برگزیده ها
مازندمجلس: رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به همتای آمریکایی خود که خروج از توافق آب و هوایی پاریس را اعلام کرد گفت هرگز مذاکره مجدد درباره این قرارداد را نمی‌پذیرد.

به گزارش تسنیم، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، در پاسخ به دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود اعلام کرد که فرانسه مدافع توافق پاریس است و هرگز مذاکره مجدد در بارۀ آنرا نمی‌پذیرد.

رئیس جمهوری فرانسه که اندکی پس از سخنان دونالد ترامپ با وی گفتگو کرده بود، در یک نطق تلویزیونی ابتدا به زبان فرانسه خطاب به هموطنان خود و سپس به انگلیسی خطاب به مردم آمریکا بر اهمیّت احترام به توافق پاریس برای آیندۀ کره زمین و ساکنان آن تاکید کرد و از تصمیم دونالد ترامپ ابراز «تاسف» نمود.

ماکرون گفت در نظر او تصمیم دونالد ترامپ یک «اشتباه» است و وی با این اقدام «نسبت به آینده مرتکب خطا» شده است.

رئیس جمهور فرانسه در سخنان خود تاکید کرد که در گفتگو با دونالد ترامپ این حقایق را آشکارا به او ابراز کرده است. ماکرون برای توجیه عزم خود در این زمینه اثرات تغییرات آب و هوائی را یادآوری کرد و گفت گرمایش زمین «بسیاری را از سرزمین خود می‌راند، گرسنگی همراه می‌آورد، جنگ می‌آفریند».

وی تاکید کرد «اگر در این باره اقدامی صورت نگیرد، فرزندان خود را با قحطی، جنگ و از میان رفتن جزائر روبرو می‌کنیم. از همین حال شاهد اثرات چنین تغییراتی هستیم»، امّا «این آینده‌ای نیست که برای فرزندان خود می‌خواهیم».

ماکرون که در این سخنرانی گرایش و لحنی کاملاً متفاوت و مغایر با دونالد ترامپ برگزیده بود، در برابر «انزوا طلبی»، «اولویّت ملّی» و بدبینی عمومی او نسبت به دیگران، موضعی کاملاً باز و گشوده به جهان اتخاذ کرد و گفت «فرانسه همواره پیشگام مبارزاتی بوده که آیندۀ جهان را رقم می‌زده است. فرانسه با آگاهی نسبت به مسئولیّتی که در این زمینه دارد، پبشگامِ توافقی شده است که 195 کشور آنرا پذیرفته و بدان پیوسته‌اند».

رئیس جمهور فرانسه آنگاه در پاسخی مستقیم به همتای آمریکائی خود که خواستار انجام مذاکرۀ در بارۀ تغییرات آب و هوائی و توافق پاریس شده بود، گفت «هرگز برای دست یافتن به توافقی که تعهدات آن کمتر از دستاوردهای موافقت نامۀ پاریس باشد، مذاکره نخواهد کرد». و تاکید نمود که این نکته باید برای همه کاملاً روشن باشد.

ماکرون آنگاه از کلیۀ کشورهای امضاء کننده توافق پاریس خواست بروشنی پایبندی خود را به تمامی تعهدات پذیرفته شده اعلام نمایند و آنرا دقیقاً به اجرا بگذارند.

وی برخلاف همتای آمریکائی خود که دیگر کشورها را به تلاش برای تضعیف آمریکا و زیان رساندن به صنایع و منافع آن متهم کرده بود «اعتماد و احترام خود را به آمریکائیان» و کشور «آمریکا که همواره متحد فرانسه محسوب می شود» اعلام کرد و خطاب به همه دانشمندان، مدافعان محیط زیست و کارآفرینان که تصمیم دونالد ترامپ آنان را دلسرد و ناامید کرده است گفت «دروازه‌های فرانسه بروی شما گشوده است» و افزود: «امشب آمریکا به جهان پشت کرد، امّا فرانسه به آمریکا پشت نمی‌کند».

امانوئل ماکرون با یادآوری همکاری‌های موجود میان دو کشور و از جمله در مبارزه با تروریسم گفت «مایل بودم این مبارزه را نیز در کنار آمریکا به پیش می بردیم و بهر حال درها به روی این کشور همواره باز است».

رئیس جمهور فرانسه یادآوری کرد که وی با رهبران دو کشورآلمان و ایتالیا موضع واحدی برای دفاع از توافق پاریس اتخاذ کرده‌اند و گفت در ملاقات روز شنبۀ آیندۀ خود با نخست وزیر هند نیز با وی در این زمینه گفتگو خواهد کرد.

وی وعده داد که در مبارزه با گرمایش زمین تنها به اجرای تعهدات پذیرفته شده اکتفا نکند بلکه ابتکارات تازه‌ای را نیز به اجرا بگذارد. او از همۀ موسسات و صنایع فعّال در این حوزه خواست برای نوآوری‌های تازه در زمینۀ گذار به منابع انرژی پاک پایدار تلاش کنند.

به گزارش رادیو فرانسه، ماکرون سپس به زبان انگلیسی مردم آمریکا را مورد خطاب قرار داد و همین مضامین را تکرار کرد.

این نخستین بار در تاریخ فرانسه است که رئیس جمهوری این کشور بطور مستقیم از کاخ الیزه و بزبان انگلیسی با مردم آمریکا سخن می‌گوید. این اقدام از معنای سیاسی نمادینِ فراوانی برخوردار است و در واقع از عدم اعتماد نسبت به دونالد ترامپ پرده بر می دارد.
فرانسه ترامپ آمریکا ماکرون دونالد پاریس توافق جمهور اعلام تاکید تصمیم همتای آیندۀ کاملاً پذیرفته زمینه یادآوری همواره گفتگو انگلیسی مبارزه مذاکره تعهدات گشوده اتخاذ توافقی صنایع مستقیم خواست آنگاه آمریکائی اعتماد تغییرات جمهوری سخنان اشتباه امانوئل نمی‌پذیرد گزارش احترام ابراز هوائی گرمایش آمریکایی اثرات اقدام فرزندان