برگزیده ها

مازندمجلس: حجت اسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه چهارم خردادماه سال جاری با سفر به شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و این بزرگان در توصیه هایی بر تقویت ارتباط دولت با حوزه علمیه ، ضرورت ترویج معنویت و ارزش های دینی درجامعه، رفع مشکلات اقتصادی و ...تاکید کردند.

مازندمجلس: حضرات آیات عظام وحید خراسانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی همچنین مشارکت بالای مردم در انتخابات 29 اردیبهشت را تحسین کردند و بر این باور بودند به همان اندازه که مردم به صورت گسترده در انتخابات شور آفریدند باید به آنها خدمت شود و باید قدردان آنان باشیم.

آنها همچنین برای موفقیت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مسیر خدمتگراری بیشتر به مردم، اداره امور کشور و تلاش مضاعف در مسیر رشد و ارتقای معنویت در جامعه دعا کردند.
 
**آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار رئیس جمهوری با تاکید بر تقویت رابطه

دولت با حوزه ها و مراجع تقلید گفت: دولت رابطه خود را با حوزه قوی تر کند؛ البته رابطه قوی بوده اما قوی تر کنید، بالاخره حوزه می تواند حامی خوبی در مسائل مختلف باشد.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات گفت: آن استقبال پرشور مردم، توقعات و انتظاراتی هم به همراه دارد؛ باید به همان اندازه که آنها استقبال کردند و واقعا شور آفریدند در مقابلش، به این مردم خدمت کرد.

وی ادامه داد: الحمدلله انتخابات بسیار باشکوه، پرشور و با امنیت برگزار شد و مردم دنیا فهمیدند که اینجا برخلاف برخی کشورهای منطقه دارای دموکراسی است؛ کشورهایی که به قول شما درونشان یک صندوق رأی هم ندیده اند، وقتی نگاه می کنند و دموکراسی ما را می بینند، واقعا وحشت می کنند چون نمی دانند جواب مردم خود را چه بدهند.
 
*تاکید بر مسائل اخلاقی و دینی

آیت الله مکارم شیرازی همچنین گفت: هرچند اقتصاد مسأله مهم این کشور است، ولی در کنار آن، مسائل اخلاقی و دینی هم نباید فراموش شود. چون اولا ما مسلمانیم و نظام ما هم نظام جمهوری اسلامی است؛ بنابراین ما پایبند به یک سلسله مسائل اخلاقی هستیم و می دانیم این مسائل در اقتصاد هم تأثیر دارد.

وی ادامه داد: اینها را باید طوری محکم کرد که متزلزل نشود؛ بعضی ها خیال نکنند که اوضاع عوض شده است! ما اساس کارمان اسلام بوده و همچنان باید به آن اساس وفادار باشیم. از جمله این مسائل، مسأله حجاب است که از مسائل ضروری اسلام بوده و جای تردید در آن نیست.
 
این مرجع تقلید بیان داشت: من به یکی از خبرنگاران فرانسوی گفتم شما از این یک متر روسری که دختران و زنان ما روی سر می اندازند چه ناراحتی دارید؟ گفت برای ما خطرناک است، برای حکومت ما خطرناک است؛ گفتم یعنی همین یک متر! گفت بله همین یک متر. غرض اینکه آنها می خواهند دین را از ما بگیرند، ولی ما باید آن را حفظ کنیم.
 
*تاکید بر تلاش مضاعف برای رفع مشکلات مردم

آیت الله ناصرمکارم شیرازی در ادامه اظهار داشت: انتظارات مردم را تا آنجا که می شود، باید برآورده کرد. البته مشکلات و موانع زیاد است، میراث های گذشته هم میراث خوبی نیست ولی باید با همه اینها مقابله کرد.

وی ادامه داد: ما آمارهای اقتصادی ارائه شده چه راجع به تورم و چه افزایش رشد و... را زیر سؤال نمی بریم ولی مردم می خواهند اثر و نتیجه این آمارها را در زندگیشان ببینند و لمس کنند.
 
*سبدکالا برای افراد ضعیف

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: ضمنا در برخی کشورها معمول است که سبدهای غذایی به کارمندان و به افراد ضعیف جامعه می دهند، اگر سبدهای غذایی در این زمینه داده شود خوب است. ما خودمان برای بسیاری از مناطق محروم کشور کمک می کنیم و سبد غذایی می فرستیم ولیکن در ابعاد وسیع تر، دولت می تواند ان شاءالله در ماه رمضان اقدام کند.
 
