برگزیده ها
معاون روحانی: تخلفات انتخاباتی در حد ابطال صندوق هم نبود

مازندمجلس: سیاست > دولت - معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: شورای نگهبان صحت انتخابات را تأیید کرد یعنی اینکه اگر تخلفی انجام شده جزیی بود که در سرنوشت یک حوزه یا حتی یک صندوق انتخابات تأثیری نداشت.

مازندمجلس:امید کرمانی‌ها: با اعلام تأیید صحت انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم عملا پرونده این دوره از رقابت های سیاسی هم بسته شد اما سید ابراهیم رئیسی تأکید دارد تخلفات انتخاباتی مورد اشاره شورای نگهبان را از طریق قوه قضائیه پیگیری می کند. موضوعی که براساس موضع این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اذهان ایجاد سئوال کرد، این بود که آیا در این دوره تخلف خاصی صورت گرفته که رئیسی اینقدر مصر به پیگیری آن است.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات درباره 10 مورد تخلفات انتخاباتی ارسالی به قوه قضائیه گفت: این موارد مرسوم هر انتخاباتی است و اگر حتی در سرنوشت و نتیجه آرای یک صندوق اخذ رأی تأثیر می گذاشت شورای نگهبان آرای آن صندوق را باطل می کرد.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

شورای نگهبان نامه تأیید صحت انتخابات ریاستجمهوری دوازدهم را همراه با 10 تخلف برای رسیدگی در مرجع قضایی به وزارت کشور ارسالکرد، شما که عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات هستید آیا درباره موضوعات تخلفات بررسیداشتید؟

شورای نگهبان شب گذشته این نامه را به وزارتکشور داد اما از جزئیات آن مطلع نیستم. در مجموع باید گفت انتخابات در کلیه مراحلبا نظارت شورای محترم نگهبان انجام شد، از کوچکترین واحد اخذ رأی که صندوق باشد تاتجمیع صندوق های روستاها، بخش ها، شهرستان ها، استان ها و در نهایت کل کشور بانظارت شورای نگهبان انجام گرفت. وقتی شورای نگهبان به عنوان ناظر قانونی، صحت انتخاباتریاست جمهوری را تأیید کرد، دیگر ایجاد تردید و تشکیک قانونی و به مصلحت کشور نیست.

زیر سئوال بردن انتخابات بعد از اعلام رسمی ناظر به جز اینکه اعتماد عمومی را کمکند و تشکیک در کارکرد دستگاه های رسمی مثل شورای نگهبان و وزارت کشور ایجاد کند حاصلدیگری ندارد. ضمن آنکه من خودم به عنوان عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات تفکیکآرای 31 استان را از وزارت کشور گرفتم. تقریبا تمام صورت‌جلسات را دیدم و صورتجلسات را جمع جبری کردم. یعنی یکی یکی صورت جلسات 400 شهرستان بررسی، امضاها را کنترلو در نهایت آرای اخذ شده را جمع جبری کردم. همان طور که گفتم عضو هیأت اجراییمرکزی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و سال ها عضو شورای نگهبان بودم و معتقدم درصحت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هیچ تردیدی وجود ندارد.

در مجموع بایدقاعده رقابت های انتخاباتی را از جوانمرد بزگواری مثل حاج آقای ناطق نوری یادبگیریم که شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در حال انجام بود اما وقتی دید رقیبدر شمارش آرا پیش افتاده است صبر نکرد و بلافاصله به رقیب تبریک گفت. این مسئله یکنقطه عطفی در تاریخ رقابت های انتخاباتی به ثبت رساند.

آیا 10 مورد تخلفاتی که شورای نگهبان برایرسیدگی به قوه قضائیه ارجاع داد تأثیری در میزان آرای نامزدها داشت؟

خیر، انتخابات تمام شد، شورای نگهبان براساس آنچه نظارتداشت و وزارت کشور برگزار کرد، صحت انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را تأیید کرد.

یعنی همان اعدادی که وزیر کشور از آرای نامزدها روز30 اردیبهشت اعلام کرد، به تأیید شورای نگهبان رسید؟

باید همان باشد چون در نامه دیروز شورای نگهبانبه وزارت کشور هیچ مسئله خاصی ندیدیم. اعلام شده بود صحت انتخابات ریاست جمهوری تأییدمی شود.

10 مورد تخلفاتی که درباره انتخابات ریاستجمهوری دوازدهم برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال شد آیا تفاوتی با ادوار دیگر میکند یا این دوره تخلف خاصی صورت گرفته است؟

خیر، تقریبا مشخص است چه مواردی هر دوره موردشکایت قرار می گیرد، تفاوت خاصی این چند روز بررسی می کردم بین مطالبی که همیشهبوده ندیدم که موضوع خاصی را اعلام کرده باشند. در دوره های قبلی هم همین طور بود.مهم آن است که یک انتخابات پرشور و شکوهی برگزار شد. مردم همه پای صندوق های رأیآمدند و به فرمایش مقام معظم رهبری که همیشه به مشارکت حداکثری تأکید دارند لبیکگفتند. ما به این مردم نیاز داریم نباید به شکلی برخورد کنیم که مردم ناامید شوند.ما در صحنه های مختلف باید حرمت مردم را داشته باشیم. امیدواریم شکایت ها نیزانشاءالله با تدبیر مسئولان محترم قوه قضائیه به نحوی حل و فصل شود که انتخاباتپرشور و شکوهی که برای مردم بسیار شیرین بود خدایی نکرده به تخلف تبدیل نشود. کمااینکه ما به عدالت و دیانت قضات محترم دادگستری کاملا اطمینان و اعتماد داریم.

