برگزیده ها
کاهش افت سطح آب زیرزمینی دشت‌های قزوین با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی

مازندمجلس: سی و سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور استاندار قزوین، رئیس کل دادگستری استان، معاونین استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران و مسئولین دستگاه‌های اجرایی در محل سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد.

مازندمجلس: سی و سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور استاندار قزوین، رئیس کل دادگستری استان، معاونین استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران و مسئولین دستگاه‌های اجرایی در محل سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد.

به‌گزارش ایلنا، در ابتدا این جلسه "فریدون همتی" استاندار قزوین با بیان اینکه امسال را در استان سال مدیریت منابع آب می نامیم عنوان داشت: با نامگذاری این نام ان شااله بتوانیم با اتخاذ تصمیم های راهبردی در زمینه حفظ و حراست از منابع آبی در سال 96 به آثار و نتایج مثبتی در خصوص مدیریت منابع آبی دست یابیم.

همتی افزود: وضعیت منابع آب در استان در شرایط بحرانی قرار دارد و باید ضمن استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در استان از جمله صدا و سیما، رسانه ها، تریبون نمازهای جمعه و جماعت و ... با برنامه ریزی دقیق و جامع قوانین موجود در بحث منابع آبی را به‌صورت صحیح و کامل در استان اجرا کنیم تا در پایان سال شاهد دستیابی به نتایج مطلوب در این حوزه مهم و حیاتی باشیم.

در ادامه این جلسه پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین ضمن بیان اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی عنوان نمود: با توجه به اقدامات صورت گرفته از مهرماه سال 93 تاکنون در زمینه انسداد و پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز در استان و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز و همچنین با توجه بارندگی‌های سال جاری شاهد کاهش افت سطح آب زیرزمینی در استان از 168 سانتی متر به 90 سانتی متر بوده ایم که این موضوع خود نشان دهنده تاثیر اقدامات مهم صورت گرفته در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی است.

پویا در ادامه با ارائه گزارشی در خصوص فرو نشست دشت قزوین عنوان داشت: پدیده فرونشست در دشت هایی که در حال برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی هستند قابل مشاهده است و اگر عوامل و علل فرونشست در دشت های ممنوعه شناسایی و اقدام عاجل انجام نشود عواقب جبران ناپذیری به وقوع خواهد پیوست. ایشان برداشت های بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، حفر چاه‌های غیر مجاز و نیز برداشت بیش از اندازه چاههای مجاز را از جمله عوامل فرونشست در دشت ها عنوان نمود.

در ادامه دکتر انصاری رئیس کل دادگستری استان قزوین عنوان نمود: بستن 1600 حلقه چاه غیر مجاز فرم 5 کار پر چالش و فوق‌العاده بزرگی است که توسط مجموعه عوامل شرکت آب منطقه ای با همکاری این دستگاه و نیروی انتظامی استان صورت پذیرفته است.

وی در ادامه و با توجه به شرایط تخصیص اعتبارات بخش آب بیان کرد: اگر وضعیت تخصیص منابع مالی به همین صورت ادامه یابد تا یک دهنده آینده نمی توان امیدی به اجرای دقیق تکالیف وزارت نیرو در استان داشته باشیم و جهت حل این مشکل باید با ایجاد منابع مالی جدید و دید مدیریتی و مسئولانه استاندار قزوین به دنبال رفع دغدغه های استان در زمینه منابع آبی باشیم.

در خاتمه این جلسه  فرخ زاد معاون عمرانی استاندار ضمن بیان راهکارهای موجود جهت رفع مشکلات بخش آب استان عنوان نمود: موضوع ارائه الگوی کشت جزو وظایف مهم سازمان جهاد کشاورزی می باشد که تاکنون تحقق نیافته است و باید در این زمینه ضمن تبیین سیاست های کلی برنامه های اجرایی و جزئی تر نیز تهیه گردد.

 

 

استان منابع قزوین عنوان استاندار زیرزمینی ادامه زمینه برداشت باشیم چاه‌های فرونشست عوامل گرفته منطقه تعادل اقدامات موجود تاکنون دهنده تخصیص ارائه احیاء موضوع سانتی وضعیت مدیرعامل دادگستری اجرای حفاظت اجرایی مدیریت شرایط شورای نتایج برنامه