برگزیده ها
معاون وزیر صنعت: کالای بدون شناسه قاچاق است

مازندمجلس: تهران- ایرنا- معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرایی شدن سامانه شناسه کالا تاکید کرد: کالاهای بدون این شناسه، قاچاق محسوب می شوند.

مازندمجلس: «یدالله صادقی» امروز (سه شنبه) در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه شناسه کالا در وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به ایرنا درباره کارکرد این سامانه افزود: این سامانه به گونه ای طراحی شده که واردکننده کالا باید شناسه مربوطه (شناسه GTIN) را از سازمان جهانی تولید شناسه دریافت کند، یا اگر بدون این شناسه بود بر اساس دستورالعمل های موجود، به تولید شناسه کالایی مبادرت کند.
به گفته وی، در تهیه این شناسه واردکنندگان یا تولیدکنندگان با مراجعه به سامانه به آدرس ntsw.ir و ثبت نام، نسبت به تولید شناسه کالا اقدام می کنند و پس از آن برای ایجاد تمایز بین اقلام مختلف یک کالا در سطح عرضه، نسبت به ایجاد شناسه رهگیری اقدام می شود که روی بسته بندی کالاها درج و چاپ خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بر این اساس نیازی نیست که چیزی را (همانند طرح شبنم) تولید کرده و سپس در به عنوان بارکد در اختیار تولیدکنندگان یا صادرکنندگان قرار دهیم؛ در این زمینه تمهیدات فنی لازم از نظر ایمنی و حفاظت کار نیز اندیشیده شده است.
وی همچنین از تشکیل کمیته ای در دفتر خدمات بازرگانی سازمان برای بررسی مشکلات یا هرگونه وقفه در کار خبر داد و با اشاره به اینکه هر کالا در این شیوه دارای کد شناسه ای منحصر بفرد خواهد بود، امنیت بالا را از جمله ویژگی های آن برشمرد.
صادقی تصریح کرد: پس از اجرایی شدن این سامانه، هر کالای بدون شناسه در بازار قاچاق محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، هدف این سامانه، مدیریت شناسه کالا در طول زنجیره تجاری کشور است و بر این اساس، زبان مشترک در کل فعالیت های تجاری فراهم می‌شود. سامانه شناسه کالا سامانه‌ای است به منظور تولید و دریافت شناسه کالا و تشکیل شناسنامه کالا که فرآیندهای درخواست و صدور شناسه کالا را در برگرفته و امکان استعلام شناسه کالا را برای سامانه‌ها و افراد مرتبط فراهم می کند.
بر اساس آیین نامه های موجود کالاهای هدف در سه گروه کالایی الف، ب و پ دسته بندی شده که گروه الف شامل انواع داروهای انسانی و حیوانی، مکمل های غذایی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، اقلام آرایشی و بهداشتی، خوراکی ها و آشامیدنی ها، فرآورده های زیست محیطی، تلفن همراه و سایر تجهیزات ارتباطی با قابلیت نصب سیم کارت و دخانیات است که پایان اردیبهشت ماه به عنوان تاریخ لزوم شناسه دار شدن آنها اعلام شده است.
در گروه ب تجهیزات خانگی برقی (شامل تلویزیون، یخچال، کولر، اسپیلت، ماشین لباس شویی، مایکرو ویو و ...)، لوازم یدکی وسایل نقلیه، فرآورده ها و مشتقات نفتی، طلا (شامل شمش، مسکوکات و مصنوعات زینتی)، منسوجات و پوشاک، اسباب بازی و دام زنده (گوشت سفید و قرمز) است که از مورخ 31 خردادماه باید برای واردات کالا شناسه و کد رهگیری دریافت کنند.
در گروه پ نیز محصولات اساسی کشاورزی محدود به گندم، برنج، جو، ذرت، دانه های روغنی، چای، کنجاله روغن، شکر، کود شیمیایی، سموم و بذرها قرار دارند که تاریخ 31 خرداد ماه به عنوان شروع الزام دریافت شناسه در نظر گرفته شده و سایر گروه های کالایی بتدریج مطابق دستورالعمل اضافه خواهند شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: در این مرحله هزار و 497 قلم کالا برای دریافت شناسه کالایی در نظر گرفته شده و 400 هزار قلم کالا و تجهیزات دارویی و پزشکی نیز باید این شناسه ها را دریافت کنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 3065 **1561** خبرنگار: محمد ملک دار ** انتشار:مژگان توانا

شناسه سامانه دریافت تولید کالایی ایرنا تجهیزات عنوان فراهم تجاری تشکیل تصریح پزشکی همراه گرفته فرآورده اقتصادی تاریخ اقدام صادقی قاچاق کالای معاون تجارت دستورالعمل اقلام ایجاد تولیدکنندگان موجود رهگیری