برگزیده ها
مازندمجلس: ایرنا نوشت: چین آمریکا را به طور جدی متهم کرد که با اقدامات نظامی خود در دریای جنوبی، صلح و ثبات این پهنه آبی مهم بین المللی را به خطر انداخته است.

مقام های پنتاگون می گویند که به رغم حضور چین در این منطقه گشت های دریایی و هوایی خود را برای آنچه حراست از کشتیرانی آزاد می نامند، ادامه خواهند داد.

همزمان وزارت دفاع چین در بیانیه ای در تارنمای خود آورده که 2 ناوشکن خود را به منطقه اعزام کرده است تا به کشتی آمریکایی که به جزایر اسپراتلی در این دریا نزدیک شده بود، هشدار دهند.

این وزارتخانه افزوده است که نزدیک شدن کشتی های آمریکایی به مناطق تحت تملک چین و جزایر مصنوعی این کشور، خطر جدی برای صلح و امنیت دریای جنوبی است.

تلویزیون چین روز جمعه گزارش کرده است که کشتی «یو اس اس دیوی» به جزایر مذکور بسیار نزدیک شده و از حریم دریایی مربوط به جزایر تخطی کرده است.

وزارت دفاع چین سپس ناوشکن های «لیو جو» و «لو جو» را به این منطقه اعزام کرده است تا جلوی تحرکات نظامی کشتی های آمریکایی را بگیرد.

این نخستین بار از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ژانویه سال جاری است که نیروی دریایی آمریکا چنین تحرکاتی در بخش از دریای جنوبی انجام می دهد.

چین مدعی بیشتر مناطق دریای جنوبی است و بر سر مساله کشتیرانی آزاد در این منطقه با آمریکا درگیر است و دو کشور بارها در این خصوص به یکدیگر هشدار داده اند.

وزارت دفاع چین تاکید کرده است که هدف آمریکا از چنین اقداماتی بر هم زدن صلح و آرامش و امنیت در دریای جنوبی است.

وزارت امور خارجه چین هم با انتشار بیانیه ای این اقدام آمریکا را محکوم کرده و این کشور را متهم ساخته است که ثبات منطقه را به مخاطره انداخته و حق حاکمیت چین را به چالش کشیده است.
آمریکا جنوبی دریای منطقه جزایر وزارت دریایی آمریکایی نزدیک هشدار امنیت مناطق نظامی اعزام کشتیرانی انداخته بیانیه ناوشکن