا پاشیدن پول مسیردرستی است یا وعده هایی که به مردم بگوییم ما به شما 300-250 هزارتومان پول می دهیم ؟ کدام وعده درست است.
وی یادآور شد: من از این که با کارگری در خیابان و گوشه و کنار مصاحبت می کردم و می گفت «ما می خواهیم وضعمان تغییر کند، اما با این روش نمی خواهیم» احساس غرور و وجد می کردم . در فضای مجازی گاهی مواردی پیش می آید که قابل توجه است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیامی بدستم رسید که نوشته بود «وقتی که سوئیس به افزایش یارانه رای نداد، ما چقدر غصه خوردیم اما امروز ما بالاتر از آنان قرارگرفته ایم با این که یک کشور در حال توسعه و با مردمی نیازمند هستیم این گونه فاخر عمل کردیم . درود براین مردم باد .»
ربیعی با بیان اینکه مردم به عمل غیر اخلاقی نیز پاسخ مثبت ندادند، گفت: اگر بخواهم نتیجه انتخابات را با این همایش گره بزنم باید بگویم «عمل اخلاقی، کاراخلاقی و انسانی و جهت گیری برای ایجاد اشتغال با کارآفرینی توانمند ساز و مسیر محو فقر از راه توانمند سازی و گسترش کارآفرینی» نکته ایست که باید دنبال کنیم.

**مکلف هستیم سالی حداقل 955هزار شغل ایجاد کنیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما مکلف هستیم حداقل سالی 955 هزار شغل ایجاد کنیم تا بتوانیم پاسخی قابل به نیاز جامعه بدهیم . راه حل های مرسوم و معروف دیگرپاسخگوی نیازهای ما نیست. نه اینکه آن ها نباید اجرا شوند بلکه ما نیاز به جذب سرمایه، ایجاد محدودیت در واردات، تامین مالی بنگاه های راکد و نیمه فعال داریم. اگر بخواهیم اقتصاد کشور را به نحوی به حرکت درآوریم که این پاسخ عظیم را بدهد باید ایجاد سریع شغل توسط شرکت هایی انجام شود که رشد سریع کارآفرینی را داشته باشند.
ربیعی گفت: کارآفرینی راه بی بدیل ماست. شاید بیش از 4 دهه است که درباره کارآفرینی در دنیا گفت و گو شده و ما یک دهه است که در ایران به این موضوع پرداخته ایم.

**ازکار در خانه تا کار در کارخانه
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از کار در خانه تا کار در کارخانه نیاز امروز کشورمان است . از کار در خانه تا کارخانه ها را با عالی نسب در هم آمیختیم تا بگوییم امروز به انسانی ترشدن جامعه نیازداریم . نیاز به رشد، تولید و ایجاد ثروت درجامعه و نیاز به جامعه ای اخلاقی وانسانی هم داریم که باید همه را درکنار هم دنبال کنیم.
ربیعی با بیان اینکه جامعه ای که به پیشینیان خود به دیده احترام نگاه نکند جامعه ای شاد و موفق نیست، گفت: امثال عالی نسب ها تفکر فقرزدایی و اقتصادی و اجتماعی داشتند.

