برگزیده ها

مازندمجلس: ابراهیم رحیم پور معاون آسیا واقیانوسیه وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران امروز-چهارشنبه-در دیدار با رشید مردوف معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان درخصوص طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرد.

مازندمجلس: معاون آسیا و اقیانوسیه کشورمان که به منظور شرکت در چهل و نهمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به ترکمنستان سفر کرده است، در این دیدار با اشاره به پیشینه مناسبات دو کشور، اظهار داشت: در سالیان اخیر ما شاهد سفرهای متقابل روسای جمهور دو کشور بوده‌ایم.

  وی تصریح کرد: در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی پروژه های بزرگی میان دو کشور به اجرا درآمد و علاقه مند هستیم تا در دوره چهار ساله آتی نیز در راستای گسترش هر چه بیشتر مناسبات فیمابین در تمامی حوزه ها به ویژه اقتصادی با هم همکاری داشته باشیم.

وی اظهارکرد: ظریف در سفر اخیربه ترکمنستان تبادل نظرخوبی بامقامات عالیرتبه ترکمنستان داشت ومتعاقب این سفر ودرچارچوب قراردادانتقال محکومین به حبس میان دو کشور،تعدادی از زندانیان ایرانی از زندان های ترکمنستان به ایران منتقل شدند و امیدواریم در مرحله بعدی انتقال محکومین ایرانی نیز بزودی صورت پذیرد.

معاون آسیا واقیانوسیه کشورمان بااشاره به همکاریهای دوکشور درحوزه انرژی به ویژه سوآپ گازترکمنستان ازمسیرایران، نسبت به گسترش همکاریهای فیمابین در زمینه سوآپ و ترانزیت گاز به کشورهای ثالث ابراز علاقمندی کرد.

رحیم پور افزود: مشترکات فرهنگی دو کشور ایجاب می کند تا تعاملات دو کشور در این حوزه نیز بیش از گذشته افزایش پیداکند.

رحیم پور در ادامه به تحولات در افغانستان، سوریه و عراق اشاره کرد و افزود: متاسفانه از موضوع مبارزه با تروریسم بهره برداری سیاسی صورت می گیرد و لذا ما شاهد آن هستیم که در جایی اجلاس مبارزه باتروریسم برگزار می شود که آن کشور خود از حامیان تروریسم است.

وی گفت: امروزه افکار عمومی در دنیا می دانند که انفجارهای تروریستی در کابل، منچستر و نقاط دیگر از کجا نشات می گیرد و سرچشمه آن چه کسانی هستند. ‌

مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار اظهارداشت: ترکمنستان و ایران به عنوان دو کشور دوست و همسایه همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته اند.

وی با بیان اینکه پروژه های اقتصادی مختلفی فیمابین دو کشور به اجرا درآمده است یادآور شد: در حوزه انرژی، ظرفیت های زیادی برای گسترش مناسبات وجود دارد.

این مقام دولت ترکمنستان گفت که کشور ما از همکاری های فیمابین در این حوزه به ویژه سوآپ گاز استقبال می کند.

مردوف افزود: سفر اخیردکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران به ترکمنستان در یک زمان مناسب صورت گرفت و ما تبادل نظر خوبی با هم در موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه،‌ منطقه ای و بین المللی داشتیم.

وی اضافه کرد: براساس توافقات صورت گرفته ما روند انتقال محکومین ایرانی از ترکمنستان به ایران را ادامه خواهیم داد.

مردوف به همکاری های دو کشور در موضوعات منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و یادآور شد: درحوزه مبارزه باتروریسم نیز دوکشور همواره بطور دوجانبه و چندجانبه با یکدیگر همکاری داشته اند و ما علاقمند به تداوم و گسترش همکاریها در این حوزه هستیم.

وی همچنین برنقش مثبت ایران درتحولات مربوط به روند صلح در سوریه به ویژه پروسه آستانه تاکیدکرد و گفت: ما به نقش ایران برای بهبود اوضاع در منطقه احترام می گذاریم.

در این دیدار برنامه های آتی بین دو کشور و رفت و آمدهای مقامات دو کشور مورد تبادل نظر و تفاهم قرار گرفت.
ترکمنستان فیمابین ایرانی محکومین گسترش همکاری افزود منطقه مبارزه هستیم روابط تبادل انتقال دیدار اشاره مناسبات یکدیگر همواره باتروریسم یادآور خارجه دوجانبه المللی تروریسم موضوعات مردوف ادامه همکاریهای کشورمان اجلاس اقتصادی دوکشور درحوزه سوریه پروژه معاون انرژی بزودی