برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه امریکایی «هافینگتون پست» با زیر سؤال بردن برخی ادعاها و اتهامات مقامات امریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران به بخشی از سیاست‌های ضد ایرانی واشنگتن اذعان کرد و نوشت امریکا در کودتای سال 1953 سیا و انگلیس در ایران و روی کار آمدن شاه و در حمله صدام به ایران تا حمایت همه‌جانبه از اقدامات سعودی‌های مستبد علیه ایران دست دارد.

مازندمجلس: هافینگتون پست همچنین ضمن «‌دموکراتیک» توصیف کردن انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران به رفتارهای دوگانه واشنگتن در برخورد با عربستان و مصر و نیز به اقدامات عربستان در حمایت از تروریسم و تروریست‌ها اشاره و تصریح کرد که ایرانی‌ها موجب کشته شدن هیچ فردی در حملات در خاک امریکا نشده‌اند اما در مقابل، شهروندان متحدان مهم امریکا مانند سعودی‌ها هزاران نفر را در حوادث 11 سپتامبر کشتند.
 
این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در مطلبی به قلم «دنی اِسجورسِن» استراتژیست ارتش امریکا و استاد سابق تاریـخ در وست پوینت نوشت: جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا در زمان دیدار اواسط ماه آوریل از عربستان در جمع خبرنگاران گفت که «هر جایی را که نگاه می‌کنید، اگر در منطقه مشکل وجود دارد، ایران را می‌بینید.».تا زمانی که سیاستگذاران در واشنگتن این مدل ذهنی را تغییر ندهند که همه چیز و همه وقت پای ایران در میان است، محکوم به شکست هستند. در امریکا که مملو از افراد ایران هراس است، هیولا ساختن از این کشور، به گفتار سیاسی شایع روزمره تبدیل شده است. در این مطلب آمده است: یک لحظه چشمان خود را ببندید و خاورمیانه را بدون وجود یک کشور تصور کنید ولی - نه اسرائیل- بلکه منظور یک جامعه کوچک و محافظت شده یهودی و مکانی که اسلام مذهب رسمی است ولی رئیس جمهورش به طور منظم با ارسال توئیت‌هایی جشن یهودیان را تبریک می‌گوید.

این مانند یک رؤیا به نظر می‌رسد ولی این واقعاً ایران است. در حقیقت، جمهوری اسلامی یک کرسی را در پارلمان برای یک یهودی، سه کرسی برای مسیحیان و یک کرسی برای زرتشتیان در نظر گرفته است.دوباره به سخنان اخیر ماتیس فکر کنید. او به ما اطمینان خاطر می‌دهد که سایه ایران بر سر هر بحران منطقه‌ای در خاورمیانه وجود دارد. صحبتی که از لحاظ تجربی درست نیست. مثلاً در اینجا به چند مناقشه اخیر اشاره می‌کنیم که ایران در آن دست ندارد و در مورد نقش تهران اغراق شده است:

- بهار عربی و هرج مرج متعاقب آن در تونس، لیبی و مصر. ایران آغازگر این قیام‌ها در این کشورها نبود یا بر آنها نفوذی مهم نداشت.

- چند دهه جنگ ترکیه با کـــــــــردهای جدایی طلب در استان‌های جنوب شرقی این کشور. دوباره ایران نقشی ندارد.

- گسترش فعلی وابستگان به القاعده در سوریه و در شبه جزیره عرب. ایران واقعاً از این گروه‌ها متنفر است و به طور قطع در افزایش قدرت آنها نقش ندارد.

نویسنده افزوده است: یا اگر می‌خواهید یمن را در نظر بگیرید چون مداخله ایران در یمن که فقیرترین کشور خاورمیانه است، یکی از محبوب‌ترین طبل‌هایی است که تندروهای ایران‌هراس در واشنگتن مایلند بر آن بکوبند. با وجود این، مجموعه‌ای از گزارش‌های معتبر از آن حکایت دارند که در مورد همدستی ایران و شورشیان یمنی که در کانون جنگ عربستان در آن کشور قرار دارند، به میزان زیادی اغراق شده است.ایران از حزب‌الله در لبنان و حماس در سرزمین‌های فلسطینی حمایت می‌کند. با وجود این، اینکه سازمان‌های ملی مانند حزب‌الله را در کنار گروه‌های جهادی واقعی جهان مانند داعش و القاعده در نظر بگیریم، فریبکارانه و اغلب مغرضانه است. مثلاً حزب‌الله لبنان عمدتاً بر اسرائیل متمرکز است بلکه برخی اوقات حتی در سوریه و لبنان با داعش جنگیده است.

این رسانه معتبر امریکایی می‌افزاید: در خصوص این اتهام که ایران بر اساس طبیعت خود یک قدرت مهاجم است، تردید چندانی وجود ندارد که جمهوری اسلامی به شکلی تهاجمی منافع خود را در منطقه پیگیری می‌کند. با وجود این، این حرف به‌هیچ وجه به معنای آن نیست که ایران به شکلی خودکار در جهت مخالفت با منافع واشنگتن در منطقه اقدام می‌کند. همان‌طور که وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) سال 2014 در ارزیابی اعلام کرد، راهبرد نظامی ایران در نهایت، ماهیت دفاعی دارد و احساس می‌کند که تهدید می‌شود که وقتی در این‌باره فکر می‌کنیم، منطقی است.

نویسنده تأکید دارد: واقعیت وضعیت فعلی این است: امریکا با وجود چند دهه تحریم و مهار نظامی ایران، نتوانسته است به شکلی چشمگیر بر سیاست‌ها و موضع ایران در منطقه تأثیر بگذارد. افراد معدودی در امریکا این جسارت را نشان می‌دهند که این پرسش مهم را بپرسند؛ چرا باید ادامه بدهیم؟ چرا رویکردی مبتکرانه و جدید در پیش گرفته نمی‌شود؟چرا روابط بتدریج عادی نمی‌شود؟
امریکا می‌کند مانند منطقه عربستان ندارد واشنگتن حزب‌الله خاورمیانه لبنان جمهوری القاعده اغراق سوریه نظامی معتبر منافع دارند می‌کنیم نویسنده اسلامی ماتیس افراد اشاره حمایت روابط اسرائیل یهودی دوباره گرفته هافینگتون واقعاً مثلاً