برگزیده ها

مازندمجلس: مخالفان تخریب ساختمان های مسکونی دوره کمونیستی در مسکو به نشانه اعتراض به برنامه شهرداری پایتخت روسیه برای تخریب بیش از 4500 ساختمان تظاهرات برپا کردند.

مازندمجلس: تظاهرکنندگان که بیش از سه هزار نفر بودند امروز (یکشنبه) در خیابان واویلووا در مرکز مسکو راهپیمایی کرده و شعارهایی علیه تخریب ساختمان های مسکونی کهنه دوره کمونیستی فریاد می زدند.

مطابق مصوبه دوما و اجرای دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، چهار هزار و 566 ساختمان مسکونی پنج طبقه شامل هزاران واحد آپارتمانی که در دوره حکومت نیکیتا خروشچف رهبر اتحاد شوروی (1953 تا 1964) در چارچوب اجرای طرح خانه دار شدن همگان در مسکو ساخته شده بود، تخریب می شود.

براساس برنامه اعلام شده، به تمامی ساکنان ساختمان های در نوبت تخریب در همان منطقه ای که خانه داشته اند، آپارتمان رایگان تحویل می شود.

در تظاهرات مخالفان تخریب ساختمان های مسکونی موسوم به «خروشوفکا» (ساخته شده در دوره خروشچف) دهها مامور پلیس و گارد ملی مسئولیت تامین امنیت را برعهده داشتند.

این تظاهرات که با موافقت و هماهنگی سازمان پلیس پایتخت روسیه انجام گرفت، بدون هر گونه حادثه ای برگزار شد.

روز گذشته نیز بیش از یکهزار نفر در مسکو به نشانه اعتراض به طرح تخریب ساختمان های خروشچفی تظاهرات کردند.

مطابق برنامه شهرداری مسکو برای تخریب ساختمان ها که در 85 ناحیه پایتخت روسیه قرار دارد، صاحبان آپارتمان ها 15 ژوئن (15 خرداد) در رای گیری تخریب و دریافت آپارتمان جدید شرکت می کنند که در صورت موافقت اکثریت این طرح اجرا خواهد شد.

پیشتر اعلام شده بود تا هفت هزار ساختمان مسکونی دوره کمونیستی در مناطق مختلف مسکو تخریب می شود که با توجه به اعتراض صاحبان آنها، سه هفته پیش این برنامه اصلاح شد.

قرار است اواسط ماه ژوئن دومای روسیه اصلاحیه ای را برای ارائه تضمین های کافی به ساکنان ساختمان های مسکونی مشمول برنامه تخریب و نوسازی بررسی کند.

بسیاری از ساکنان این ساختمان ها ابتدا نگران بودند که با تخریب خانه و آپارتمان آنها در مرکز پایتخت به آنها در ناحیه های حاشیه ای شهر آپارتمان داده شود، اما سرگئی سابیانین شهردار مسکو اطمینان داد که در همان منطقه واحد مسکونی دریافت می کنند.

البته برخی نیز نگران هستند با توجه به اینکه وضعیت مالکیت بر آپارتمان را پس از فروپاشی سال 1991 شوروی مشخص نکرده اند، نمی توانند آپارتمان جایگزین بگیرند.

افزون بر این، بیش از 20 هزار نفر صاحبان مشاغل تجاری و خدماتی مانند فروشگاه پوشاک، مواد غذایی و آرایشگاه در ساختمان های مسکونی کهنه نیز با تخریب ساختمان ها احتمالا بیکار می شوند.
تخریب ساختمان مسکونی آپارتمان روسیه برنامه اعتراض پایتخت تظاهرات صاحبان ساکنان کمونیستی موافقت ناحیه نگران دریافت منطقه خروشچف مطابق شوروی ساخته اعلام اجرای