برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > دولت - - رییس جمهوری در گفت و گو با امیر قطر، با بیان این که یکی از اصول سیاست خارجی ایران تداوم همکاری با کشورهای همسایه در خلیج فارس است، تاکید کرد: فرقه گرایی از ‏آفت های بزرگ و برهم زننده امنیت منطقه است.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای استقرار صلح و آرامش و ماه مبارک رمضان را ماه تقویت برادری میان مسلمانان برشمرد و بر ضرورت همکاری میان کشورهای منطقه برای ایجاد ثبات و آرامش را تاکید کرد.

رییس جمهوری با بیان این که ایران برای گسترش روابط خود با کشورهای همسایه و به ویژه کشور برادر قطر اهمیت زیادی قائل است، اظهار داشت: یکی از اصول سیاست خارجی ما تداوم همکاری با کشورهای همسایه در خلیج فارس است و معتقد هستیم با اراده مستحکم دو طرف می توانیم موانع موجود را برطرف و پیوندهای برادری را تقویت کنیم.

روحانی با تاکید بر این که ثبات و امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند خورده و از هم تاثیر می پذیرند، افزود: ما خواستار حاکمیت فضای اعتدال، میانه روی و عقلانیت در روابط میان کشورها هستیم و معتقدیم که راهکارهای سیاسی باید در اولویت قرار داشته باشند.
رییس جمهوری تصریح کرد: کشورهای منطقه نیاز به همفکری و رایزنی بیشتر برای حل و فصل و مهار بحران های منطقه ای دارند و ما حاضریم در این عرصه همکاری کنیم.

روحانی فرقه گرایی را از آفت های بزرگ و برهم زننده امنیت منطقه برشمرد و گفت: ما می خواهیم جهان اسلام که از چند دستگی رنج می برد به سمت صلح و برادری گام بردارد و در این راستا آماده مذاکره با هدف رسیدن به توافقی واقعی هستیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از این گفت وگوی تلفنی به موضوع تروریسم در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: منطقه ما شاهد یک معضل بزرگ به نام تروریسم است که می تواند امنیت همه ما را تهدید کند و راه مبارزه با آن نیز همکاری مشترک است.

** در تقویت روابط با ایران مانعی وجود ندارد
امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک پیروزی دکتر روحانی و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تاکید کرد: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران، دیرینه، تاریخی و مستحکم است و ما خواهان تقویت بیش از پیش این روابط هستیم.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی اظهار داشت: ما معتقدیم که در مسیر تقویت بیش از پیش روابط ایران و قطر هیچ مانعی وجود ندارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات منطقه ای تاکید کرد: بی تردید مذاکره و گفت وگو تنها راه رفع مشکلات است و روند گفت وگوهایی که کویت به نمایندگی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز کرد، باید تداوم یابد.

امیر قطر همچنین گفت که به دستگاه های ذیربط در کشورش دستور خواهد داد با هدف گسترش همکاری های تهران - دوحه بر تلاش های خود بیفزایند.

2929

منطقه کشورهای روابط همکاری جمهوری تقویت روحانی امنیت هستیم تاکید تلفنی اظهار برادری معتقدیم مستحکم اشاره مشکلات مانعی تروریسم مذاکره برشمرد آرامش ضرورت زننده مبارک رمضان همسایه گسترش تداوم