برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی دولت در واکنش به تداوم تخریب‌ها علیه دولت درباره 2030 گفت: از اینکه هرچه توضیح داده می‌شود هیچ توجهی به توضیحات مستند دولت صورت نمی‌گیرد و یک حرف دائم تکرار می‌شود جای تأمل دارد.

مازندمجلس: انتخابات ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که منتقدان دولت همچنان در ایام تبلیغات به سر می برند و گویی خیال ندارند از آن فضا فاصله بگیرد. گرچه همگان می گفتند روز 30 اردیبهشت رقابت تمام و رفاقت ها برای حل مشکلات کشور آغاز می شود اما برخی مننقدان دولت افکار دیگری دارند. نمونه بارز آن بیانیه 2030 یونسکو است که هر چه دولت اعلام می کند و توضیح می دهد «بیانیه الزام آور نیست، ضمن آنکه شروط ایران آبان ماه سال 94 به اطلاع یونسکو رسید و تاکنون نیز هیچ یک از مفاد بیانیه به اجرا در نیامده است» اما برخی اصرار عجیبی برای بی توجهی به این توضیحات دارند کما اینکه در گردهمایی اخیر جمنا مکشوفات جدیدی از 2030 به اطلاع حاضران در جلسه رسید. 

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم تکرار ادعاهایی از این دست را تأمل برانگیز توصیف می کند و می گوید: درباره 2030 هر آنچه هم که نبود اما در واقع تلقی و ابهام بود، دولت آنها را متوقف کرد و معلوم نیست الان این جارو جنجال ها به چه علتی دارد ادامه پیدا می کند.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

تخریب ها و گمانه زنی های منتقدان دولت دربارهبیانیه 2030 ادامه دارد، نظر شما چیست؟

از اینکه هرچه توضیح داده می شود هیچ توجهی بهتوضیحات مستند دولت صورت نمی گیرد و یک حرف مجدداً تکرار می شود جای تأمل دارد. برخی2030 را به عنوان سند امضاشده دولت یاد می کنند در حالیکه هیچ برگه ای درباره اینموضوع امضا نشده است، 2030 صرفا یک بیانیه قرائت شده در اجلاس یونسکو بود. 2030بیانیه ای همچون سایر بیانیه هایی است که قرائت می شود اما اگر از طرف دولتی موردابهام باشد آن دولت ابهام و نظر خود را مطرح می کند.

بیانیه 2030 به عنوان هدف سوم اهداف هزاره برایگسترش آموزش در اجلاس یونسکو مطرح شد، بلافاصله بعد از قرائت، نماینده جمهوریاسلامی ایران اعلام کرد فقط بخش هایی از این بیانیه که در چارچوب قوانین و مقرراتو موازین شرعی کشور باشد در ایران اجرا می شود و غیر از آن را اجرا نخواهد کرد.حتی آبان ماه سال 94 این موضع و نظر دولت جمهوری اسلامی ایران در سایت یونسکو بهثبت رسید بنابراین به فرض صحت ادعای منتقدان درباره تفسیر بخش هایی از بیانیه2030، ایران این بخش ها را اجرا نمی کند و الزامی هم در این رابطه برای اجرا ندارد.

بیانیه 2030 می گوید زنان و مردان در همه مراحلسنی از یک فرصت برابر برای آموزش استفاده کنند، اینکه جزء آموزه های دین اسلاماست، تشکیک در این اصل موجب می شود دنیا ما را با نگاهی معنادار مورد ارزیابی قراردهد. هیأت وزیران در شهریور سال 95 براساس مصوبه خود کارگروهی را تشکیل و اعلامکرد که نه تنها با قوانین و مقررات و احکام و موازین شرعی بلکه اگر بخش هایی از2030 با اسناد فرادستی، سند تحول و نقشه جامع علمی کشور همخوانی نداشت به اجرا درنیاید بنابراین شروط بیشتری برای اجرای مفاد بیانیه 2030 در ایران لحاظ شد.

چه کار دیگری باید انجام می شد که نشد. یا بایدبگوییم از یونسکو خارج می شویم یا می خواهیم بمانیم و اثرگذار باشیم. حالا اگر یکبیانیه ای در اجلاس یونسکو همچون بیانیه های مختلف قرائت شد، دولت جمهوری اسلامیایران باید چه موضعی اتخاذ کند؟ یا باید تأیید کنیم یا نظر خودمان را بگوییم. ضمنآنکه اجرای بیانیه 2030 برای هیچ کشوری الزام آور نیست و فردا یونسکو نمی تواند بهاجرا نشدن یک بند بیانیه در کشوری اعتراض کند اما با این حال نماینده جمهوریاسلامی ایران سکوت نکرد و نظر خود را در همان جلسه اعلام کرد همچنین این نظر درسایت یونسکو نیز به ثبت رسید و هم اکنون کسانی که این تخریب ها را انجام می دهندکافی است به سایت یونسکو مراجعه کنند و موضع دولت جمهوری اسلامی ایران را مشاهدهکنند.

