برگزیده ها

مازندمجلس: نایب رئیس اتاق ایران گفت:حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه ها و طرح های نیمه تمام روی زمین مانده است. راه اندازی و احیاء این طرح ها می‌تواند دولت دوازدهم را برای اشتغالزایی یاری کند.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر از اتاق بازگانی تهران، محمدرضا انصاری افزود: دولت یازدهم برای اینکه بتواند در دور جدید مسئولیت خود با قدرت بیشتری حرکت کند باید از انرژی مردم و بخش خصوصی کشور استفاده کند.

وی اظهار کرد: «دولت در دوره جدید باید با قدرت بیشتری حرکت کند و این قدرت با انرژی مردم و بخش خصوصی حاصل می شود و این به معنی آن است که در باز کردن راه و جبهه توسعه و در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها باید از نظرات بخش خصوصی و نهادهای بخش خصوصی و مردم استفاده کرد و این واجب است یعنی بدون این کار عبور از موانع و حل مشکلات کنونی غیرممکن خواهد بود.»

وی در ادامه با بیان اینکه دولت مردان باید ارتباط خود را با اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که محل تجمع برگزیدگان بخش خصوصی است، بیشتر کنند، گفت: «دولت برای طرح ها و پروژه های خود و تصمیم گیری ها از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کند نه اینکه فقط همه چیز را برای اجرا ابلاغ کند، کارها باید به بخش خصوصی و مردم واگذار شوند و یکی از اتفاق های مهم در این دولت باید جلوگیری از چاق شدن دولت باشد و در مقابل ایجاد فرصت های جدید برای بخش خصوصی.»

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه مردم و بخش خصوصی حاضرند و کمک می کنند که مشکلات کشور حل شود و دولت نباید تمام بار را به دوش خودش بکشد، ادامه داد: «ما صندوق توسعه ملی داریم و باید این صندوق به محورهای توسعه بخش خصوصی بپردازد در صورتی که در گذشته این گونه نبوده است و باید این موضوع را جدی بگیریم؛ هم باید در اساسنامه صندوق تجدید نظر کنیم و هم محدودیت ها را در همکاری صندوق با بخش خصوصی برداریم.»

انصاری در ادامه به بازنگری در خصوصی سازی هم اشاره کرده و گفت: «در خصوصی سازی ها باید از دنیا درس بگیریم، خصوصی سازی نباید به منظور جبران کسری نقدینگی دولت اتفاق بیفتد، هدف اصلی ما در خصوصی سازی ها باید توسعه واحدهای صنعتی و ایجاد اشتغال باشد. اگر این گونه فکر کنیم به صورت دیگری عمل می کنیم ولی وقتی به فکر جبران کسری بودجه باشیم به روش دیگری کار را انجام می دهیم و این باعث بی نتیجه شدن خصوصی سازی می شود. ما در خصوصی سازی ها سراغ افرادی و نهادهایی رفته ایم که حوصله تولید را ندارند و تجربه و مدیریت کافی برای این کار را ندارند و این کار اشتباه ۲۰ سال اخیر بوده و باید این را اصلاح کنیم. آن چه در خصوصی سازی در این سال ها شاهد بوده ایم واگذاری ها به پول و کسری بودجه بوده است و نه به فن و این باعث شکست ما شده است.»

نایب رئیس اتاق ایران همچنین به ظرفیت طرح های نیمه تمام کشور برای ایجاد اشتغال اشاره کرده و افزود: «حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه ها و طرح های نیمه تمام روی زمین مانده است و دولت باید همت کند این بار را با کمک مردم و بخش خصوصی از روی زمین بردارد و با این کار اشتغال بسیار زیادی ایجاد خواهد شد و در جهت توسعه کشور گام برخواهیم داشت. فرصت اشتغالی که در طرح های نیم تمام و تنها در بخش اجرای آن وجود دارد ۷۰۰ هزار شغل است. بیکاری یکی از بیماری های اساسی که کشور و جامعه ایران با آن رو به رو است و چالش های اجتماعی بسیاری ایجاد کرده با اجرای طرح های نیمه تمام جبران خواهد شد ولی این نیازمند اراده و تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری است.»

خصوصی ایجاد توسعه صندوق اینکه اشتغال جبران تصمیم ادامه استفاده اشاره اجرای نباید بودجه دیگری ندارند پروژه بیشتری افزود انصاری انرژی مشکلات ظرفیت اقتصادی اتفاق