**فرایند شناسایی کارآفرینان برتر
ربیعی در این مراسم ضمن تشکر و سپاس از کارآفرینانی که مشارکت کردند، درباره فرآیند شناسایی کارآفرینان برتر گفت: کارافرینان برتر استان به استان، شهر به شهر انتخاب شدند و درمورد هر کدام شاخص ها مورد سنجش قرارگرفت و یک کار علمی واقعی انجام شد. ما امروز در خدمت 10 نفر از مشت نمونه خروار بودیم که در این جا تقدیر شدند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: این تقدیرنمادین از چند نفر از کسانی است که دراین کشورآجری روی آجر می گذارند. کسانی که با خلاقیت، فکر، ایده و سرمایه خود موجب رونق جامعه می شوند و عده ای از افراد از نتیجه زحمات و کارآنها بهره مند می گیرند.
وی با بیان اینکه در کنار این تقدیر کار سمبلیکی انجام شد، افزود: جامعه ای که برای خود احترام قائل نباشد جامعه خوشبخت و موفقی نیست. پیشینیان ما، آنانی که دردوره ها و بحران های مختلف تلاش کرده و زحمت کشیده اند که هموطنان شان و سایرایرانیان راحت تر زندگی کنند و نسل های آینده بهره مند شوند باید از آن تقدیر شود .
ربیعی بیان کرد:عالی نسب را به مثابه همه پیشینیانی که تفکر اقتصادی، اجتماعی و مبارزه با فقرداشتند و ازراه رونق و تولید کشور و افزودن سرمایه های کشوردنبال کردند را در این جا نماد گرفتیم و معتقدیم که بسیاری از کسان دیگر هستند که شایستگی نمادشدن دارند و ما هرساله ازشخصی به عنوان نماد تقدیر خواهیم کرد .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ما در تولید بزرگ و رشد و هم در کارهای کوچک و توانمندساز نیاز به کار داریم. امروز از دل روستا، در شهر کوچک، از یک مجسمه ساز کارآفرین تقدیر شد.
وی ادامه داد: مخصوصا از این افراد تقدیر کردیم چرا که می خواستیم بدانید همه آنان برای ما مهم هستند ، از یک دوزنده به عنوان کارآفرین که 20 زن همسایه خود را از کاری که در خانه خود ایجاد کرده، متاثر کرده است. امروز از صندوق کارآفرینی امید و از این گونه کارآفرینان هم تقدیرشد.
ربیعی گفت: در دهه 1360 بود که اولین ترجمه ها را درباره کارآفرینی دیدیم. ما درباره مشاغل کوچک و متوسط ( SME) سال هاست می شنویم . این ها راه های بی بدیلی بوده اند که در کشورها در دوره های تاریخی از آن ها استفاده کرده اند و نیازهای جامعه خود را به آن ها پیوند زده اند.
وی با اشاره به اینکه کارآفرینی فردی در سال های اخیر به میزان قابل قبولی رشد کرده است، گفت: مطالعات نشان می دهد کارآفرینی فردی در جایی که به ریسک مرتبط می شود دچارمشکل است.

**کارآفرینی نهادی باید دنبال شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز در حال گذار از کارآفرینی فردی و سازمانی هستیم و باید کارآفرینی نهادی را دنبال کنیم.
ربیعی با اشاره به اینکه کمتر درباره کارآفرینی نهادی سخن گفته شده است، گفت: منظور از کارآفرینی نهادی بنیاد هایی است که افراد با سهولت بیشتری بتوانند در فضای کارآفرینی حرکت کنند. کارآفرینی نهادی ، امروز در حقیقت بهبود فضای کسب و کار درکشانه های اشتغال کشور در رسته های منتخب است .
وی افزود: از چندی پیش کارآفرینی نهادی را دنبال کردیم و امیدواریم در 100روز اول برنامه ما نوشتن بهبود فضای کسب و کار در رسته های منتخب باشد و با توجه به اینکه هر کدام از رسته ها چه ضرورتی برای بهبود فضای کسب و کار دارد، دنبال شود و خروجی های آن به مصوبات دولت و شورایعالی اشتغال خواهد رسید .
ربیعی گفت: ما باید به سمت یک خط و مشی گذاری خوب برای گسترش امور کارآفرینی حرکت کنیم .من به عنوان وزیری که بیشترین ارتباط را با موضوع اشتغال دارم و هم با لایه های پایین اجتماعی نیازمند مساعدت در ارتباطم و به عنوان مسئول کف حمایت اجتماعی در دولت می خواهم اعلام کنم که ما مسیر توانمند سازی را برای گروه های پایین اجتماعی دنبال خواهیم کرد.
وی گفت: سیاست کلان و اجرایی ما در جهت توانمندسازی است . ما افراد پایین را لایه بندی کرده ایم آنانی که به هیچ وجه قادر به توانمند شدن نیستند ، اعلام می کنم آن ها در سقفی از حداقل دستمزد دریافتی ظرف چند مرحله زندگی با کرامت خواهند داشت .
ربیعی گفت: برای افرادی که توانمندی کمتری دارند در سازمان فنی و حرفه ای، سازمان تامین اجتماعی و نظام تامین اجتماعی و نظام مهارت کم توانان با برنامه در صد روز اول دولت دوازدهم اقدام می شود که درجاهایی به شکل پاره وقت بروند و بخشی از حقوق آن ها را خود ما پرداخت می کنیم که از سقفی از حداقل یا کف حمایت اجتماعی بهره مند شوند .
وی با اشاره به طرح کارورزی گفت: در طرح های کاروزی و مشوق های کارآفرینی و سایر طرح ها ما می توانیم افراد را به سمت توانمند سازی ببریم.

