برگزیده ها
تجمع رانندگان تاکسی‌ در اعتراض به عدم پذیرش خودروهای سمند و آریو در فرودگاه امام (ره)

مازندمجلس: تعدادی از رانندگان تاکسی در اعتراض به عدم پذیرش خودروهای سمند و آریو در فرودگاه امام خمینی (ره) امروز مقابل مجلس تجمع کرده‌اند.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز ششم خردادماه سال جاری بود که تعدادی از رانندگان تاکسی فرودگاه امام خمینی (ره) در اعتراض به آنچه عدم پذیرش خودروهایشان در فرودگاه امام می‌خواندند، مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع اعتراض‌آمیز داشتند.

ظاهراً موضوع بدهی 600 میلیون تومانی شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران به فرودگاه امام، عدم تمدید قرارداد این شرکت با فرودگاه امام خمینی (ره) و الزام فرودگاه امام مبنی بر وجود خودروهای با استاندارد بالا، موجب شده بود که مسئولان فرودگاه امام خمینی (ره) ‌پذیرش ناوگان شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران در این فرودگاه را رد کنند و‌ دستورالعمل توقف سرویس‌گیری رانندگان این شرکت را در فرودگاه امام صادر کنند.

اعتراض‌کنندگان مدعی بودند که فرودگاه امام از پذیرش خودروهای سمند و آریو سرباز می‌زند در حالی که این خودروها تولید داخل است و سازمان تاکسیرانی این خودروها را بابت نوسازی ناوگان معرفی کرده است‌. از سوی دیگر این رانندگان مدعی بودند که ‌قادر به خرید تویوتا هیبریدی و دیگر خودروهای خارجی نیستند زیرا قیمت‌شان گران است و هزینه‌های بالایی دارد.

‌بنا به گفته این معترضان،‌ اختلاف شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران و شهر فرودگاهی امام خمینی، کار دست این رانندگان داده است. آنها می‌گویند که حدود 24 روز است نمی‌توانند فعالیت کنند، خودروها‌یشان خوابیده‌ و برای پرداخت اقساط همین خودروهای سمند و آریو هم دچار مشکل شده‌ا‌ند.

نماینده این رانندگان تاکسی معترض می‌گوید: روز 6 خردادماه پس از تجمع ‌‌مقابل وزارت راه و شهرسازی، نماینده وزیر راه و شهرسازی به میان ما آمد و اعلام کرد که وزیر به فرودگاه امام دستور داده است که قرارداد با شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران تمدید شود، اما با این وجود هم شهر فرودگاهی امام خمینی از انعقاد قرارداد با شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران سر باز می‌زند.

بنا به گفته وی امروز 9 خردادماه نیز، حدود 150 نفر از این رانندگان در اعتراض به عملکرد فرودگاه امام، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده‌اند تا صدای خود را به گوش نمایندگان ملت برسانند.

 

 

مسئول برنامه‌ریزی و ساماندهی امور شهری فرودگاه امام خمینی (ره) در این‌باره گفته بود که‌ در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با چندین شرکت‌‌ تاکسیرانی‌ ارتباط دارد و در حال حاضر پنج شرکت تاکسیرانی در این فرودگاه فعالیت می‌کنند.

بنا به گفته حسین سلیمان‌بیگی شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران از سال 93 با فرودگاه امام خمینی (ره) قرارداد ندارد زیرا قراردادش را تمدید نکرده اما به فعالیت خود ادامه داده است؛‌ این شرکت تا پایان سال 95 رقم 600 میلیون تومان بدهی سنواتی به فرودگاه امام خمینی (ره) دارد که حتی در چندین مرحله هم استمهال شده است‌؛ شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران مکانی را در فرودگاه امام خمینی (ره) اجاره کرده است و برای فعالیت تاکسی‌های خود فضایی در اختیار دارد و پس از سال 93 نیز در سال‌های 94 و 95 این مکان را در اختیار داشته است اما دیون دولت را پرداخت نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های تاکسیرانی طرف قرارداد فرودگاه امام (ره) موظف به خرید خودروهای هیبریدی خارجی هستند؟ گفت: آنچه از سوی رانندگان تاکسی در این‌باره مطرح شده است صحیح نیست، ما کاری به نوع و برند خودرو نداریم اما خودرو باید حتماً همه استانداردهای ایمنی را داشته باشد ضمن آنکه از نظر ظاهری تمیز و مناسب به چشم بیاید.

بنا به گفته وی‌ اینکه اعلام شده است همه شرکت‌های تاکسیرانی فرودگاه امام باید تویوتای هیبریدی داشته باشند صحیح نیست،‌ الزامی به خرید تویوتای هیبریدی نداشته‌ایم البته رانندگان همین شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران هم حدود 40 دستگاه خودرو تویوتای هیبریدی دارند، اما برخی از ماشین‌های این تعاونی دارای سن بیش از 10 سال است که طبق آیین‌نامه جزو تاکسی‌های فرسوده محسوب می‌شود.

به گفته سلیمان‌بیگی‌ مسافری که از فرودگاه امام خارج می‌شود خود حق تصمیم‌گیری دارد که چه خودرویی را برای رسیدن به مقصد انتخاب کند و در این عرصه رقابتی مسافران اغلب خودروهای تویوتای هیبریدی و RAW4 را نسبت به خودرویی مثل سمند ترجیح می‌دهند، طبیعی است که چنین خودروهایی در این رقابت می‌مانند.

مسئول برنامه‌ریزی و ساماندهی امور شهری فرودگاه امام خمینی گفت که در حال حاضر پنج شرکت تاکسیرانی در فرودگاه امام خمینی (ره) فعالیت می‌کنند، ‌اغلب ناوگان این شرکت‌های تاکسیرانی شامل خودروهای تویوتای هیبریدی، RAW4 و دیگر خودروهای مناسب است؛ تقاضای مسافران برای استفاده از ناوگان بهتر موجب شده است که شرکت‌های تاکسیرانی به سمت نوسازی هرچه بهتر ناوگان خود حرکت کنند و فرودگاه امام خمینی (ره) هم به خواسته مسافران احترام می‌گذارد.

فرودگاه تاکسیرانی خمینی رانندگان تعاونی خودروهای تهران هیبریدی ناوگان فعالیت قرارداد تویوتای شرکت‌های مسافران پذیرش فرودگاهی خردادماه تاکسی خودرو تمدید اعتراض شهرسازی نکرده چندین این‌باره تاکسی‌های اختیار ساماندهی مناسب خودرویی نوسازی خودروها می‌زند میلیون وزارت مقابل خارجی مسئول اعلام نماینده پرداخت برنامه‌ریزی