برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست هاشمی‌زدایی از دانشگاه اکنون تنها در مرحله حذف اشخاص و رویه‌ها قرار دارد و مدیریت جدید فعلا سیاست روشنی برای دوران جدید اداره دانشگاه آزاد ندارد.

مازندمجلس: غلامرضا ظریفیان*در حال حاضر نوعی سیاست تدریجی و غیراعلام‌شده هاشمی‌زدایی در دانشگاه آزاد شروع شده و سیاست و سازوکارهایی نیز در این زمینه اتخاذ شده است. این سیاست درصدد حذف نقش آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی از دانشگاه آزاد است.

آیت‌ا... هاشمی نقش بسیار مهمی در ایجاد و گسترش دانشگاه آزاد داشت. ظواهر امر حاکی از آن است که می‌خواهند سکان کشتی دانشگاه آزاد را به شخصی غیر از سکاندار واقعی آن بسپارند. طبیعتا این از تبعات همان نگاه جدیدی است که از برکنار شدن رئیس سابق دانشگاه آزاد شروع شده و سپس با برکناری بعضی از مدیران اسبق و تغییر رویه‌های دانشگاه ادامه پیدا کرد و اکنون این مساله به برکناری فرزند آیت‌ا... رسیده است. به نظر می‌رسد منطق دیگری بر دانشگاه آزاد حاکم خواهد شد و طبیعی است این منطق جدید رویه و میراث هاشمی را تحمل نخواهد کرد و هر آنچه به این رویه متعلق است، در این رویه و در این دوران جدید به حاشیه رانده خواهد شد.

هاشمی‌زدایی تبعات درازمدت بسیاری بر جامعه ما به‌ویژه دانشگاه خواهد داشت. سیاست هاشمی‌زدایی از دانشگاه اکنون تنها در مرحله حذف اشخاص و رویه‌ها قرار دارد و مدیریت جدید فعلا سیاست روشنی برای دوران جدید اداره دانشگاه آزاد ندارد. باید مشاهده کرد که آیا این جریان در مورد ماموریت دانشگاه آزاد و فعالیت‌های این دانشگاه در آینده نیز تغییراتی ایجاد خواهند کرد. ظواهر حاکی از آن است که درصدد تغییر میراث هاشمی در زمینه سیاست‌های دانشگاه آزاد نیز هستند. طبیعتا آیت‌ا... هاشمی شخصیتی بزرگ و تاثیرگذار بوده است که به‌راحتی نمی‌توان او را از جامعه ایران حذف کرد. اما از مدت‌ها قبل، جریاناتی با نوع نگاه و منطق ایشان به‌شدت مخالف بوده‌اند و آن را نیز به اشکال صریح و حتی در مواردی غیراخلاقی اعلام کرده‌اند. آینده نشان خواهد داد که چقدر و به چه میزان این جریان فکری در عرصه عمل در مساله هاشمی‌زدایی در سایر ابعاد جامعه توانا خواهد بود. نویسنده براین باور است که دلایل زیادی برای شکست پروژه هاشمی‌زدایی در جامعه ایران وجود دارد. مرگ آیت‌ا... و تشییع او یکی از دلایل این امر است.

مراسم تشییع او نشان داد نوع منطق آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با اقبال بخش بزرگی از جامعه مواجه است و مردم حافظ میراث هاشمی خواهند بود. نمونه دیگر این مساله را می‌توان در انتخابات‌های چهار سال گذشته و بخصوص در انتخاب مجدد آقای روحانی و گزینش دوباره او در 29اردیبهشت به‌خوبی مشاهده کرد. دولت فعلی مستظهر به پشتیبانی کامل آقای رفسنجانی بود و هم استقرار و هم تداوم آن مرهون حمایت‌های ایشان بود. نقش آیت‌ا... هاشمی در این مساله بسیار پررنگ و سرنوشت‌ساز بود. جریان مخالف آیت ا... هاشمی در طول چهارسال گذشته تمام امکانات خود را در سطوح مختلف به کار گرفت تا جریان آیت‌ا... هاشمی را در عرصه قوه مجریه حذف کند، اما به‌خوبی روشن است که این سیاست‌ها و برنامه‌ها در حذف یک جریان فکری موفق نخواهد بود. مخالفان آیت‌ا... هاشمی با ابزارهای سخت‌افزاری نخواهند توانست میراث فکری هاشمی را از ساختار جامعه بزدایند. به‌رغم تلاش‌های همه‌جانبه این جریان در زمینه کنارگذاشتن آیت‌ا... هاشمی و میراث او، این برنامه منتج به نتیجه نخواهد شد و این سیاست‌ها نیز اقبال عمومی را به آیت‌ا.... بسیار بیشتر خواهد کرد.
 
* فعال سیاسی

هاشمی دانشگاه آیت‌ا جریان جامعه سیاست میراث هاشمی‌زدایی مساله نخواهد رفسنجانی زمینه بسیار خواهند آینده گذشته به‌خوبی سیاست‌ها اقبال تشییع دلایل مخالف اکنون ظواهر ایجاد درصدد طبیعتا تبعات دوران تغییر برکناری مشاهده