**ایجاد یک شغل برای یک خانواده ارزشمندتر از پاشیدن پول
وی گفت: ایجاد یک شغل برای یک خانواده بسیار ارزشمند تر از پاشیدن پول در درون یک خانواده است که بنیان های اخلاقی و فرهنگی را ازبین می برد . این مسیری است که دنبال می کنیم و گزارش سه ماهه و شش ماهه ارائه خواهیم داد .
ربیعی گفت: شب گذشته تا پاسی از شب با کمیسیون بودجه مجلس و فراکسیون اشتغال مجلس نشستی داشتیم و اصول و چارچوب کلی 1.5میلیارد دلار برای اشتغال توانمند ساز را باهم تفاهم کردیم و امروز کلیات آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و امیدواریم با فوریت با اجزایی که تفاهم کردیم و پشتیبان ما خواهند بود برنامه هایمان را دنبال کنیم .
«فردای انتخابات با دکتر روحانی صحبت داشتیم که به جنبش سریع اشتغال نیازداریم» .
وی تاکید کرد صنایع پتروشیمی ، نفت، فولاد و سیمان مورد نیاز است برای بزرگ ترشدن اما مسیری که به آن نیازداریم نوآوری ها و کارآفرینی است .
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال هم رشد بالا را تجربه می کنیم اما در لایه مکمل. برنامه مکمل مبتنی بر کارآفرینی هایی است که مبتنی برSME هاست . اجازه می خواهم که از کوچک و متوسط به خرد نیز برسم . شاید ادبیات خرد وارد ادبیات ما نشده است اما امروز در بخش خرد نیز نیازمند سامان دهی نظام مالی اساسی و ساماندهی کارآفرینی هستیم و باید با صندوق نوآوری شکوفایی با معاونت علمی وفن آوری ریاست جمهوری و با دستگاه های ذی ربطی که می توانند حمایت کنند.

**به نوآوری از جنس یادگیری نیازداریم
ربیعی گفت: امروز به نوآوری از جنس یادگیری نیازداریم .مدت ها بود که ارتباط ما با بازارهای بین الملل قطع شده بود . ما نیاز داریم با ارتباطات خود نوآوری از جنس یادگیری را دنبال کنیم . باید در جاهایی که واردات بیشتری وجود دارد با نوآوری از جنس یادگیری به تولید داخل بپردازیم .
وی ادامه داد: برندهایی که در داخل کشور بازارهای زیادی دارند باید به تولید داخل ایران بیایند همان طور که این امر در بخش پوشاک آغاز شده است .
وی خبر داد: خوشبختانه امروز در بخش پوشاک به صادرات ساخت ایران رسیدیم . با یک برند بین المللی ساخت ایران را آغاز کردیم که انشالله برند فارسی و ایرانی آغاز شود .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بخش فن آوری اطلاعات و ارتباطات ساخت ایران به عرصه بین المللی رفته است، این ها همان نوآوری از جنس دانش و یادگیری است و در این مورد به پیش خواهیم رفت.
امروز در این مراسم از 10 کارآفرین برتر تجلیل شد .
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9123**9132**1561*خبرنگار: زهره دریغ گفتار** انتشار: مژگان توانا

کارآفرینی اجتماعی امروز ربیعی دنبال تعاون جامعه ایجاد اشتغال نوآوری اینکه خواهیم توانمند تقدیر کردیم درباره نهادی کارآفرینان یادگیری تولید اقتصادی هستیم افراد حداقل عنوان برنامه افزود داریم نیازداریم اخلاقی اشاره دارند اعلام بهبود پایین انتخابات خانواده حمایت پاشیدن کارآفرین سرمایه نیازمند تامین نتیجه خواهم خواهند نیازهای ارتباط منتخب امیدواریم گزارش مسیری داشتیم بازارهای ارتباطات پوشاک المللی معرفی ادبیات تفاهم انسانی مبتنی واردات خبرنگار مراسم استان کارخانه کسانی شناسایی احترام جشنواره بگوییم پیشینیان آنانی زندگی صندوق متوسط ترشدن ادامه گسترش موضوع ایرنا تاکید بیشتری