برگزیده ها

مازندمجلس: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که هیچ گاه دشمنی خود را در قبال ایران پنهان نکرده بود اخیر خواستار یک استراتژی کلان منطقه ای در میان کشورهای سنی منطقه برای انزوای ایرانی شد. اما تهران این تهدید را با متانت شگفت آوری دریافت کرد و در مقابل دولت ترامپ تمایل خود را برای تجارت با ایران اعلام کرد.

مازندمجلس: نیویورک تایمز در گزارشی به وجود نقاط مشترک میان تهران و واشنگتن و تمایل ترامپ برای همکاری با ایران اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: در نشست اخیر عربی آمریکایی که با حضور دونالد ترامپ و به میزبانی ریاض برگزار شد، ترامپ گفت:تا زمانی که نظام ایران تمایل خود را برای شراکت در صلح اعلام کند، همه کشورها باید برای انزوای ایران با یکدیگر همکاری کنند.

رهبر ایران نیز در مقابل در واکنش به قرارداد تسلیحاتی میان عربستان و آمریکا عنوان کرد که این خریدها راه به جایی نخواهد برد.

بحث سختی میان دو طرف در میان است، اما آنها منتظر اجرای کامل توافق بوئینگ میان تهران و واشنگتن هستند، توافقی به ارزش 22 میلیارد دلار برای شرکت آمریکایی. اغلب قراردادهای اخیر میان شرکت های هواپیماسازی و خطوط هوایی ایران آسمان 2 ماه پس از آن ریاست جمهوری ترامپ به امضا رسیده بود.

از سوی دیگر اما به نظر می رسد ترامپ که تبلیغات انتخاباتی اش بر وعده های افزایش اشتغال در آمریکا بود تمایل زیادی برای خراب کردن توافقی که 18 هزار شغل در آمریکا ایجاد می کند ندارد.

طی دوران تبلیغات انتخاباتی ترامپ به شدت به توافق هسته ای ایران تاخت و آن را بدترین توافق در تاریخ آمریکا دانست. اما در ماه آوریل و می گذشته او بی سرو صدا تمدید لغو تحریم هایی را امضا کرد و برجام اجازه ادامه مسیر را داد و به ایران اجازه داد فعالیت های اقتصادی بین الملل خود با هدف دستیابی به منابع مالی تحریم شده در آمریکا ادامه دهد.

شواهد و قرائن بیشتر نشان می دهد که دولت ترامپ تمایل به تعامل با جمهوری اسلامی ایران دارد که در کنفرانس خبری رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور در ریاض نشان داده شد. جایی که تیلرسون در پاسخ به این سوال که اگر ظریف وزیر خارجه ایران به تیلرسون تماس بگیرد وی چه واکنشی خواهد داشت، گفت که تلفن را جواب خواهد داد.

تیلرسون افزود: هیچ گاه تلفن را به روی کسی که می خواهد صحبت کند و یا رویکرد سازنده ای دارد قطع نخواهم کرد.

به نظر می رسد که دولت ترامپ نکته مهمی را در قبال ایران درک کرده است: چیزی که دولت امریکا را در قبال ایران بسیار نگران کرده است نفوذ در حال گسترش تهران در منطقه است، موضوعی که می تواند ضرورت حفط حداقل همکاری ها میان دو کشور را ایجاد کند.

آمریکا بدون همکاری با تهران مسیر سختی برای حل مشکلات در خاورمیانه دارد، در لبنان و در ارتباط با حزب الله، در سوریه، در عراق و در یمن.

به همین خاطر است که برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که اتاقی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد در صورت آنکه دو کشور حاضر به گفت وگو شوند.


ترامپ همکاری آمریکا تهران تمایل تیلرسون گزارش توافق واشنگتن اجازه تحریم ادامه نیویورک خارجه ایجاد انتخاباتی تایمز توافقی جمهوری تبلیغات آمریکایی