برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهور در نخستین کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات وعده داد که با تصحیح اشتباهات 4 سال گذشته به مطالبات عمومی در سال های آینده حضور در راس قدرت اجرایی کشور رسیدگی خواهد کرد.

مازندمجلس: انتخاباتریاست جمهوری دوازدهم برگزار و حسن روحانی با رای بالا و حماسه 42 میلیونی برایچهار سال آینده در پاستور ابقا شد تا پیگیری مطالبات مردمی وارد فاز جدیدی شود،رئیس جمهور در نخستین کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات وعده داد که با تصحیحاشتباهات 4 سال گذشته به مطالبات عمومی در سال های آینده حضور در راس قدرت اجراییکشور رسیدگی خواهد کرد.

در این بین رای بالای مردم خوزستان بهرئیس جمهور قابل توجه بود، مردمی که تا چند روز باقی مانده به زمان برگزاریانتخابات به نشانه اعتراض نسبت به مشکلات و دشواری های که در زندگی روزمره خوددارند قصد شرکت در انتخابات را نداشتند، با حضور قابل توجه در انتخابات رای بالاییبه حسن روحانی دادند، تاجایی که میزان ارا رئیس جمهور در این دوره نسبت به 4 سالگذشته دو برابر شده بود.

اکنون که زمان پیگیری مطالبات رسیده است نیزنگاهی داریم به اصلی ترین مطالبات مردم خوزستان که به چند سال اخیر محدود نمی شود،تاریخ این مطالبات گاهی به سه دهه اخیر می رسد و متاسفانه کام مردم این کشور رابرای تامین اولیه ترین نیازهای زندگی تلخ کرده است، نبود آب سالم و بهداشتی، هواییسراسر گردو غبار که با دمای بالای 50 درجه گرماتلفیق شده و سال هاست زندگی روزمره مردم این استان را مختل کرده است، عدمفرهنگ سازی در مناطق مختلف این استان به ویژه در زمینه آموزش و پرورش تنها بخشی ازمسائل و مشکلات مردم این استان را تشکیل می دهند، دشواری هایی که به نظر می رسد ضرورترسیدگی فوری به آن دیده می شود و انتظار می رود، دولت دوازدهم با تدبیر ویژه خودامید مردم خوزستان را بار دیگر زنده کند.

ریزگردها و هوایی که سال هاست از مردمگرفته شده

پدیده گرد و غبار در استان خوزستان در چند سال اخیر بهمعضل اساسی مردم این استان تبدیل شده است. ریز گردها بصورت موردی از سال 1382 شمسیدر اهواز دیده شدند و از سال 1384 تا به امروز به صورت جدی تهدیدی برای سلامت مردماین استان تبدیل شدند. این بحران باعث شده است که شهر اهواز مرکز این استان از سویسازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای جهان شناخته شود. و شاهدآن هستیم که هر ساله با نخستین باران بسیاری از مردم راهی بیمارستان می شوند که اینموضوع در سالهای اخیر به بستری شدن 22 هزار نفر در بیمارستان منجر شد. در برخی از روزهایسال میزان گرد و غبار در سوسنگرد 767، امیدیه 654، بهبهان 589، شوش 460، آبادان225، گتوند 166 و اندیمشک 127 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است، این در حالی استکه میزان آلایندگی استاندارد 150 تا 250 میکروگرم بر مترمکعب است. شدت ریزگردها بهاندازه ای است که از نهایت قدرت سنجش آنالایزرهای سازمان محیط زیست ایران بیشتر است.تعطیلی مدارس، تعطیلی ادارات، قطعی برق، قطعی آب، اختلال در تنفس و ...بخش هایی ازمشکلاتی است که مردم خوزستان با ریزگردها تجربه کرده اند.