*تاکید بر افزایش کیفیت در تولیدات داخلی

این مرجع تقلید خطاب به رئیس جمهوری گفت: هر چند من می دانم که شما توجه دارید ولی به عنوان تأکید می گویم باید دعوت به صرفه جویی و مصرف تولیدات داخلی کرد؛ البته به موازات آن باید سفارش به بالابردن کیفیت در تولیدات داخلی نمود.

وی افزود: مردم وقتی می بینند کیفیت برخی اجناس پایین است خواه ناخواه سراغ جنس خارجی می روند، اگر از طریق رسمی هم نشد از طریق قاچاق وارد می کنند و این مشکلات پیش می آید؛ لذا تولید کنندگان ما نیاز به آموزش مستمر دارند که سراغ کیفیت تولید بروند تا بتوان جلوی قاچاق و جلوی واردات از خارج را گرفت.
 
*یارانه های عمومی

آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار همچنین در ارتباط با مساله یارانه ها گفت: از قدیم روی یارانه های عمومی حساسیت داشته و دارم. این مشکل هم باید حل شود یعنی به آن اشخاص که واقعا نیازمندند هر چه داده شود سه برابر و یا پنج برابر و... خوب است ولی نه برای متمکنان. برای این کار نیز راه های عملی وجود دارد که باید روی آن فکر شود.
 
*تاکید بر اشتغال جوانان

وی با اشاره به وضعیت اشتغال جوانان نیز گفت: اگر پدر خانواده احتیاج به شغل داشته باشد باید او را در اولویت قرار داد. البته به زنان هم می توان شغل داد ولی (در این شرایط سخت) باید اولویت ها را در نظر گرفت. چون پدر، نان آور خانه است و دیگران، نان خور این خانه هستند.
آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: ما نمی توانیم به همه نگاه یکسان داشته باشیم و هر تعدادی که به آقایان شغل می دهیم به آنها نیز همان تعداد بدهیم. اولویت ها باید در این مسأله در نظر گرفته شود.
 
*ضرورت افزایش نظارت بر بانک ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مردم از بانک ها خیلی ناله می کنند. مرتب نامه هایشان برای ما می آید و این نامه ها واقعا نشان می دهد که بانک ها خیلی فشار می آورند. آن قول هایی که دادند مبنی بر این که ارفاق هایی کنند، گاهی عمل شده و گاهی عمل نشد.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اگر این بانک ها تحت نظام درستی قرار بگیرند، مسلما خدمت بزرگی به جامعه می شود. اقتصاد مملکت هم وابسته به بانک هاست تا بانک ها اصلاح نشود، اقتصاد هم اصلاح نخواهد شد.
 
*پیشنهاد کاهش ساعت کار ادارات در ماه رمضان

این مرجع تقلید در این دیدار به رئیس جمهوری پیشنهاد داد: با توجه به اینکه در بسیاری از کشورهای اسلامی معمول است که در ماه رمضان یک مقدار از ساعات کار ادارات را کم می کنند و نشان می دهند که ما طرفدار روزه گرفتن شما هستیم، اگر این موضوع امکان داشته باشد، ما هم با سایر کشورها در این مساله هماهنگ شویم و اهمیت و رسمیت ماه رمضان را در کشور نشان دهیم.
 
*مناظره های انتخاباتی

آیت الله مکارم شیرازی در ارتباط با مناظره های انتخاباتی گفت: این مناظره ها خواه ناخواه یک آسیب هایی به جامعه رسانده است! این آسیب ها باید برطرف شود و محبت جانشین آن شود، آن ایام یک فضایی بود و حالا ما در فضای دیگری هستیم.

وی خطاب به رئیس جمهوری گفت:مسأله مهمی که ان شاءالله از نظرتان دور نیست این است که در این انتخابات، یک اقلیت قوی در مقابل شما بوده است، اینها را باید به کار گرفت. در میان این ها، عقلا و افراد آگاهی وجود دارد که از آنها باید استفاده کرد.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: طوری شود که همان انسجامی که گفتید حاصل و معلوم شود که شما متعلق به همه کشور هستید. من در موقعی که رأی انداختم گفتم: الحمدلله این انتخابات به نظر من خیلی پرشور است، اما دو مطلب با شما مردم دارم، اول اینکه هرکس انتخاب شد رئیس جمهوری همه است و دوم آن کسی که انتخاب شد همه شما را از خودش بداند، یعنی موضوع طرفینی باشد، نه اینکه همه مسئولان را از جناح خود انتخاب کند.
 
