برگزیده ها

مازندمجلس: به رغم تصمیم جنجالی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج کشورش از توافقنامه اقلیمی پاریس، چین بر تعهد و پایبندی خود بر این پیمان تاکید کرد.

مازندمجلس: بسیاری از کشورهای دنیا از تصمیم اخیر ترامپ که کشورش بزرگترین منتشر کننده گازهای گلخانه ای است اما از پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس خارج شده، به شدت انتقاد کرده اند.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی انتقادی اعلام کرد که کشورش تصمیم دارد با کشورهای دیگر برای پیشبرد این توافقنامه تلاش و همکاری مثبتی داشته باشد.

وی در باره خروج آمریکا از این پیمان گفت که چین و آمریکا در باره این موضوع و مسایل ذی ربط بارها با یکدیگر رایزنی هایی داشته اند.
او با انتقاد از تصمیم ترامپ، یادآور شد که توافقنامه پاریس با سختی های زیادی بدست آمده است و هیچ کشوری در دنیا نمی تواند خود را از مساله تحولات اقلیمی جدا کند.

«هوا» افزود: توافقنامه پاریس پیمانی بین المللی است و هر کشوری که بخواهد موضع خود را تغییر دهد باز هم چین به دنبال نوآوری، همکاری و توسعه سبز خواهد بود و در این راستا با دیگران مشارکت فعالی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین گفت که به رغم خروج آمریکا، پکن در باره تحولات اقلیمی و اجرای پیمان پاریس با اتحادیه اروپا همکاری گسترده و قوی تری خواهد داشت.

خبرگزاری شین هوا نیز روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که این اقدام آمریکا طبیعتا چالش هایی را ایجاد می کند که می طلبد کشورهای به شکلی جمعی با آنها برخورد کنند.

گفتنی است، در جریان نوزدهمین اجلاس دوجانبه اتحادیه اروپا و چین که که دیروز جمعه در بروکسل به کار خود پایان داد، دو طرف بر تعهد کامل خود به توافقنامه تحولات اقلیمی پاریس تاکید کردند.

پیمان بین المللی اقلیمی پاریس که با امضای 195 کشور جهان در سال 2015 میلادی شکل گرفت، بر گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید دارد زیرا میزان انتشار گاز دی اکسید کربن از عوامل مهم در پدیده تغییرات اقلیمی به شمار می رود.

این پیمان همچنین کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای به میزان ۳۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ دعوت می‌کند.


پاریس پیمان اقلیمی توافقنامه آمریکا کشورهای تحولات همکاری تصمیم اتحادیه تاکید میزان اروپا کشوری همچنین المللی اعلام گازهای کشورش ترامپ تغییرات انتقاد وزارت سخنگوی خارجه