آیا همه 10 مورد تخلفات یادشده متوجه دولت استیا به هیأت نظارت مرکزی انتخابات ریاست جمهوری هم بر می گردد؟

الان هیچ آماری ندارم ببنیم شکایت ها به چه صورتاست.

چون برخی دارند با بزرگنمایی القا می کنند کهاین تخلفات فقط در حوزه اجرای انتخابات صورت گرفته، آیا این طور است؟

وقتی که شورای محترم نگهبان صحت انتخابات را تأییدکرد معلوم است اگر تخلفی انجام شده جزیی بود که در سرنوشت یک حوزه یا حتی یک صندوقانتخابات تأثیری نداشت که شورای نگهبان صحت انتخابات را تأیید کرد والا درادوار گذشته انتخابات دیدیم گاهی بود که شورای نگهبان یک یا چند صندوق و حتی یک یاچند حوزه اخذ رأی را باطل کرده است اما در این دوره شاهد هیچ کدام از این مواردنبودیم.

عده ای می خواهند احضار برخی فرمانداران را حالتخاصی نشان دهند، آقای رحمانی فضلی گفت اتفاق مهمی نیست فرمانداران احضار شده فقطمی روند توضیح می دهند، نظر شما چیست؟

افرادی که احضار شدند تا الان که مطلع هستم موضوعبا یک توضیح حل شده است، تا الان موردی که منجر به صدور قرار تأمین باشد نشنیدم.طبیعتا کسی که احضار می شود قاضی تکلیف دارد متناسب با اتهام قرار تأمین صادر کند.وقتی قرار تأمین صادر نشده و موضوع با یک توضیح حل شده حکایت از آن می کند کهمسائل خیلی جزیی بود که حتی نیازی به صدور قرار تأمین هم نبود.  

برخی دنبال آن هستند، فضای بعد از انتخابات طورخاصی جلوه دهند گویی اینکه قرار است احضارها و بازداشت هایی صورت بگیرد، آیا فضااین طور است؟

باید خوشبین باشیم و جنبه مثبت موضوع را ببنیم،من بعید می دانم با این انتخابات بسیار پرشور و شکوه آن هم با این رأی بالای آقای آقایروحانی که مردم دوباره به او اعتماد کردند مسئله خاصی پیش بیاید.

انتخابات سال دوم هیأت رئیسه مجلس برگزار شد وتعداد اعضای فراکسیون امید کمتر و تعداد اعضای فراکسیون ولایی بیشتر شد این مسئلهنحوه تعامل مجلس و دولت را در یکسال آینده چه طور خواهد کرد؟

از اول اعلام کردیم که در بحث های مربوط به امورداخلی و اداره مجلس، دولت هیچ ورودی ندارد. حتی هفته گذشته با معاونان پارلمانیوزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی جلسه داشتم و بسیار تأکید کردم که «ما هیچ گونهنقشی درباره انتخاب هیأت رئیسه مجلس نداریم، مباحث داخلی درباره نحوه اداره مجلسبه دولت ربطی ندارد چون مربوط به تشخیص نمایندگان محترم است و هر چه رأی نمایندگانبود ما احترام می گذاریم». آنچه امروز در مجلس اتفاق افتاد رأی نمایندگان مجلسبود. ما به اصول دموکراسی معتقدیم، در یک نظام جمهوری اسلامی باید به نتیجه دموکراسیتمکین و توجه کرد. رأی نمایندگان به همین وضعیتی که پیش آمده و تعلق گرفته برای ماقابل احترام است، با همین ترکیب فعلی که امروز هم ایجاد شد، برای همه اعضای منتخبآرزوی توفیق بیش از پیش داریم و انشاءالله دولت با این ترکیب کار می کند. دولتدرصدد ارتقای تعاملاتش با مجلس شورای اسلامی است. بارها هم تأکید کردیم هرگاه دولتو مجلس با هم همراه بودند دغدغه های مشترک داشتند کارهای کشور خوب پیش رفت، دردعوا و نقار منازعات سیاسی و بی نتیجه هیچ خیری وجود ندارد.

29214

انتخابات شورای نگهبان جمهوری ریاست صندوق انتخاباتی تخلفات اعلام دوازدهم تأیید وزارت ندارد محترم درباره قضائیه مرکزی نتیجه احضار اجرایی تأمین ایجاد گرفته تأکید موضوع گذشته اعضای اعتماد داریم بسیار نمایندگان توضیح برگزار مسئله رقابت شکایت شکوهی دارند باشیم پرشور اداره احترام امروز اسلامی ترکیب مربوط کردیم فرمانداران اتفاق رئیسه فراکسیون ببنیم عنوان همراه ریاستجمهوری رسیدگی مجموع نظارت سرنوشت سئوال سیاسی رئیسی پیگیری براساس شهرستان استان بررسی تقریبا شمارش تخلفاتی تأثیری دستگاه اینکه نهایت معاون قانونی تشکیک نامزدها