برگزیده ها
مازندمجلس: اسنادی که شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به آنها دست یافته نشان می‌دهند عربستان سعودی فعالیت‌های لابی‌گری در آمریکا را تشدید کرده است.

به گزارش فارس، اسنادی که شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به آنها دست یافته نشان می‌دهند عربستان سعودی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای لابی‌گری در این کشور هزینه‌های هنگفتی کرده است. 

مطابق این اسناد، چند هفته قبل از سفر ترامپ به ریاض که اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شد دولت عربستان سعودی سه شرکت لابی‌گری را برای فعالیت از جانب این کشور در واشنگتن به خدمت گرفت. یکی از این شرکت‌ها یک شرکت گمنام بود که اعضای هیئت مدیره آن را مشاوران سابق ترامپ تشکیل می‌دهند و قرار است برای یک سال فعالیت، 5.4 میلیون دلار دریافت کنند. 

به گزارش سی‌ان‌ان، سعودی‌ها پس از انتخاب ترامپ هم 6 شرکت لابی‌گر دیگر را به منظور بهبود روابط مخدوش‌شده با آمریکا به فهرست شرکت‌های قبلی برای آنها لابی‌گری می‌کردند، اضافه کردند. وزارت داخلی عربستان سعودی، ماه مه یک روز بعد از اعلام سفر ترامپ به ریاض، «شرکت سانوران پالیسی» از آریزونا را در ازای 5.4 میلیون دلار به عنوان «مشاور در امور دولتی و بخش بازرگانی» به خدمت گرفت. 

سی‌ان‌ان‌نوشته این رقم حتی در بازار پر سود لابی‌گری برای دولت‌های خارجی هم رقمی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. 

 فعالیت‌های لابی‌گری «شرکت سانوران پالیسی» تا قبل از ماه دسامبر بر مشتری‌های کوچک داخلی از جمله شرکت‌های فناوری کالیفرنیا متمرکز بوده و این شرکت تجربه‌ای در فعالیت به نمایندگی از دولت‌های خارجی نداشته است. 

این شرکت، به نوشته سی‌ان‌ان ارتباطاتی با ترامپ دارد. 

«سانوران» در ماه دسامبر «استوارت جالی» را به عنوان رئیس خود برگزید. وی مدیر سیاسی یکی از کمیته‌های تبلیغاتی برای ترامپ بود که 28 میلیون دلار برای فعالیت تبلیغاتی او جذب کرد. 

لابی‌گران سعودی در ماه‌های گذشته اقدامات بی‌سابقه‌ای برای برجسته کردن ارتباطات کشورشان با آمریکا انجام داده‌اند. 

از ماه مارس، شرکت «پودستا» که یک شرکت برجسته لابی‌گری برای حزب دموکرات است چهار بار مطالبی در حمایت از عربستان سعودی برای کارکنان کنگره و تحلیلگران خاورمیانه ارسال کرده است.
ترامپ لابی‌گری عربستان آمریکا سعودی سی‌ان‌ان فعالیت میلیون سانوران خارجی می‌دهند دولت‌های عنوان دسامبر تبلیغاتی برجسته پالیسی اسنادی گزارش یافته شرکت‌های داخلی رئیس‌جمهور