برگزیده ها

مازندمجلس: «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان در حال توسعه نیروی هوائی افغانستان است و تاکنون به پیشرفت های زیادی در این زمینه دست یافته ایم.

مازندمجلس: استولتنبرگ روز جمعه در گفت و گوئی با شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان افزود که نیروی هوائی افغانستان، در حال حاضر چرخبال‏ها و هواپیماهای جنگی و خلبانان بیشتری در اختیار دارد و نیروهای ویژه بیشتر آموزش داده ایم، اما همچنان به رهبری بهتر برای مبارزه با فساد نیاز داریم.

وی افزود که فساد اداری در افغانستان، نیروهای نظامی این کشور را تضعیف می‎کند و پشتیبانی سیاسی هم‎پیمانان ناتو را نیز متأثر خواهد ساخت.

استولتنبرگ گفت که ناتو در بدل کمک ‏ها به افغانستان، از حکومت این کشور می ‏خواهد برای تشکیل نهادهای نیرومند و قابل اعتماد، انجام اصلاحات و مبارزه با فساد اداری، به صورت جدی اقدام کند.

دبیرکل ناتو افزود که افغانستان به پیشرفت‏هائی دست یافته است، اما به گفته وی، این پیشرفت ها، کافی نیست.

کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه گذشته در بروکسل پایتخت بلژیک بر تداوم ماموریت نظامیان این سازمان در افغانستان و کمک به این کشور به توافق رسیدند.

نیروی هوائی افغانستان تا دو دهه قبل وابسته به روسیه بود و چرخبال ها و جنگنده های روسی بر فراز این کشور پرواز می کردند، اما از سال 2005 میلادی که بنای نیروی هوائی جدید این کشور گذاشته شد، جنگنده های امریکائی جایگزین آنها شده اند.

فروردین ماه سال گذشته 8 هواپیمای «سوپرتوکانو ای-۲۹» آمریکائی به جمع هواپیماها و بالگردهای جنگی افغانستان اضافه شد و تا پایان سال 1395 خورشیدی، آمریکا 8 فروند بالگرد پیشرفته «مک‌دانل داگلاس» یا «MD-530» به نیروی هوایی افغانستان، تحویل داد که خلبانان افغان از آنها در عملیات هوائی علیه مخالفان استفاده می کنند.

وزارت دفاع امریکا وعده داده است که تا 4 سال آینده 60 بالگرد نظامی آمریکایی را به افغانستان تحویل دهد.

همچنین هند نیز سال گذشته 4 بالگرد نظامی روسی به افغانستان کمک کرد.

این کمک های نظامی قابلیت نیروی هوائی افغانستان را در مقابله با گروه های مسلح مخالف افزایش داده است، اما گروه طالبان در دو سال گذشته چند بار مدعی شده که برخی از این بالگردهای نظامی را ساقط کرده است.

نیروهای ناتو در افغانستان در حال حاضر از هلی کوپترهای ترابری« C-27 A» و « MI-17»، هلی کوپتر مسلح « M-35 » و چرخبال پشتیبانی «A-29 » استفاده می کنند.

نیروی هوایی افغانستان در حال حاضر نزدیک به 7 هزار پرسنل دارد که از این تعداد نزدیک به 300 تن از آنان غیرنظامی هستند. اغلب خلبان های افغان دوره های آموزشی حرفه ای خود را در آمریکا می گذرانند و یک خلبان زن افغان نیز سال گذشته در پایان دوران آموزشی خود از آمریکا درخواست پناهندگی کرد و حاضر به بازگشت به کشور خود نشد.
افغانستان نیروی هوائی نظامی گذشته افغان آمریکا بالگرد افزود نیروهای هوایی تحویل استفاده آموزشی خلبان نزدیک بالگردهای اداری مبارزه خلبانان استولتنبرگ پشتیبانی جنگنده چرخبال دبیرکل پایان