برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - فردا بهارستان نشینان برای 12 کرسی هیات رئیسه باید دست به انتخاب بزنند انتخاباتی که سایه لابی ها بر آن سنگینی می کند و اینکه فردا چه کسانی سوگندنامه را می خوانند هنوز با ابهامات زیادی مواجه است.

مازندمجلس:فائزه عباسی: شمارش معکوس برای انتخاب دومین هیئت رئیسه مجلس دهم آغاز شده و لابی ها در میان صندلی نمایندگان به اوج رسیده است. هر چند هنوز یک صدای واحدی از ائتلاف فراکسیون ها شنیده نمی شود اما زمزمه هایی که یک روز مانده به برگزاری انتخابات از راهروی مجلس به گوش می رسد با آنچه در روزهای پیشین شنیده می شد کاملا متفاوت است به گونه ای که ائتلاف اول هفته به انشقاق و اختلاف آخر هفته بدل شد.

از ائتلاف تا شکاف
با صحبت های هفته پیش کاظم جلالی در جمع خبرنگاران که اعلام کرد و از بعضی سهم خواهی های فراکسیون امید گلایه ضمنی کرد، این شائبه پیش آمد که احتمالا توافقی میان این فراکسیون با فراکسیون ولایت صورت گرفته است موضوعی که سید حسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون ولایی بر آن مهر تائید زد و مشخص شد فراکسیون ولایی در مذاکره با فراکسیون مستقلین به یک الگوی 6 بر 6 رسیده اند به این معنا که از میان 12 کرسی هیئت رئیسه 6 کرسی سهم مستقلین باشد و 6 کرسی سهم فراکسیون ولایی (اصولگرایان ) شود؛ از آنجایی که بیشترین تلاش فراکسیون ولایی حذف علی مطهری از هیات رئیسه بود این ائتلاف یک نتیجه مشخص داشت و آن خط خوردن مطهری از هیئت رئیسه بود.

با انتشار این خبر و ایجاد شکاف در میان اعضای فراکسیون مستقلین بر سر ائتلاف با اصولگرایان موضوع توافق 6 بر 6 کم رنگ تر شد به گونه ای که برخی اعضای فراکسیون مستقلین از جمله جعفرزاده ایمن آبادی که نایب رئیس این فراکسیون نیز محسوب می شود اعلام کرد: «به هیچ عنوان با اصولگرایان ولایی ائتلاف نخواهیم کرد و اصرار ما بر حفظ این هیئت رئیسه است. او می گوید ما لطفی از ولایی ها ندیدی که بخواهیم با آنها ائتلاف کنیم.»

از سوی دیگر در میان اعضای فراکسیون ولایی نیز افرادی از جمله حاجی دلیگانی، ابطحی و ... معتقدند ائتلاف با مستقلین معنایی ندارد و فراکسیون ولایی باید مستقلا وارد میدان شود و به یک لیست مستقل رای دهد.

جلسه سه فراکسیون با لاریجانی
امروز اما معادلات کمی پیچیده تر و متفاوت تر از روزهای قبل شد. محمدرضا فولادگر در گفت و گو با خبرآنلاین از جزئیات جلسه ای گفت که روز گذشته میان اعضای هیئت رئیسه سه فراکسیون با حضور علی لاریجانی صورت گرفت. به گفته فولادگر در این جلسه که محمدرضا عارف، کاظم جلالی و حمیدرضا حاجی بابایی حاضر بودند مقرر شد تا رئیس لاریجانی بماند و انتخاب نواب رئیس هم به عهده صحن باشد آن هم با چهار کاندیدا که دو کاندیدا سهم فراکسیون امید است و دو فراکسیون دیگر هرکدام یک کاندیدا معرفی کنند.

جبار کوچکی نژاد نیز درباره جزئیات این جلسه به خبرآنلاین گفت: شورای فراکسیون ولایی و مستقلین بحث های زیادی شد و ما تاکید داشتیم همان توافق 6 بر 6 عملی شود اما فراکسیون مستقلین معتقد است رئیس و نواب بر اساس انتخاب صحن باشد؛ همان چیزی که سال گذشته هم اتفاق افتاد؛ یعنی فراکسیون امید و مستقلین با یکدیگر متحد شدند و ریاست و نواب را گرفتند.

او گفت: امروز هم ما جلسه ای با فراکسیون مستقلین خواهیم داشت و اگر در این جلسه انها توافق 6 بر 6 را نپذیرند ما لیست مستقل خواهیم داد .