*تاکید بر انتقاد پذیری

وی همچنین گفت: امیدواریم که ان شاءالله انتقادپذیری تان را بیشتر کنید و همه کارها به خوبی پیش برود تا مردم نیز همراهی کنند. در این ایام ماه مبارک رمضان باید متوسل به ذات پاک پروردگار شویم و از خدا بخواهیم کمک کند و همه دست به دست هم بدهند و مشکلات را که حجم آن زیاد است برطرف سازند.

آیت الله مکارم شیرازی نیز خطاب به رئیس جمهوری گفت: شما در بیانات خود، توضیحات خوبی ارائه دادید و ما دعا می کنیم که ان شاءالله بتوانید همچنان برنامه هایتان را ادامه دهید، شما وعده های خوبی به مردم داده اید، ان شاءالله این وعده ها انجام می شود.
 
**آیت الله صافی گلپایگانی: پاسخ به انتظارات و توقعات مردم ضروری است

آیت الله صافی گلپایگانی از دیگر مراجع تقلید نیز در دیدار با رئیس جمهوری ، تمام مسئولان اعم از قوای سه گانه و نخبگان را به تلاش بیش از پیش برای پاسخ به انتظارات و توقعات مردم فرا خواند.
وی گفت:دولت نیز در تداوم همه برنامه های مفید و سازنده ای که برای رفع مشکلات اقتصادی مردم داشته است، باید آن برنامه ها را با هدف رفع سریع تر مشکلات مردم با شتاب بیشتری ادامه دهد.
 
*تاکید بر تداوم ثبات و آرامش در دولت دوازدهم/ضرورت تقویت رشد و ارتقای معنویت در جامعه

آیت الله صافی گلپایگانی در این دیدار همچنین گفت: همیشه دعاگوی دولت و شخص رییس جمهوری هستم، دولت دوازدهم باید همان رویه ای را که در دولت یازدهم در ایجاد ثبات و آرامش داشت، پی گیرد.

وی ادامه داد: مهمتر از همه اینها، تلاش مضاعف در مسیر رشد و ارتقای معنویت در عرصه جامعه است.مردم دیندارند و وقتی می بینند دولت در امور دینی خدمت می کند خوشحال می شوند و اینگونه حمایت می کنند، دولت در حوزه تقویت و گسترش معارف اسلامی مثل همیشه باید مورد تاکید قرار گیرد.
 
*تبریک به دولت به خاطر آرامش و امنیت انتخابات

آیت الله صافی گلپایگانی درادامه با تبریک موفقیت دولت در برگزاری انتخابات با آرامش و امنیت کامل، مشارکت چشمگیر مردم در انتخابات را یکی از نقاط عطف جمهوری اسلامی ایران و موهبتی برای کشور دانست و تاکید کرد: همه نظام و مسئولان باید قدردان این مشارکت گسترده مردم در انتخابات باشند.

آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود به خطاب به رئیس جمهوری گفت: روابط دولت و حوزه پیوسته وسیع و مداوم بوده که این مورد تقدیر است و باید این روابط پررنگ و موثر میان مرجعیت، حوزه های علمیه و دولت تداوم یافته وبیش از پیش تقویت شود.
 
**آیت الله موسی شبیری زنجانی از دیگر مراجع تقلید نیز در دیدار با رئیس جمهوری ، ایشان را فرزند و بزرگ شده حوزه و مکتب اهل بیت(ع) دانست و گفت: با توجه به اینکه شما اهل حوزه هستید انتظار ما این است که دیانت افراد را در درجه اول اهمیت قرار دهید.

وی ادامه داد: افرادی در داخل و خارج کشور هستند که به شکل های مختلف می خواهند به اعتقادات افراد ضربه بزنند. باید اهتمام داشت که جلو سم پاشی های آن ها گرفته شود.
 
*خدمت به مردم بهترین عبادت

آیت الله شبیری زنجانی خاطرنشان کرد: وظیفه سنگینی بر عهده شماست اما باید توجه داشت که اهل سلوک معتقدند از برترین عباداتی که در مسیر تقرب به خداوند موثر است، خدمت به مردم است. حالا شما توجه کنید که مردمی که شما به آن ها خدمت می کنید مسلمان و شیعه اهل بیت (ع) هستند و این استثنا باعث مضاعف شدن این اجر و پاداش می شود.

