برگزیده ها
علاقه‌مندی اسلوونی برای ارتقای مناسبات دوجانبه به ویژه گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران

مازندمجلس: مدیرکل شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر خود به اسلوونی، با هدف انجام رایزنی دوجانبه و بررسی یافتن راه‌های تقویت مناسبات دو کشور، دیروز جمعه با همتای اسلوونیایی خود در محل آن وزارتخانه دیدار و رایزنی کرد.

مازندمجلس: مدیرکل شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر خود به اسلوونی، با هدف انجام رایزنی دوجانبه و بررسی یافتن راه‌های تقویت مناسبات دو کشور، دیروز جمعه با همتای اسلوونیایی خود در محل آن وزارتخانه دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش ایلنا، محمود بریمانی در این دیدار، با تشریح روابط دوستانه دو کشور، به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط در همه زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره و نسبت به یافتن زمینه‌های جدید همکاری در همه حوزه‌ها و همفکری، هماهنگی و تبادل تجربیات در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز امیدواری کرد.

او افزود: خوشبختانه رفت و آمدها و رایزنی‌های خوبی در سطوح و حوزه‌های مختلف در جهت تقویت همکاری‌ها در کلیه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و عملی و دانشگاهی بین ایران و اسلوونی انجام شده و انعقاد اسناد مربوط به توافقات و تفاهمات فیمابین در نتیجه این رایزنی‌ها چارچوب و زمینه مناسبی را برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها ایجاد کرده است.

مدیرکل شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما برای گسترش همکاری‌ها با اسلوونی به عنوان کشوری دوست در اروپا در عرصه‌های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

بریمانی با تأکید بر لزوم شناخت بیشتر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی ایران و اسلوونی و نیز تلاش برای تبادل دانش فنی و تخصصی، نزدیک‌تر کردن بخش‌های خصوصی و تسهیل زمینه‌های فعالتر شدن آنها را از طریق توسعه سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های مشترک بین دو کشور خاطرنشان کرد.

او از حوزه‌هایی همچون ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط‌زیست، انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید قطعات اتومبیل، کشاورزی و فناوری نانو به عنوان زمینه‌های مهم جهت توسعه همکاری بین دو کشور یاد کرد.

بریمانی همچنین به ظرفیت همکاری در حوزه‌های گردشگری، دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو نیز اشاره کرد. 

ماتی مارن، مدیرکل سیاست خارجی و امنیتی مشترک وزارت امور خارجه اسلوونی، با ابراز خرسندی از انجام این سفر، بر تداوم اینگونه رایزنی‌ها و مشورت‌ها بین مقامات وزارت امور خارجه دو کشور تأکید کرد.

او اظهار داشت: علاقمندیم سطح مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران به ویژه همکاری‌های اقتصادی را ارتقاء بخشیم.

این مقام اسلوونیایی از بخش‌های ارتباطات و مخابرات، انرژی، توسعه پایدار، احداث نیروگاه برق، توربین‌های آبی، تولیدات مشترک دارو، محیط زیست و گردشگری به عنوان حوزه‌های دارای ظرفیت همکاری بین شرکت‌های اسلوونیایی و شرکت‌های ایرانی نام برد.

رایزنی و تبادل نظر پیرامون تحولات و چالش‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی شامل: راه‌های مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم، خاورمیانه، بحران سوریه، آخرین تحولات عراق، یمن، افغانستان، فلسطین و همچنین بحران پناهجویان در اروپا و مسئله اوکراین نیز از جمله محورهای رایزنی مدیران کل منطقه‌ای وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و اسلوونی بود.

در این تبادل نظر، اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه مورد تاکید قرار گرفت و طرفین مواضع و دیدگاه‌های کشور متبوع خود را در خصوص این موضوعات مطرح کردند.

بریمانی همچنین ظهر جمعه در ضیافت ناهاری که به میزبانی همتای اسلوونیایی وی ترتیب داده شده بود، شرکت کرد.

او در ادامه با سامو خریبار میلیچ، مدیرکل اتاق بازرگانی و صنایع اسلوونی ملاقات و پیرامون توسعه مراودات بین اتاق‌های بازرگانی و نیز تقویت ارتباطات و همکاری‌ها بین بخش‌های خصوصی دو کشور، تبادل نظر کرد.

دیدار با اعضای گروه دوستی با ایران در پارلمان اسلوونی، بخش پایانی ملاقات‌های مدیرکل منطقه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان، در اسلوونی بود. 

اسلوونی مدیرکل خارجه تبادل وزارت منطقه‌ای اسلامی توسعه زمینه‌های جمهوری اقتصادی همکاری دوجانبه رایزنی اسلوونیایی همکاری‌ها بخش‌های بین‌المللی دیدار ارتباطات گسترش مناسبات مشترک عنوان تقویت همچنین حوزه‌های فناوری خصوصی بریمانی انرژی گردشگری بحران بازرگانی تحولات پیرامون شرکت‌های ظرفیت ابراز همتای روابط راه‌های یافتن همکاری‌های اروپای اشاره عرصه‌های رایزنی‌ها اروپا دانشگاهی فرهنگی سیاسی تأکید