برگزیده ها
عزم نانوشته‌ای را دیدم که زن‌ها و اهل تسنن رای نیاورند / یک عده بدعهدی کردند

مازندمجلس: نائب رییس فراکسیون امید گفت‌: براساس قول‌هایی که به مردم دادیم، حرمت قائل شدیم و یک کاندیدا از میان خانم‌ها و یک کاندیدا نیز از اهل تسنن معرفی کردیم اما متأسفانه برخی از بداخلاقی‌ها مانع از تحقق این امر شد.

مازندمجلس: نائب رییس فراکسیون امید گفت‌: براساس قول‌هایی که به مردم دادیم، حرمت قائل شدیم و یک کاندیدا از میان خانم‌ها و یک کاندیدا نیز از اهل تسنن معرفی کردیم اما متأسفانه برخی از بداخلاقی‌ها مانع از تحقق این امر شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدرضا تابش در پایان نشست علنی امروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران درباره حواشی مربوط به انتخابات هیات رییسه اجلاسیه دوم مجلس دهم اعلام کرد: در قبال مردمی که به لیست امید اعتماد کردند و به کاندیداهایش رای دادند، متعهد هستیم و در جهت تحقق شعارهایمان که امنیت، آرامش، کارآمدی، پیشرفت وتوسعه است تلاش می‌کنیم. البته برنامه‌ای هم با عنوان«برجا» داشتیم.

او گفت: به نظر می‌رسد بهترین راه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و حضور گرایش‌های فکری متفاوتی که در مجلس بود و حمایت‌هایی نوشته و نانوشته از آقای روحانی انجام شد، تصمیم گرفتیم در راستای تثبیت رییس و نواب رییس اقدام کنیم.

نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس قرار شد که در سایر کرسی های هیات رییسه نیز با فرمول ۳+۳+۳ عمل کنیم.

نماینده اصلاح طلب مردن اردکان یزد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع فراکسیون امید از خواسته‌های حداکثری خود، به نفع وحدت و به اجماع رسیدن عبور کردیم.

او ادامه داد: نهایتا لیستی تهیه شد و براساس قول‌هایی که به مردم دادیم، حرمت قائل شدیم و یک کاندیدا از میان خانم‌ها و یک کاندیدا نیز از اهل تسنن معرفی کردیم اما متأسفانه برخی از بداخلاقی‌ها وجود دارد که باید به آن اشاره کنم.

تابش توضیح داد: متاسفانه یک عده در هر صورت بنایشان بر این نبود که همه در فرآیند انتخاب هیات رییسه مشارکت داشته باشند. چه خوب بود که اگر یک زن و یا یک اهل تسنن در ترکیب هیات رییسه وجود داشت. این‌ها ازجمله خواسته‌ها و مطالباتی بود که در انتخابات مطرح شده است.

نایب رییس فراکسیون امید مجلس دهم خاطرنشان کرد: به هر حال نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند؛ چرا یک نباید حداقل یک زن در ترکیب هیات رییسه حضور نداشته باشد؟

او گفت: ما دست وحدت و به اجماع رسیدن را دراز کردیم، پای آن هم ایستادیم. دیگران هم تا حدی ایستادند، اما من متأسفم که کاندیداهای اهل تسنن و نماینده زن مجلس حذف شدند و باز متأسفم که یک عده خارج از لیست آمده و کاندیدا شدند.

تابش تصریح کرد: عزم نانوشته‌ای را دیدم که زن‌ها و اهل تسنن رای نیاورند، این کار خوبی نبود. وقتی به اجماع می‌رسیم که به لیست رای دهیم، همه باید به آن احترام بگذاریم. در واقع هم ما باید به کاندیداهای فراکسیون دیگر رای دهیم و هم آن‌ها به کاندیدای ما. زمانی که به لیست مشترک می‌رسیم، باید این گونه باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا اعضای دو فراکسیون دیگر به کاندیدای امید رای ندادند، گفت: اگر آرا را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که یک عده بدعهدی کردند.

نماینده اصلاح طلب مردم ارکان یزد اضافه کرد: زمانی که عده‌ای عهدشکنی کردند و خارج از لیست آمدند، آقای یوسف‌نژاد هم قرار نبود که بیاید اما اجازه گرفتند و ثبت نام کردند، قرار ما این بود که دو نایب رئیس داشته باشیم. اصول‌گرایان و مستقلین هم یک نفر معرفی کنند. براساس گمانه‌زنی‌هایی که وجود داشت، مستقلین هم آقای مطهری را باید معرفی می‌کردند که نکردند. آقای قوامی معرفی شد. به هر حال این موضوع در ید قدرت و اختیار خودشان است.

تابش در مورد اینکه چه کسانی خارج از لیست آمدند، گفت: سه، چهار نفر خارج از لیست کاندیدا شدند که درست نیست. مثل آقای عباسی و امیرآبادی. البته آقای یوسف‌نژاد هم وقتی دید این‌ها آمدند، کاندیدا شد.

او در پایان در خصوص ترکیب هیات رییسه گفت: به هر حال رییس مجلس مهمترین نقش را دارد که همه در مورد آن اجماع داشتند، بعد از آن نواب رییس جایگاه مهمی دارند. البته با توجه به فرایندهایی که به وجود آمد و صحبت‌هایی از حذف مطهری شد یا تضعیف آقای پزشکیان، تلاشمان بر این بود که این‌ها حفظ شوند.

تابش در پایان تصریح کرد: البته در مورد در نظر گرفتن سهم برای زنان و اهل تسنن نیز ما بر روی اصولی که داشتیم ماندیم. آن‌هایی که رای ندادند، هم باید جوابگو باشند.

کاندیدا فراکسیون رییسه معرفی البته اجماع کردیم این‌ها ترکیب تصریح نماینده انتخابات پایان براساس آمدند کاندیدای زمانی باشند متأسفم مطهری کاندیداهای ندادند یوسف‌نژاد مستقلین می‌رسیم داشتیم قول‌هایی دادیم بدعهدی نیاورند نانوشته‌ای زن‌ها خانم‌ها متأسفانه اسلامی اصلاح شورای خبرنگاران بداخلاقی‌ها خاطرنشان