برگزیده ها
بررسی سند ۲۰۳۰ در کمیسیون آموزش با حضور دانش آشتیانی/ برنامه دولت برای آموزش جنسی در مدارس دروغ است

مازندمجلس: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی سند ۲۰۳۰ در جلسه امروز کمیسیون با حضور وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: برخی مخالفان دولت در فضای انتخاباتی برای تحریک احساسات گفته بودند که دولت درصدد اجرای آموزش جنسی در مدارس است که این دروغ است و اگر هم بحث آموزش‌های جنسیتی در این سند مطرح شده با هدف جلوگیری از تجاوز و حفظ حریم شخصی افراد مطرح است

مازندمجلس: محمود صادقی در رابطه با جلسه عصر امروز کمیسیون آموزش گفت: به خاطر موارد و حاشیه‌های مطرح‌شده درخصوص سند ۲۰۳۰ تقاضا کردم جلسه امروز کمیسیون آموزش مختص به بررسی این موضوع باشد که مورد موافقت دوستان قرار گرفت.

او با بیان اینکه جلسه امروز کمیسیون آموزش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، معاون وزیر علوم و دیگر مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها برگزار شد، اظهار داشت: در نشست امروز آقایان دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و محمد روشن معاون وزیر علوم توضیحات و مطالبی را بیان کردند و به تشریح این سند پرداخته و همچنین نمایندگان نیز نظرات‌شان را اعلام کردند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: نوع و حجم مطالب امروز به گونه‌ای بود که احتمالا در جلسه آتی نیز به این سند پرداخته خواهد شد.

صادقی در رابطه با توضیحات وزیر آموزش و پرورش هم تصریح کرد: آقای دانش آشتیانی در نشست عصر امروز توضیح دادند که سند ۲۰۳۰ یونسکو، برنامه الزام‌آور حقوقی نیست بلکه شامل یک بیانیه و برنامه اقدام دارد که کشورها می‌توانند به صورت اختیاری آن را اجرا کنند. همچنین آقای دانش آشتیانی سندی را که ایران در آن گفته بود که نسبت به بخش‌های از سند ۲۰۳۰ تحفظ‌هایی دارد را تکثیر کرده بودند و در اختیار نمایندگان قرار دادند.

او خاطرنشان کرد: ایران در اجلاس اینچئون در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که نسبت به اجرای این سند تحفظاتی دارد و گفته است مواردی که مغایر با ارزش‌های و مبانی دینی و قانونی کشور را متعهد به اجرایش نیست.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین کارگاه‌هایی توسط کمیسیون ملی یونسکو و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده بود و این سند را با قوانین بالادستی مورد انطباق قرار داده بود. بر این اساس قرار شده است تا برنامه اجرای این سند براساس و همسو با قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران باشد.

صادقی با اشاره به حاشیه‌سازی‌هایی که درخصوص این سند در ایام انتخابات صورت گرفت، ابراز داشت: دیدگاه‌های مختلفی در جلسه امروز مطرح شد به ویژه این دیدگاه که افرادی با انجام کارهای تبلیغاتی علیه دولت دروغ‌هایی را بیان کردند تا از این طریق در نتایج انتخابات اثر بگذارند در حالی که در این سند، موارد غیراخلاقی وجود ندارد.

او یادآور شد: در این جلسه آقای زاهدی گفتند که ما قصد ورود به محتوا را نداریم و بیشتر بحث‌های شکلی مطرح شد در حالی که بنده، خانم‌ها سعیدی و اولادقباد تاکید داشتیم که مواردی نظیر رفع فقر، برابری آموزش، آموزش با کیفیت در چارچوب‌های آموزشی ایران نیز قرار می‌گیرد.

این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: متاسفانه مخالفان دولت مواردی را نسبت به این سند مطرح کردند که با واقعیت انطباق نداشت و می‌خواستند تا از فضای تبلیغاتی انتخابات علیه دولت استفاده کنند. به طور مثال آنها با تحریک احساسات گفته بودند که دولت درصدد اجرای آموزش جنسی در مدارس است که این دروغ است. اگر بحث آموزش‌های جنسیتی نیز در این سند مطرح است، این کار با هدف جلوگیری از تجاوز و حفظ حریم شخصی افراد مطرح است. 

محمودصادقی