وی دعا کردن برای خدمتگزاران به مردم را وظیفه خود دانست و خطاب به رئیس جمهوری منتخب فرمود: زیارت شما و شنیدن تلاش های دولت شما توفیق شد، در این مسیر از خداوند متعال و حضرات معصومان (ع) کمک بگیرید که بسیاری از گره ها با توکل و توسل باز می شود.
 
**تاکید آیت الله وحید خراسانی بر گفت وگو با دنیا به نحو احسن

آیت الله وحید خراسانی نیز در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برای توفیق رئیس جمهوری در اداره امور دعا کرد و گفت: بر طبق دستور قرآن شریف با مردم دنیا باید به نحو حسن گفت وگو نمود، پروردگار متعال می فرماید: با مردم، نیکو سخن بگویید،نه فقط با مسلمین بلکه با ناس و تمام مردم دنیا باید با زبان حسن و نیکو سخن گفت.

وی ادامه داد: این مناصب همانطور که قرآن شریف می فرماید گذراست. تا می توانید در این مدت به امور دینی و مذهبی و خدمت به مردم اهتمام ورزید.
 
** روحانی: خود را فرزند حوزه علمیه می دانم

رئیس جمهوری اسلامی نیز در دیدارها از علما، مراجع تقلید و حوزه های علمیه به خاطر پشتیبانی از دولت در شرایط سخت تقدیر کرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را برای کاستن از فقر ، گسترش تولید و اشتغال به کار گرفته است و در همین راستا می توان به افزایش مستمری سه برابری اقشار کم درآمد و برنامه های گسترده برای بالابردن سقف این کمک ها در دولت دوازدهم اشاره کرد.

وی ادامه داد: من خودم را فرزند حوزه علمیه می دانم و لذا روابط بسیار گرم و صمیمانه و موثر با مراجع عظام و حوزه های علمیه در دولت دوازدهم نیز پیگیری و تداوم می یابد.

روحانی تصریح کرد: حوزه های علمیه، بویژه حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید یکی از بزرگترین پشتوانه ها و سرمایه های معنوی و فرهنگی ملت و دولت است و بی تردید نظرات مراجع عظام و روحانیت معظم را برای دولت و مردم راهگشا می دانیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ما خود را موظف به گسترش معارف دینی و رشد و اعتلای دین و مذهب در جامعه می دانیم، اظهارداشت: تک تک وزرا و مسوولان در دولت در خدمت مراجع و آماده پیگیری رهنمودهای آنان و تبیین مسائل مختلف کشور هستند.

وی در ادامه با تشریح برنامه های انجام شده دولت در ارتباط با موضوع شبکه های اجتماعی،ضمن ارائه گزارشی از برنامه های دولت در ایجاد زیرساخت ها و شبکه ملی اطلاعات ، اظهارداشت: مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات افتتاح شده و اجرای فازهای بعدی این شبکه ملی در دولت دوازدهم با شتاب بیشتری ادامه می یابد.
جمهوری ادامه شیرازی تاکید انتخابات مکارم مراجع تقلید مسائل علمیه جامعه دیدار مشکلات اینکه همچنین اسلامی برنامه گلپایگانی رمضان شاءالله افراد تداوم دوازدهم روحانی افزایش البته تقویت اشاره مضاعف واقعا اینها مسأله اقتصاد آرامش گسترده کیفیت خواهند دانیم هستیم مناظره یارانه تولید ارتباط اشتغال اولویت دیگری موضوع داخلی ارائه مسئولان غذایی بسیاری تولیدات انتظارات امنیت ارتقای معنویت فرزند روابط خراسانی اخلاقی مشارکت باشیم زنجانی شبیری پرشور مختلف گسترش گرفته رابطه دانست تقدیر بینند توقعات اهمیت ضرورت ادارات پیشنهاد اظهارداشت اصلاح سخنان اطلاعات عارف برطرف بیشتری پروردگار تبریک همیشه ایجاد معارف هستید اهتمام متعال فرماید توفیق خداوند وظیفه انتخاباتی پیگیری بگیرند استقبال تواند اداره الحمدلله بسیار بدهند دموکراسی کشورهای بیشتر والمسلمین اندازه حضرات حمایت آفریدند قدردان الاسلام موفقیت اسلام همچنان قاچاق ناخواه بالابردن عمومی مساله جوانان برابر سبدهای معمول خطرناک تردید ضروری اظهار میراث کشورها اقتصادی شرایط