برگزیده ها

مازندمجلس: شاید کمتر کسی فکرش را می کرد یک تماس تلفنی امیر قطر با حسن روحانی برای تبریک پیروزی در انتخابات و آغاز ماه رمضان تا این اندازه مقامات و رسانه های کشورهای عربی را عصبانی کند.

مازندمجلس: موجی از گزارش ها و تحلیل ها در بررسی تاریخچه مواضع و رفتارهای قطر در قبال کشورهای عربی و در قبال ایران رسانه های عربی را در بر گرفته است.

تماس تلفنی امیرقطر با روحانی زمانی انجام شد که روابط دوحه با کشورهای حاشیه خلیج فارس در اوج تنش قرار داشت، چهارشنبه بود که سایت خبرگزاری قطر هک شد و اظهاراتی در حمایت از ایران و حزب الله به نقل از امیر قطر بر روی آن قرار گرفت. اگرچه دولت قطر با صدور بیانیه رسمی از هک شدن سایتش و نادرست بودن این اظهارات خبر داد اما رسانه های عربی به طور گسترده ای این اظهارات را منتشر و نسبت به آن موضع گیری کردند. تنشی که با تماس تلفنی شیخ تمیم با روحانی به اوج خود رسید.

وزیر خارجه امارات در توییتر خود خواستار تغییر رفتار دوحه شد و تاکید کرد که قطر باید به تعهداتش پایبند باشد و رفتارهایش که به کشورهیا حاشیه خلیج فارس ضربه وارد می کند را تغییر دهد.

امور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی در سلسله توییت های شب گذشته خود در توییتر نوشت که شورای همکاری خلیج فارس در حال سپری کردن بحران است و تغییر رفتار می تواند به اعتمادسازی و بازگرداندن اعتبار کمک کند.



از سوی دیگر، العربیه رسانه سعودی نیز در گزارشی با عنوان قطر و خلیج (فارس)... تاریخچه ای از تنش و مواضع متضاد به بررسی رفتارها و مواضع قطر در قبال کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ایران پرداخت.

در ابتدای این گزارش العربیه فیلمی از این تاریخچه منتشر و تصاویری از سفر امیر سابق قطر به تهران  و استقبال محمود احمدی نژاد از وی و همچنین دیدار حمد بن خلیفه با رهبر ایران منتشر کرده است. در این گزارش نوشته شده که در عهد امیر سابق قطر روابط بسیار خوبی میان دوحه و کشورهای عربی برقرار بود  و پس از آنکه شیخ تمیم به جای پدرش به قدرت رسید موجی از ناآرامی ها در روابط قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز شد.



کشورهای حاشیه گزارش رسانه مواضع خارجه روابط العربیه تاریخچه امارات منتشر تغییر توییتر رفتار روحانی متضاد بررسی تلفنی اظهارات