حالا امروز کسانی که به نحوه اجرای 2030 درایران اعتراض دارند بگویند این بیانیه یونسکو که مربوط به سال 2015 میلادی است کجابه اجرا درآمد. این تخریب ها قابل تأمل است. از اینکه کسانی گزارش هایی را خدمت مقاممعظم رهبری دادند و ایشان هم در جایگاه رفیع رهبری نظام هر آنچه اعلام کنند برایدولت مطاع است. معظم له همواره به مجریان تأکید می کنند مصالح ملی و ارزش ها رامورد توجه قرار دهند ما اینها را به دیده گرفتیم و به دیده خواهیم گرفت. بر همیناساس هر آنچه هم که نبود و در واقع تلقی و ابهام بود، دولت آنها را متوقف کرد الاناین جارو جنجال ها به چه علتی دارد ادامه پیدا می کند.

رسانه ها متن بیانیه 2030 را که دو صفحه بیشترنیست منتشر کنند و در اختیار مردم قرار دهند. من نمی دانم نگاه لیزری بعضی ها چهچیزی در این دو صفحه بیانیه می بیند.

آیا پیگیری قضایی و حقوقی درباره اتهامات وتخریب هایی که ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به بهانه بیانیه 2030 متوجهدولت یازدهم شد انجام خواهید داد چراکه رئیس جمهور اعلام کرد از همه تخریب ها وتوهین ها می گذرد اما از تخریب های علیه دولت به ویژه فرهنگیان درباره به 2030 نمیگذرد؟

یک وقت گذشت از لحاظ حقوقی و قضایی مطرح می شودو یک وقت گذشت بین خود و خدا است. ضمن آنکه خیلی از اتهام هایی که وارد کردند، باعثتکدّر شد و ما شکایت نکردیم ولی واقعا این را نزد خدا به عنوان حق الناس نمی توانگذشت.

البته کسانی که همیشه اتهام می بستند با توجه بهآموزه ای که بارها در جلسات سخنگوی دولت همان ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوریمطرح بود، اعلام کردم وَاللَّهُ لَايَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ.

هفته آینده انتخابات سالدوم هیأت رئیسه مجلس برگزار می شود، آیا برای دولت فرق و تفاوتی می کند ترکیباعضای هیأت رئیسه مجلس از چه کسانی تشکیل شود؟

خیر، در قوه دیگر مداخلهنمی کنیم. نمایندگان فهیم هستند آنچه تشخیص می دهند انشاءالله به درستی عمل میکنند.

مطالبات اجتماعی مردم کهدر ایام انتخابات مطرح شد و شخص رئیس جمهور محقق ساختن آنها را وعده داد چه طور دردولت آینده مورد پیگیری قرار می گیرد؟

آقای روحانی بر عهدی کهبا مردم بست به ویژه در چارچوب منشور حقوق شهروندی پایبند است. در این منشور همهمطالبات بخش های مختلف در نظر گرفته شده است که آقای روحانی با انتشار این منشورقبول کردند که چنین مطالباتی وجود دارد و آنها را به رسمیت می شناسد و در جهت تحققآنها اقدام می کند. در دولت یازدهم فرصت برای اجرایی شدن این منشور کوتاه بود فرصتلازم در دولت دوازدهم فراهم است که انشالله ما نسبت به استیفای همه آن حقوقی کهبرای شهروندان مان مترتب است اقدام خواهیم کرد.

مشخصا برای اجرای کنسرتها در همه شهرها و حضور زنان در ورزشگاه آیا اقدامی صورت خواهد گرفت یا خیر؟

همه این موارد که درچارچوب منشور حقوق شهروندی اعلام شده است پیگیری خواهد شد اما پیگیری برخی از آنهاصرفا با اطلاع رسانی، اعلام و بیان حاصل نمی شود؛ البته بیان لازم است تا مردمبدانند دولت چنین وظیفه ای را برای خود قائل است اما حل آن نیاز به تدبیر دارد کهآقای رئیس جمهور در حال انجام آن است.

منظور شما از تدبیر چیستآیا رایزنی صورت گرفته است؟

قطعا رایزنی ها را شامل میشود، از آنجایی که خودم عضو شورای امنیت ملی و همچنین عضو شورای انقلاب فرهنگیهستم از این موضوع باخبرم که دولت از همه ظرفیت ها برای اجرایی شدن حقوق شهروندیاستفاده خواهد کرد.

بیانیه یونسکو اعلام درباره تخریب جمهوری کسانی انتخابات اجرای قرائت منشور ادامه پیگیری اینکه ابهام خواهیم جمهور تبلیغات منتقدان عنوان حقوقی یازدهم اطلاع ریاست دارند اجلاس رهبری همچنین اعتراض قضایی کشوری اتهام روحانی اجرایی تدبیر رایزنی شورای اقدام گرفته آینده رئیسه مختلف شهروندی البته همچون توجهی گزارش سخنگوی تکرار الزام توضیح شهرها نوبخت بگویند دیگری متوقف جنجال قوانین موازین اسلامی بنابراین چارچوب جمهوریاسلامی دوازدهم آموزش نماینده تشکیل