برگزیده ها
حمله به مراکز درمانی و کارکنان آن در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت

مازندمجلس: سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در بحث عمومی شورای امنیت با عنوان «حمله به مراکز و کارکنان درمانی در منازعات مسلحانه» شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

مازندمجلس: سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در بحث عمومی شورای امنیت با عنوان «حمله به مراکز و کارکنان درمانی در منازعات مسلحانه» شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش ایلنا، این بحث عمومی به ابتکار عمل اروگوئه که ریاست شورای امنیت را برعهده دارد، برگزار شد و علاوه‌بر دبیرکل سازمان ملل متحد نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دیده‌بان حقوق بشر نیز در آن شرکت داشتند.

غلامعلی خوشرو در سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه حمله به مراکز درمانی و کارکنان آن به صورت یکی از مصایب زمانه ما درآمده است، گفت: هرچند شورای امنیت قطعنامه ۲۲۸۶ را با هدف جلوگیری از این حملات یک سال پیش به تصویب رساند، اما واقعیت این است که این حملات نه تنها متوقف نشده بلکه افزایش نیز یافته است به صورتی که جهان در سال ۲۰۱۶ شاهد اینگونه حملات در ۲۳ کشور بود.

او با ذکر این نکته که شدت و تعداد این حملات در خاورمیانه بیش از هر منطقه‌ای دیگر بوده است، اظهار داشت: ایران حملات به مراکز درمانی و کارکنان را در همه جا و به ویژه در فلسطین، افغانستان، یمن و سوریه محکوم می‌کند.

سفیر و نماینده دائم ایران کشورمان نزد سازمان ملل متحد ادامه داد: حمله به مراکز درمانی توسط نیروی نظامی کشورهایی که از بمب‌های به اصطلاح هوشمند و فناوری جدید استفاده می‌کنند افزایش نشان می‌دهد و حمله‌کنندگان هر بار این حملات را با «اشتباه در عملیات نظامی» توجیه می‌کنند. فراوانی این موارد پذیرش آنها تحت عنوان اشتباه را دشوار می‌کند.  

خوشرو با بیان اینکه حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در سال ۲۰۱۵ در قندوز افغانستان به عنوان اشتباه قلمداد شد و پس از آن نیز هیچ یک از نظامیان مربوطه مجازات نشدند، تصریح کرد: بر اساس گزارش جمعیت هلال احمر فلسطین تنها در سال ۲۰۱۶، رژیم اسرائیل بیش از ۴۱۶ به مراکز درمانی، کارکنان و یا تجهیزات درمانی حمله کرده است و این علاوه بر ادامه محاصره غیرقانونی مردم فلسطین توسط این رژیم است که برای بیش از یک دهه ادامه یافته و مانع از دسترسی فلسطینی‌ها به حقوق اولیه بشری خود از جمله حق دسترسی به خدمات درمانی شده است.

او تاکید کرد: در جریان تهاجم ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن که جنایات جنگی رخ داده و زیرساخت‌های این کشور از جمله مراکز درمانی را به نابودی کشانده، این تهاجم بیش از دو سال است زیرنگاه شورای امنیت ادامه دارد. مهم‌تر آنکه آمریکا به صورتی فزاینده از این عملیات حمایت نظامی، پشتیبانی و آموزشی به عمل می‌آورد.

درمانی مراکز حملات کارکنان شورای امنیت خوشرو ادامه فلسطین اشتباه عنوان نظامی افزایش تهاجم عملیات دسترسی یافته عمومی نماینده گزارش صورتی افغانستان می‌کند