صدای ناهماهنگ در فراکسیون ولایی
حاجی بابایی،ذوالنور،مصری و فرهنگی چهار نفری بودند که از میان فراکسیون ولایت خواستار حضور در هیات رئیسه بودند و برای کرسی نائب رئیسی رقابتی درون فراکسیونی داشتند و همین امر موجب شد تا حاجی بابایی که در ابتدا پیشنهاد لاریجانی در جلسه روسای سه فراکسیون پذیرفته بود اعلام کند فراکسیون ولایی این پیشنهاد را قبول نکرده است.

چند ساعت بعد از اظهارات ضد و نقیض اصولگرایان در رابطه با نحوه ورود به انتخابات هیئت رئیسه نقوی حسینی از یک تصمیم نهایی در میان فراکسیون ولایت خبر داد و با اشاره به پذیرش پیشنهاد علی لاریجانی برای معرفی یک نائب رئیس و سه عضو دیگر به تسنیم گفت: در جلسه فرکسیون حمید رضا حاجی بابایی با اکثریت آرا به عنوان کاندیدای فراکسیون نمایندگان ولایی برای تصدی پست نایب رئیسی مجلس انتخاب شد.

چند دقیقه از این اظهار نظر نگذشته بود که احمد علیرضا بیگی در گفت و گویی با مهر بار دیگر بر توافق 6 بر 6 با فراکسیون مستقلین تاکید می کند و می گوید در جلسه فراکسیون ولایت نمایندگانی بر اساس این فرمول انتخاب شدند. او همچنین گفته است اگر این فرمول رعایت نشود ولایی ها روند دیگری در پیش می گیرند.

3 بهتر از صفر
«یا توافق 6 بر 6 یا لیست مستقل » این صدای واحدی بود که پیش از این از اردوگاه اصولگرایان ولایی در مجلس به گوش می رسید اما درست یک روز مانده به برگزاری انتخابات این فراکسیون با یک تجدید نظر از موضع  سرسختانه خود عقب نشینی کرده و خواسته شان را از 6 کرسی به 3 کرسی تقلیل داده اند، این رفتار موجب شد تا یک علامت سوال شکل گیرد؛ البته پاسخ به این سوال چندان هم دشوار نبود چراکه یک حساب سر انگشتی نشان می داد 3 بهتر از هیچ است. 

نزدیک شدن دو فراکسیون امید و مستقلین
در همین راستا جعفرزاده ایمن آبادی به خبرآنلاین می گوید: فراکسیون مستقلین در مورد نواب رئیس از فراکسیون امید خارج نخواهد شد اما اگر ولایی ها نخواهند ائتلاف کنند ما با فراکسیون امید ائتلاف می کنیم و ضمن حفظ رئیس و نواب 9 کرسی دیگر را بین یکدیگر تقسیم می کنیم.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نیز اعلام کرد چند سناریو در امید به تصویب رسید که متناسب با تصمیم دو فراکسیون مستقلین و ولایی به اجرا گذاشته می شود.

او گفت: چنانچه مستقلین با ولایی الگوی شش بر شش را اجرا نکنند ما با این فراکسیون یک لیست مشترک ارائه خواهیم کرد و در ان رئیس و نواب رئیس طبق وضع موجود تعیین می شود یعنی رئیس علی لاریجانی و نواب نیز علی مطهری تعیین خواهد شد.

ابقای ثلاثه امید و مستقلین 
هرچند در ابتدا اختلافات میان دو فراکسیون امید و مستقلین بیشتر به چشم می خورد اما به نظر می رسد این اختلافات در روزهای منتهی به انتخابات هیئت رئیسه کم رنگ تر شده است و با توجه به اظهارات نمایندگان می توان پیش بینی کرد با رای ائتلافی دو فراکسیون این لاریجانی رئیس بماند و مطهری و پزشکیان در همچنان بر کرسی نواب تکیه زنند.

29216

فراکسیون ولایی مستقلین رئیسه ائتلاف لاریجانی توافق اصولگرایان اعضای مطهری ولایت بابایی اعلام انتخابات خواهیم خبرآنلاین کاندیدا مستقل پیشنهاد روزهای نمایندگان علی لاریجانی کاظم جلالی تاکید معرفی بماند علی مطهری اختلافات تصمیم ابتدا فرمول تعیین اظهارات رئیسی یکدیگر آبادی متفاوت جلالی حسینی برگزاری مانده رسیده واحدی شنیده سخنگوی الگوی محمدرضا فولادگر جزئیات امروز عنوان جعفرزاده دومین گذشته