با توجه به بدتر شدن وضعیت محیط زیست استانخوزستان در سالهای اخیر و قرار گرفتن آن در آستانه بحران، حل معضل ریزگردها تبدیل بهیکی از مطالبات اصلی مردم خوزستان شده است. اما در دولت یازدهم که خود را یک دولت محیطزیست می داند و در 4 سال گذشته اقدامات قابل توجهی در زمینه محیط زیست در کشور بهویژه دریاچه ارومیه انجام داده است، وضعیت محیط زیست استان خوزستان بهبود قابلتوجهی نیافته و دست کم اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفته است. با این وجود، مردم ایناستان با سردادن شعار "ما که هوا نداریم، هنوز هواتو داریم" بار دیگر به دکتر حسن روحانی اعتماد کردند و علاوهبر یادآوری مطالبه برآورده نشده دولت محیط زیست به رئیس جمهور، توجه ویژه ایشان و دولتدوازدهم جهت حل معضل ریزگردها بار دیگر مطالبه نمودند. مطالبه مردم استان خوزستان ازدکتر روحانی و دولت دوازدهم نه تنها جلوگیری از تبدیل شدن معضل گرد و غبار این استانبه یک بحران در سالهای آینده، بلکه اقدام جدی جهت حل این مشکل و بهبود وضعیت محیط زیستخوزستان می باشد.

معضل اشتغال و نادیده گرفته شدن بومی هادر سطوح مختلف مدیریتی

اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری یکی از چالش های مهم امروزه اقتصاد کشور است بطوریکهبه یکی از محورهای اصلی مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 96 تبدیل شده بود. استان خوزستانبا وجود قابلیت های منحصربفرد به ویژه در زمینه منابع نفتی و حضور شرکت ها و طرح هایمتعدد تجاری و اقتصادی، اما در زمینه اشتغال با مشکلات عدیده ای مواجه است. یکی ازاصلی ترین دغدغه های مردم خوزستان در حوزه اشتغال اما، حضور گسترده نیروهای غیربومیو مدیران پروازی است که باعث تنگ تر شدن روز به روز حلقه بیکاری برای جوانان خوزستانیشده است. آنطور که آیت الله حیدری عضو خبرگان رهبری، مدیران غیربومی عامل اصلی فقردر خوزستان هستند به گونه ای که از میان 22 شرکت پتروشیمی مستقر در دو بندرماهشهر وامام خمینی (ره)، حتی یک مدیرعامل خوزستانی وجود ندارد و همچنین 85 درصد مدیران میانی70 درصد از کارشناسان این شرکت ها غیربومی هستند. علاوه بر آن، مطابق با گفته های نمایندهشهرستان شادگان در مجلس شورای اسلامی، حضور نیروهای غیربومی در استان خوزستان، منجربه آن شده است که فرصت های شغلی در اختیار جوانان تحصیلگرده استان قرار نگیرد. و نرخبیکاری در برخی شهرستان های خوزستان به طور سرسام آوری بالا برود. به عنوان نمونه،سهم مردم شادگان از شرکت فولاد شادگان بسیار ناچیز است و یکی از دلایل اصلی نرخ بیکاری36 درصدی مردم شهرستان شادگان مطابق با آمارسال 94، عنوان شده است.

یکی ازمهم ترین وعده های رئیس جمهور در سفر انتخاباتی اش به اهواز در مجموعه ورزشی13 آبان، تلاش برای ایجاد شغل در خوزستان بود. لیکن، پس از گذشت قریب به چهار سال ازوعده های رییس جمهور، طبق اعلام رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در تیر ماه95، میانگین نرخ بیکاری در استان 25.7 درصد بوده و شهرهایی چون باوی، دشت آزادگان،شادگان و کارون با نرخ بیکاری 35.5 درصد از جمله شهرهای با بیشترین نرخ بیکاری در استانهستند.بدون شک، یکی از مطالبات اصلی جوانان استان خوزستان از دولت دوازدهم، تصحیح سیاستهای دولت های قبلی در بکارگیری مدیران و کارشناسان غیربومی و توجه ویژه به موضوع اشتغالو مدیریت در خوزستان با الویت نیروهای بومی است. گرچه بومی بودن یا بومی نبودن یک مدیرملاک ارزیابی و موفقیت و شکست یک مجموعه نیست، اما این رویکرد که همه فرصت های مدیریتیبه مدیران غیربومی داده شود، قطعاً خوشایند استان و جوانان مستعد بومی نیست. دولت دوازدهممی تواند با ایجاد تحول در سیاست جذب و استخدام در استان خوزستان، ضمن عمل به شعارهایانتخاباتی خود، به بهبودوضعیت اشتغال جوانان این استان کمک قابل توجهی شود.

