برگزیده ها
با اعمال مجازات نمی‌توان بهترین نوع برخورد را با بزهکاری داشت

مازندمجلس: نشست جنبه‌های ترهیبی و ترذیلی مجازات‌ها در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان برگزار شد.

مازندمجلس: نشست جنبه‌های ترهیبی و ترذیلی مجازات‌ها در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مجتبی شیرود بزرگی دادستان نظامی استان کردستان در این نشست گفت: مجازات‌ها باید اثربخش بوده و موجب کاهش نرخ بزهکاری و آمار تکرار جرم در سطح جامعه شود تا کارآمدی مجازات و واکنش‌های اجتماعی مشخص و روشن شود. 

او ادامه داد: اگر تولیدات محافل علمی و دانشگاهی مانند پایان‌نامه‌ها و مقالات به سمت کاربردی شدن مسائل و خروج از حالت تئوری حرکت کنند قطعاً روش‌های نوین واکنش اجتماعی در جامعه به‌صورت علمی- پژوهشی نهادینه خواهد شد. 

دادستان نظامی استان کردستان بر متمرکز ساختن مراکز علمی و پژوهشی کشور به شناخت و تکوین مدل‌های پیشگیرانه جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: نباید انتظار داشت صرفاً با اعمال مجازات از سوی دستگاه قضایی بتوان بهترین نوع برخورد را با پدیده بزهکاری داشت، بلکه طراحی برنامه‌های غیرکیفری و پیشگیرانه برترین و نوین‌ترین اقدامات در این زمینه است.

شیرود بزرگی افزود: باید با پژوهش و مدیریت علمی، مسیر و خطوط فکری افراد و گرایش جامعه و محیط را از سمت بزهکاری به سمت‌وسوی اصلاح و بهبود تفکر و اندیشه بشری هدایت کنیم.

دادستان نظامی استان کردستان به ظرفیت بالای فریضه امر به‌ معروف و نهی از منکر در اثربخشی اقدامات اصلاحی و مقابله با بزهکاری اشاره کرد و گفت: به هر ترتیب مردم دیندار و مؤمن کشور ما همواره به گسترش این نوع گفتمانِ فاخر و حیات‌بخش، پاسخ‌های اجتماعی مناسب‌تری نشان می‌دهند.

در این جلسه، بابایی معاون پیشگیری از جرم دادگستری کردستان و رشیدی رئیس کانون وکلای دادگستری استان نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

کردستان استان بزهکاری جامعه دادستان نظامی دادگستری مجازات اجتماعی پیشگیرانه اقدامات اشاره پژوهشی پیشگیری بهترین اعمال برخورد مجازات‌ها شیرود بزرگی