برگزیده ها
نشست «ایرانشناسی در امریکا» در سرای اهل قلم برگزار می‌شود
مازندمجلس: نشست «ایرانشناسی در امریکا» در سرای اهل قلم برگزار می‌شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های ایرانشناسی از سوی سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب، نشست «ایرانشناسی در آمریکا» برگزار می‌شود. در این نشست که از ساعت  11 صبح روز شنبخ 6 خرداد ماه برگزار می‌شود، رودی مته، عضو هیأت علمی دانشگاه دلاویر در ایالات متحده آمریکا و متخصص تاریخ دوران صفویه سخنرانی خواهد کرد.
 
رودی مته، متولد سال 1952 میلادی در هلند است و اکنون به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه دلاویر در ایالات متحده آمریکا مشغول فعالیت‌های پژوهشی است. وی به موجب یک قرارداد فرهنگی که در سال 7-1976 میان هلند و ایران منعقد شد، یک سال را در ایران سپری کرد و پس از سه سال تحقیق و مطالعه در مصر طی سال‌های 1981 تا 1983، به ایالات متحده رفت و در سال 1911 در رشته مطالعات اسلامی از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس دکتری گرفت.
 
وی رساله دکتری خود را زیر نظر نیکی کدی در موضوع تاریخ اقتصادی عهد شاه سلیمان صفوی گذراند و به عنوان استاد ممتاز و صاحب کرسی مونروئه در تاریخ خاورمیانه، به عضویت هیئت علمی دانشگاه دلاویر ایالات متحده آمریکا درآمد.
 
از جمله تألیفات این پژوهشگر می‌توان به کتاب «بحران در ایران: زوال صفویه و سقوط اصفهان» (لندن، 2012) اشاره کرد که موفق به کسب جایزۀ دوستی بریتانیا-کویت و جایزۀ جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. همچنین تالیف کتاب «سیاست تجارت در ایران صفوی: ابریشم در مقابل نقره 1600-1730» توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در سال 1999، جایزۀ بهترین کتاب غیرفارسی‌زبان دربارۀ تاریخ ایران را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای او به ارمغان آورد و با دریافت جایزۀ دوستی بریتانیا- کویت به عنوان بهترین کتاب منتشر شده در بریتانیا دربارۀ خاورمیانه معرفی شد.
 
کتاب «لذت‌جویی: مواد مخدر و مشروبات الکلی در تاریخ ایران 1500-1900» (انتشارات دانشگاه پرینستون، 2005) از دیگر آثار رودی مته است که جایزۀ کتاب آلبرت حورانی سال 2006 را از انجمن مطالعات خاورمیانۀ آمریکای شمالی و جایزه سعیدی سیرجانی برای بهترین کتاب دربارۀ ایران در سال 5-2004 را از انجمن بین‌المللی مطالعات ایرانی دریافت کرده است.
 
علاقه‌مندان برای شرکت در نشست «ایرانشناسی در آمریکا» می‌توانند از ساعت 11 صبح روز شنبه 6 خرداد به سرای اهل قلم خانه کتاب واقع در خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2 مراجعه کنند.
دانشگاه تاریخ جایزۀ آمریکا متحده ایالات ایرانشناسی اسلامی بریتانیا دربارۀ بهترین مطالعات برگزار عنوان دلاویر دریافت انجمن خیابان دکتری خرداد دوستی خاورمیانه انتشارات صفویه