زیرساخت های خوزستان، از رتبه پایین درآموزش و پرورش تا کیفیت بد آب و ادامه خرابی های 8 سال دفاع مقدس

بی شک بیشترین خسارات و آسیب به زیرساخت هادر خلال طولانی ترین جنگ قرن بیستم میلادی یعنی جنگ تحمیلی، متوجه استان خوزستان بود.لیکن بعد از گذشت قریب به 29 سال از این جنگ تحمیلی، این استان همچنان از زیرساخت هایبسیار ضعیفی در حوزه های مختلف رنج می برد. نرخ بالای بی سوادی و رتبه پایین خوزستاندر حوزه آموزش و پرورش ناشی از ضعف زیرساخت هاست. در حوزه آب و فاضلاب، کیفیت بد آبشرب و خرید آب شرب در شهرهای متعددی چون اهواز، آبادان و خرمشهر، قطعی مکرر آب در برخیشهرها و روستاها و وجود مشکلات فاصلاب در برخی شهرها چون خرمشهر، از جمله مشکلات مردمخوزستان در این حوزه است. استان خوزستان در حوزه بهداشت و درمان با استانداردها فاصلهبسیاری داشته و فضاهای فیزیکی در حوزه بیمارستان و مراکز درمانی در کل خوزستان به ویژهاهواز، باوی و حمیدیه یا فرسوده هستند یا اصلا وجود ندارند، به گفته سید شکرخدا موسوینماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، پس از گذشت چند دهه از جنگ تحمیلی، حجم قابل توجهیاز خرابی های این جنگ همچنان باقی مانده است.

از جمله وعده های دولت یازدهم برای این استان،تخصیص سه درصد از درآمد نفت به خوزستان و تشکیل کارگروه ویژه جهت حل مشکلات این استانمی باشد. لیکن، ادامه روند سیاست های گذشته در طول چهار سال اخیر نسبت به استان خوزستانو عدم توجه ویژه به بازسازی زیرساخت های این استان در حوزه های مختلف همچنان ادامهدارد. از طرف دیگر، با توجه به رشد دو برابری رای دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاستجمهوری 96 نسب به سال 92 در استان خوزستان،انتظار می رود دولت دوازدهم باید تلاش خود را جهت حل مشکلات استان خوزستان به همیننسبت افزایش دهد. استانی که نقش مادری را در خلال جنگ تحمیلی برای کشور ایفا نمودهو اکنون نیز به عنوان تپنده اقتصاد کشور، رتبه دوم در تولید ناخالص ملی را دارد زیبندهنیست که سهمش تنها یک هفته دفاع مقدس یا گرامیداشت یک روز در سال به عنوان روزآزادسازی خرمشهر باشد.

خوزستان استان مطالبات مشکلات جمهور دوازدهم ریزگردها تبدیل بیکاری شادگان زیرساخت غیربومی جوانان مدیران اشتغال عنوان انتخابات زمینه مختلف مطالبه روحانی تحمیلی اهواز سالهای بیمارستان بحران وضعیت خرمشهر بالای نیروهای آینده زندگی شهرهای پرورش میزان همچنان گذشته شورای اسلامی ادامه مطابق کارشناسان گزارش شهرستان مدیریت بیشترین گرفته جمهوری خرابی پایین مجموعه ایجاد کیفیت سیاست یازدهم تشکیل انتظار تدبیر نخستین آموزش داریم دشواری روزمره اکنون بهداشت مردمی بهبود اقدام پیگیری توجهی مانده میکروگرم مترمکعب تعطیلی اقتصاد