برگزیده ها
از «لیست‌سازی عجیب برای خانه مطبوعات» تا «یکی بودن کاربران سامانه و کاندیداها»

مازندمجلس: جمعی از خبرنگاران مازندرانی نسبت به روند برگزاری انتخابات خانه مطبوعات مازندران بیانیه ای صادر کردند که یک نسخه از آن را در اختیار پایگاه خبری مازندمجلس قرار داده اند که متن کامل آن از نظرتان می گذرد

مازندمجلس: جمعی از خبرنگاران مازندرانی نسبت به روند برگزاری انتخابات خانه مطبوعات مازندران بیانیه ای صادر کردند که یک نسخه از آن را در اختیار پایگاه خبری مازندمجلس قرار داده اند که متن کامل آن از نظرتان می گذرد:

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاون محترم مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با اهدای سلام و آرزوی قبولی طاعات و امید در راستای تحقق فرمایشات گرانقدر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص فضای تعامل و همدلی، اذعان داریم برای ما که خبرنگاریم، افتخاری بالاتر از آن نیست که رهبری معظم، ما را افسران جنگ نرم خطاب فرمودند و درجه خدمت خود را از ایشان دریافت کردیم.


همانگونه که مستحضرید انتخابات تاثیرگذار و تعیین‌کننده اعضای هیات مدیره و بازرسان خانه مطبوعات استان مازندران به صورت الکترونیک و همزمان با سراسر کشور در سامانه خانه مطبوعات برگزار شد. با عنایت به فاجعه انتخاباتی که احساس می‌شود، شرایط مساعدی برای برگزاری انتخاباتی سالم در این حوزه صنفی وجود نیاورده است، بر خود لازم دیدیم در جهت عودت حقوق زایل شده، دردنامه و شکواییه‌ای مرقوم و مکررا از آن عالی‌مقامان استدعا کنیم دستور فرمایند در صورت صلاحدید تیم‌ ویژه‌ بازرسی برای تعیین صحت و سقم روند اجرایی انتخابات هیات‌مدیره خانه مطبوعات و اجرای یک انتخابات عادلانه تشکیل، و موضوع بصورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد. بی‌شک انتخابات پرابهام و مسئله‌دار هیات‌مدیره خانه مطبوعات مازندران که در سپهر افکار عمومی قرار دارد، فضای رسانه‌ای استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این مسائل، رسانه‌های مازندران را به سمت نقد فضای اجرایی و ناتوانی در اجرا و پیگیری حقوق صنفی فعالان حوزه‌های مختلف سوق خواهد داد، که یکی از نتایج آن علاوه بر ایجاد تنش‌های رسانه‌ای در استان، بوجود آمدن یک فضای رسانه‌ای علیه مدیران دولت تدبیر و امید در مازندران خواهد بود.
همانطوری که نیک مستحضرید شایسته نیست این مسائل به حوزه‌های دیگر تسری پیدا کند و اگر در خصوص تخلفات بوجود آمده در انتخابات دوره قبل خانه مطبوعات و دخالت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در چارچوب قانون و اساسنامه که با تواضع اهالی رسانه همراه بود، برخورد می‌گردید، امروز شاهد این چنین افسارگسیختگی و فاجعه انتخاباتی در یکی از ارکان مردم‌سالاری دینی که همان رسانه‌های متعهد و انقلابی است، نبودیم.

عالی‌جنابان

انتخابات خانه مطبوعات استان مازندران که متعلق به همه افراد و گروه‌های رسانه‌ای است؛ در استان مازندران در دوره گذشته و این دوره اتفاقاتی رخ داد که در شان این استان و فعالان آن نبود. سال‌ها است که خبرنگاران مازندرانی در انتظار گشایش و فرجی از خانه مطبوعات هستند، اما هیچ‌گاه این نهاد نتوانسته است به وظایف خود به درستی عمل کند. باور داریم که ورود فعالان واقعی عرصه خبرنگاری به این حوزه می‌تواند شرایط را بهبود بخشد.
علی ای‌الحال ... این بار در انتخابات الکترونیک خانه مطبوعات که انتظار می‌رفت شرایط بهتر و عادلانه‌تری رقم بخورد، در استان مازندران شرایط و تخلفاتی رقم خورد که به نفع جمیع خبرنگاران استان مازندران نیست و این شکواییه نیز بر همین اساس تنظیم شده است که تقدیم حضور عالی‌مقامان می‌شود. تخلفاتی در این انتخابات صورت گرفت و تبانی‌هایی انجام شد که محرز بودن آن عیان است، و در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌شود.

1- عدم اطلاع‌رسانی به اعضای خانه مطبوعات

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و خانه مطبوعات استان با عدم اطلاع‌رسانی به فعالان رسانه‌ای مازندران زمینه را برای حضور همه اقشار این صنف فراهم نکرده‌اند، اما برخی اعضای هیات‌مدیره در غرب استان مازندران به خوبی از این شرایط اگاهی داشته و در پروسه‌ای با عنوان ساماندهی خبرنگاران غرب استان مازندران نسبت به جمع‌آوری مدارک و ثبت‌نام گروهی آنان در سامانه اقدام کرده بودند! این تبعیض در میان اهالی رسانه، شرایط ناعادلانه‌ای را برای انتخابات رقم زد.

