برگزیده ها
فراکسیون مستقلین گفتمان سیاسی مشخصی ندارند/ نباید انتخاب مطهری را حیثیتی کنیم

مازندمجلس: عضو فراکسیون ولایی با تاکید براینکه نمایندگانی که فراکسیون تشکیل می‌دهند باید از یک گفتمان سیاسی مشخص تبعیت کنند، گفت: فراکسیون مستقلین در بسیاری از موارد گفتمان سیاسی مشخصی ندارند و به همین دلیل است که در مقاطعی همچون انتخابات هیات رئیسه با مشکلاتی روبرو می‌شویم.

مازندمجلس: عضو فراکسیون ولایی با تاکید براینکه نمایندگانی که فراکسیون تشکیل می‌دهند باید از یک گفتمان سیاسی مشخص تبعیت کنند، گفت: فراکسیون مستقلین در بسیاری از موارد گفتمان سیاسی مشخصی ندارند و به همین دلیل است که در مقاطعی همچون انتخابات هیات رئیسه با مشکلاتی روبرو می‌شویم.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا درباره اختلاف نظر دو فراکسیون مستقلین و نمایندگان ولایی به عنوان دو زیر فراکسیون ولایت اعلام کرد: شخصا معتقدم دو گفتمان در کشور وجود دارد و مستقلین گفتمان سیاسی خاصی ندارند و صرفا به صورت فردی مستقل هستند که یا در حوزه انتخابیه خود به صورت مستقل وارد رقابت شده یا در مجلس چنین تصمیمی گرفته‌اند.

او با بیان اینکه به تمامی اعضای فراکسیون مستقلین احترام می‌گذارم خاطرنشان کرد: با این حال این گروه از نمایندگان در صورتی که تمایل دارند برای خود فراکسیون تشکیل دهند باید از یک گفتمان سیاسی مشخص تبعیت کنند اما متاسفانه دوستان‌مان در فراکسیون مستقلین که مورد احترام ما نیز هستند و بعضا همکاران چهار دوره ما در مجلس بوده‌اند، در بسیاری از موارد گفتمان سیاسی مشخصی ندارند و به همین دلیل است که در مقاطعی همچون انتخابات هیات رئیسه با این مشکلات روبرو می‌شویم.

عضو فراکسیون ولایی یادآور شد: این در حالی است که همکاران مان در فراکسیون امید نیز بر همین باور هستند که ما در مجلس صرفا دو گفتمان سیاسی داریم و می‌گویند مستقلین برای‌شان به لحاظ سیاسی تعریف نشده هستند.

نماینده اصولگرای اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی چگونه قرار است با مستقلین به توافق برسیم، گفت: در واقع ما بنا بر سازوکار ائتلاف با یکدیگر وارد مذاکره می‌شویم اما چنانچه دیدید با وجود اینکه این دوستان در بحث انتخابات هیات رئیسه مجلس از آقای لاریجانی حمایت می‌کنند در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اکثرا از روحانی حمایت کردند اما فراکسیون نمایندگان ولایی از رئیسی حمایت کرد و عملا این اتفاق می‌افتد در بخش انتخابات هیات رییسه به یک شکل و در مباحث دیگر به اشکال متفاوت ائتلاف می‌کنیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر احیانا علی لاریجانی به هر دلیل از فردا در مجلس نباشد تکلیف ائتلاف دو فراکسیون مستقلین و نمایندگان ولایی چه خواهد شد؟ گفت: البته به جز بحث ریاست مجلس درباره مسائل دیگری همچون مباحث اقتصادی نیز این دو فراکسیون با یکدیگر نسبتا تفاهم دارند.

او در واکنش به اینکه فراکسیون مستقلین بر خلاف فراکسیون نمایندگان ولایی که در مباحث اقتصادی منتقد دولت است، از وضعیت فعلی در دولت حمایت می‌کند به تفاهم این دو فراکسیون در کمیسیون ویژه اصل ۴۴ و رفع موانع تولید اشاره کرد و درباره نحوه تعامل سه فراکسیون در جریان تهیه لیست مشترک برای این کمیسیون ویژه گفت: اولین پیشنهاد در این رابطه را شخصا به دکتر عارف ارائه کردم و به ایشان گفتم با توجه به تجربه‌ای که از ارائه لیست مشترک برای این کمیسیون ویژه از مجالس قبل داشتیم بهتر است همه سلایق را کنار هم جمع کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با توجه به اینکه در دوره نهم لیستی مشترک از دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان ارائه کردیم که حتی اصلاح طلبانی همچون تاجگردون نیز در آن حضور داشتند و به موفقیت نیز رسیدیم، بهتر است بار دیگر به این شیوه عمل کنیم.

او افزود: در نهایت درباره اینکه چه تعداد از اعضای فراکسیون امید باشند و چه تعداد از اعضای ولایت، اختلافاتی پیش آمد و در نهایت این تجربه تکرار نشد.

فولادگر در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش گروهی از نمایندگان برای حذف علی مطهری که پس از دیدار گروهی از نمایندگان با سیدمحمد خاتمی کلید خورد اعلام کرد: صحبت من این است که چرا اساسا باید انتخاب یک فرد را تا این حد حیثیتی کنیم و این در حالی است که در دوره قبل هم شاهد این مسائل بودیم. به عنوان مثال آقای باهنر یک سال برای حضور در هیات رئیسه کاندیدا شده اما رای نیاورد.

عضو شواری مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: به طور کل حیثیتی کردن انتخاب یک فرد نه درست است و نه با رفتار پارلمانی همخوانی دارد.

فولادگر در پایان در واکنش به این سوال که اساسا آیا دیدار یک نماینده با یک شخصیت سیاسی می‌تواند به انگیزه‌ای برای تصمیم‌گیری‌های درون پارلمانی تبدیل شود، گفت که تمایلی به اظهارنظر در این رابطه ندارد چرا که به هر حال مهم است که آن یک فرد خاص چه کسی باشد. 

فراکسیون مستقلین نمایندگان سیاسی ولایی گفتمان اینکه انتخابات درباره همچون فولادگر حمایت کمیسیون رئیسه ندارند ارائه مشخصی اعضای شورای ائتلاف مباحث دیگری ولایت مشترک پارلمانی حیثیتی می‌شویم نهایت مرکزی رابطه ریاست تعداد مسائل دیدار تفاهم اساسا واکنش اقتصادی گروهی مستقل بسیاری موارد مقاطعی تبعیت تشکیل گفت‌وگو ایلنا مطهری روبرو عنوان نماینده اسلامی یکدیگر همکاران دارند اعلام احترام لاریجانی