برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست معتقد است که روحانی برخلاف انتخابات سال 92 که خود را میانه رو معرفی کرده بود در انتخابات اخیر اما اصلاح طلبان را نمایندگی می کرد.

مازندمجلس: واشنگتن پست در گزارشی نحوه انتخاب حسن روحانی در انتخابات و حمایت اصلاح طلبان از او را بررسی کرد.

واشنگتن پست در این گزارش می نویسد: در انتخابات روز جمعه حسن روحانی رئیس جمهور ایران به پیروزی رسید و نامزدهای اصلاح طلب نیز کرسی های شورای شهر در سراسر کشور را کسب کردند. روحانی اصولگرای راست گرا در سال 1980 در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به عنوان میانه رو حضور پیدا کرد و امروز اصلاح طلبان پیروزی تاریخی وی را جشن گرفتند. این تغییر تحولات سیاست در ایران را چگونه نشان می دهد؟

رای دهندگان حامی دموکراسی در ایران در سال های اخیر به طور فزاینده ای عملگرا شده اند. برای رقابت در انتخابات ها، نامزدها نخست باید به تایید شورای نگهبان برسند. در سال 92 نامزد اصلی اصلاح طلبان هاشمی رفسنجانی بود که رد صلاحیت شد و اصلاح طلبان تصمیم گرفتند از روحانی در این انتخابات حمایت کنند. و مجددا در انتخابات سال 95 رای دهندگان حامی اصلاحات با وجود رد صلاحیت دایره اول و دوم نامزدهای اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان از لیست اصلاح طلبان حمایت کردند.

روحانی به جناح راست ایران در عرصه سیاست در دهه 80 میلادی تعلق دارد و در سال 1990 میلادی جزو اصولگرایان شد. زمانی که وی در انتخابات 92 شرکت کرد نه خود را اصولگرا و نه اصلاح طلب بلکه معتدل میانه رو معرفی کرد. کمپین تبلیغاتی روحانی بر حل و فصل مساله برنامه هسته ای ایران و اقتصاد این کشور متمرکز شده بود. وی همچنین وعده داد که فضای سیاسی کشور را باز کند. این در حالی است که گفتمان اصلاح طلبی روحانی در سال 92 محدود شده بود اما فعالان ریاست جمهوری روحانی را  به عنوان فرصتی برای فرار از صحنه سیاسی بسته کشور که در زمان محمود احمدی نژاد ایجاد شده بود فراهم کرد.

در مقابل، روحانی در کمپین تبلیغاتی سال 96 اصولگرایان را به دلیل سبک رفتاری آنها مورد انتقاد قرار داد. وی رقیب تندرو خود را برای سرکوب مخالفان به باد انتقاد گرفت و از قوه قضائیه برای نقض قانون اساسی انتقاد کرد و از سپاه پاسداران خواست تا از سیاست به دور بماند.

رای دهندگان حامی دموکراسی در ایران از انتخابات برای کنار گذاشتن شانس انتخاب تندروها استفاده کردند و چشم انداز ریاست جمهوری نامزد میانه رو را افزایش دادند و میانه روها به سمت اصلاحات بیشتر هل دادند.

روحانی اصلاح انتخابات طلبان میانه ریاست جمهوری شورای حمایت انتقاد دهندگان سیاست صلاحیت اصلاحات میلادی کمپین دادند سیاسی تبلیغاتی نامزد اصولگرایان عنوان واشنگتن گزارش تندروها چگونه پیروزی نامزدهای دموکراسی گرفتند اصلاح‌طلبان نگهبان