2- لیست‌سازی برای خانه مطبوعات مازندران

از روز قبل از رای‌گیری، با انتشار اسامی اعضای خانه مطبوعات و رای‌دهندگان، به خوبی مشخص بود افرادی در سامانه ثبت نام کرده‌اند که اهل این حرفه نیستند. این مرقومه جسارت و توهین به همه 247 نفری نیست که روز رای‌گیری در سامانه حضور داشتند، بلکه بخشی از افرادی است نام‌شان هیچ‌گاه در جامعه رسانه‌ای دیده نشده است.
این بخش که عمدتا از غرب استان مازندران هستند، منتسب به برخی اعضای هیات مدیره، فعالان رسانه‌ای، اقوام و خویشاوندان این افراد هستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با توجه به وجود لیستی از فعالان رسانه‌ای استان مازندران در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ این لیست با فهرست رای‌دهندگان تطابق داده شود. اخرین لیست بر اساس واریزی هدیه روز خبرنگار موجود می‌باشد.

3- کاربر سامانه انتخابات خود و همسر وی، کاندیدا بودند

مستحضرید که در هیچ کجای دنیا مجری و کاندیدای انتخابات یکی نمی‌شود. حال چگونه است، فردی که خود و همسرش کاندیدای انتخابات هیات‌مدیره خانه مطبوعات هستند، کاربر سامانه انتخابات خانه مطبوعات مازندران می‌شوند؟! و وظیفه تایید و حذف اعضا را دارند! آیا این امر خللی در صحت انتخابات ایجاد نمی‌کند؟.
از سویی مدیرعامل و اکثر هیات‌مدیره فعلی خانه مطبوعات مازندران از روند و چگونگی معرفی وی به عنوان کاربر اطلاعی نداشتند، در حالی که این وظیفه خانه مطبوعات و هیات‌مدیره آن بود که نسبت معرفی این فرد اقدام می‌کردند، اما این امر بدون اطلاع هیات‌مدیره صورت گرفته است! باید مشخص شود روند معرفی قانونی این فرد چگونه صورت گرفته است و چگونه این تناقض رفع می‌شود که فردی بتواند هم خودش و هم همسرش کاندیدا باشند و در عین حال وظیفه ثبت آرا را نیز بر عهده داشته باشد و از قضا خودشان هم رای بیاورند!.

4- نکته مهم‌تر در این انتخابات، ثبت آرای رای دهندگان از یک یا دو سیستم رایانه‌ای در غرب مازندران است. این که یک فرد که همان کاربر سامانه انتخابات است، چگونه به نام کاربری و رمز عبور تعدادی زیادی از فعالان غرب استان مازندران دسترسی داشته، خود نیز از موارد تشکیکی است که باید پاسخ داده شود!

5- به پیوست این نامه، اسامی قریب به 20 فعال رسانه‌ای از شرق و مرکز استان مازندران تقدیم می‌شود که در روند ثبت‌نام و عضویت آنها در خانه مطبوعات مازندران خللی ایجاد شده است. این گروه یا دارای نقص پرونده بوده و یا پرونده آنها بررسی نشده است که به عضویت خانه در آیند و بتوانند رای دهند، و یا در ساعات منتهی به رای‌گیری اسامی آنان به دلایل اعلام نشده، از لیست حذف شده است! این‌ها نیز از مواردی است که باید پاسخ داده شود که چرا مسئول برگزاری انتخابات و کاربر سامانه در این زمینه، کوتاهی کرده‌اند؟.

6- نکته مهم دیگر این است که در روز رای‌گیری 247 نفر در سامانه رای‌گیری حضور داشتند اما در ساعات نخست پس از رای‌گیری و هم اکنون 230 نفر در سامانه حضور دارند. این نیز چرایی است که در برگزاری انتخابات بدون پاسخ مانده است. این 17 نفر آیا خبرنگار بوده‌اند که خارج شده‌اند؟ یا نه فقط برای رای دادن وارد سامانه شده و سپس در فرصتی که در اختیار کاربر سامانه بوده از لیست حذف شده‌اند که این همان مصداق لیست‌سازی برای رای دادن به نام خبرنگاران است!.

7- نکته مهم‌تر اینکه برخی از کاندیداها و رای‌دهندگان این انتخابات با سوءاستفاده از نقص سامانه، مدارک هویتی خود مانند برگ عدم سوءپیشینه که مهم‌ترین بخش هویتی است را وارد نکرده‌اند و یا برگه سفید را بارگذاری کرده‌اند! اگر افرادی که امروز به عنوان منتخبین معرفی شده‌اند دارای سوءپیشنیه باشند و یا برخی رای‌دهندگان دارای این نقص پرونده باشند، چه نهادی و چه فردی پاسخگوی این خطا باشد؟.

8- نکته دیگر اینکه شرایط سنی تعدادی از کاندیداهای هیات‌مدیره در این روند بررسی نشده است. فردی برای عضویت در هیات‌مدیره تایید شده و رای نیز آورده است که دارای شرایط سنی مشخص در اساسنامه خانه مطبوعات نیست و کمتر از سن مورد اشاره اساسنامه می‌باشد، که باز هم کاهلی برگزارکنندگان این انتخابات را نشان می‌دهد.

در پایان ما فعالان رسانه‌ای و خبری استان مازندران و اعضای خانه از جنابعالی تقاضا داریم که نسبت به روند برگزاری انتخابات هیات‌مدیره خانه مطبوعات استان مازندران تجدیدنظر صورت گرفته، انتخابات با توجه به تخلفات بیان شده ابطال، خاطیان مجازات، شرایط عضویت همه فعالان رسانه‌ای مازندران در خانه مطبوعات فراهم و سپس در فضایی بدور از رانت و ناعدالتی، انتخابات هیات‌مدیره این خانه در مازندران برگزار شود.


ومن الله التوفیق

فعالین رسانه ای مازندران و جمعی از اعضای خانه مطبوعات استان مازندران

بیانیه اعتراضی جمعی از خبرنگاران مازندرانی نسبت به روند برگزاری انتخابات خانه مطبوعات مازندران