برگزیده ها
مازندمجلس: ترکیه در حالی به آمریکا درباره مسلح کردن کُردها هشدار داده است که گویی فقط کمک تسلیحاتی به کُردها است که خطرناک و تهدیدآمیز است و کمک مشابه به سایر گروه‌ها بلامانع است.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه رأی الیوم، عبدالباری عطوان در خصوص اظهارات هشدارآمیز وزیر خارجه ترکیه در ارتباط با کمک تسلیحاتی آمریکا به کُردها در سوریه، نوشت: گویی فقط کمک تسلیحاتی به کُردها است که خطر دارد و کمک مشابه به سایر گروهها بلامانع است و این چیزی است که درک مواضع آنکارا را سخت می‌کند.

غیرقابل درک‌بودن مواضع متناقض ترکیه

درک مواضع مسئولان ترکیه در قبال تحولات سوریه سخت است نه از این نظر که این مواضع متغیر و در نوسان است بلکه به این دلیل که بسیار متناقض است.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه در مورد کمک تسلیحاتی واشنگتن به نیروهای کُرد سوریه و مسلح کردن آنان به سلاح‌های پیشرفته هشدار داده یادآور شد این اقدام خطرناک است و تهدیدی برای حاکمیت اراضی سوریه به شمار می‌آید و هرگونه سلاح می‌تواند علیه ترکیه و بشریت به کار گرفته شود.

فقط کمک تسلیحاتی آمریکا به کُردها ممنوع

اعتراض اوغلو به واشنگتن در مورد کُردها است و مسلح کردن آنان را خطری برای ترکیه، سوریه و تمام بشریت می‌داند اما به هیچ وجه به هیچ اقدام مشابه دیگر آمریکا و دیگران مبنی بر کمک تسلیحاتی به  غیرکُردها شامل شبه‌نظامیان و گروهها و جنبش‌های دیگر که با هر اسمی در خاک سوریه می‌جنگند، اعتراضی ندارد.

در توضیح بیشتر باید گفت موافقت آنکارا با عبور هزاران تن سلاح‌های آمریکایی و غیرآمریکایی از خاک ترکیه به سوریه در طول شش سال گذشته و یا از زمان آغاز بحران در آنجا، خطری برای حاکمیت اراضی سوریه به شمار نمی‌آید بلکه  فقط ارائه این سلاح‌ها به یگان‌های حمایت مردمی کُرد است که خطر بوده و باید با آن مقابله کرد.

درک مواضع متناقض ترکیه سخت است

درک و هضم این موضع متناقض و دوگانه دشوار است زیرا ترکیه از جمله اولین کشورهایی بود که نه‌تنها در بحران سوریه دخالت کرد بلکه نیروهای خود را برای رسوخ به خاک سوریه اعزام کرد در نتیجه باید پرسید: اگر این نفوذ نظامی نقض حاکمیت سوریه نیست پس نقض و بی‌حرمتی چیست؟

روابط ترکیه با سوریه از اتحاد تا دست یاری به دشمنان

پیش از آغاز بحران سوریه و نقش ترکیه در آن نیروهای حمایت کُرد به هیچ وجه وجود نداشتند و کُردها به‌شکل امروز از  ساختار نظامی برخوردار نبودند و سوریه از امنیت و ثبات و یک‌پارچگی برخوردار بود و روابط خوب آن با ترکیه فراتر از تمام حد و مرزهای عرف معمول بوده و تا ائتلاف سیاسی و اقتصادی و حتی دوستی شخصی و صمیمی پیش رفته بود.

در این میان سؤال این است: چه‌کسی عهدشکنی و علیه متحدش انقلاب کرد و از دشمنانش حمایت به‌عمل آورد و علاوه بر این به مسلح کردن آنان متوسل شده و با هماهنگی مستقیم با آمریکا و سیا به حمایت از آنان مبادرت ورزید؟

ما نیز با هرگونه مسلح کردن طرف‌های سوریه که هدف از آن تقسیم این کشور بر اساس معیارهای نژادی و یا طایفه‌ای و از هم پاشیدگی کشور و نهادهای آن است مخالفیم و نمی‌پذیریم این اقدام در راستای ایجاد هرج‌ومرج تمام‌عیار در سوریه صورت بگیرد و دیگر تفاوتی ندارد که کمک تسلیحاتی از سوی آمریکا باشد یا روسیه و عربستان و یا قطر.

سیاست‌های ترکیه عامل تشکیل موجودیت کُردی
اگر وزیر خارجه ترکیه از تشکیل یک موجودیت کُرد در مرزهای جنوبی کشورش با سوریه بیم دارد، باید بداند کشورش و سیاست‌های کوته‌بینانه آن سنگ بنای تشکیل این موجودیت را ایجاد کرد.

اگر اوغلو با طرح لزوم بازگرداندن ثبات به سوریه، آمریکا را به منصرف شدن از مسلح کردن کُردها فرا می‌خواند ما نیز از ترکیه درخواست داریم از تمام سیاست‌های اشتباهش در سوریه دست بردارد؛ سیاست‌هایی که معروف و شناخته شده هستند و لزومی ندارد آن را به اوغلو یادآوری کنیم.
سوریه ترکیه کُردها تسلیحاتی آمریکا مواضع متناقض اوغلو حمایت بحران نیروهای اقدام حاکمیت سیاست‌های تشکیل موجودیت مشابه ندارد خارجه مرزهای کشورش برخوردار نظامی ایجاد واشنگتن بلامانع خطرناک هشدار درک‌بودن گروهها آنکارا هرگونه اراضی سلاح‌های غیرقابل بشریت