برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: ادارات راهداری می‌توانند مجوزهای لازم برای تخریب سازه‌های غیرقانونی در حریم ۱۰۰ متری جاده را کسب کنند.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داود کشاورزیان در همایش روسای ادارات ایمنی راه و حریم استان ها با تأکید بر رویکرد اصلی این سازمان مبنی بر توسعه ایمنی جاده‌ها و حفظ حریم راه‌ها اظهار داشت: ایمنی راه‌ها و فراهم آوردن آرامش خاطر مسافران جاده‌ای وظیفه این سازمان است؛ بنابراین مدیران باید در صرف هزینه بودجه، اولویت را به بخش ایمنی اختصاص دهند، چرا که با جان انسان‌ها و مسافران ارتباط دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درحالی‌که بسیاری از امور راهداری و جاده‌سازی فارغ از مسئولیت‌های حقوقی است اما در مقوله ایمنی راه، مسئولیت‌های حقوقی کاملاً متوجه سازمان است و مدیران مربوطه باید با اذعان به نقش کلیدی این حوزه بیش از گذشته بر ایمن‌سازی راه‌ها تمرکز کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مدیران استای این سازمان خواست تا در خصوص تجهیز راه‌ها به علائم نیز دقت لازم را داشته باشند و علائم را متناسب با موقعیت و نیاز برابر استانداردهای ابلاغ‌شده و دستورالعمل‌ها نصب و نگهداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ترمیم و اصلاح خط‌کشی در افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها مهم است و اما به موازات این اقدامات مدیران باید در مورد آشکارسازی مقاطع و نقاط پرحادثه نیز جدیت خود را ادامه داده و بیش‌ازپیش تلاش کنند.

کشاورزیان موضوع حریم قانونی راه‌ها را در ایمنی راه‌ها و حفظ سرمایه‌های ملی و راه‌ها بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: حفاظت از حریم راه و نوار قانونی پس از حریم از اهمیت به سزایی برخوردار است و مدیران ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، باید با توجه به این موضوع، نسبت به ایمن‌سازی حریم راه‌ها دقت لازم را به‌کارگیرند.

وی ادامه داد: بر اساس اختیارات قانونی که در زمینه ساخت‌وساز حاشیه راه‌ها به سازمان راهداری محول شده، امکان برخورد و جلوگیری از ساخت‌وساز غیرضروری و غیرقانونی در فاصله ١٠٠ متری از حریم راه‌ها فراهم شده است. ازاین‌رو طبق مقررات، ساخت‌وساز در حریم‌ راه‌ها ممنوع است و به دلیل همین منع قانونی، ادارات استانی می‌توانند از طریق مراجع قانونی، مجوزهای لازم را برای جمع‌آوری و تخریب سازه‌های غیرقانونی در این محدودها کسب و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی همچنین در خصوص ساخت‌وسازها در حریم راه‌ها گفت: در خصوص ساخت تأسیسات خارج از حریم جاده‌ها تا محدوده  ١٠٠ متر بعد از حریم مصوب، هیچ مرجعی نمی‌تواند نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کند و این امر تنها از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعتبار قانونی دارد. در این خصوص هماهنگی لازم با معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام‌شده است و مراتب به استانداران نیز اعلام‌شده است. پروانه‌های ساختمان‌های فعلی که خارج از محدوده حریم راه واقع‌شده‌اند نیز باید موردبررسی قرار بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از مدیران خواست که در راستای حفظ ایمنی و نقش شریان‌های اصلی، دقت و نظارت بیشتری به‌کارگیرند و با اولویت دسترسی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی به راه‌های اصلی مطابق ضوابط ایمنی، از ایجاد مسیرهای فرعی برای سایر کاربری‌های خارج از ضوابط و مقررات با جدیت جلوگیری کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این خصوص ادامه داد: خریدهای نیوجرسی و گارد ریل‌ها نیز باید بر اساس شرایط اقلیمی کشور صورت بگیرد. در همین راستا و طبق آیین‌نامه‌های جدید، ازاین‌پس خرید گارد ریل در کشور در حد امکان  به‌صورت متمرکز انجام می‌شود.

راه‌ها ایمنی راهداری قانونی مدیران جاده‌ای حمل‌ونقل جاده‌ها معاون حقوقی ساخت‌وساز ادارات غیرقانونی ادامه به‌کارگیرند موضوع اقدامات ضوابط همچنین مقررات جلوگیری شهرسازی مسافران فراهم کشاورزیان تخریب اولویت تصریح خواست ایمن‌سازی مسئولیت‌های علائم