برگزیده ها
مازندمجلس: رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه در صدد دفاع از شخص "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه نیست گفت: ما نمی‌خواهیم وضعیت سوریه مانند وضعیت لیبی، سومالی یا افغانستان شود.

به گزارش عصرایران به نقل از سایت شبکه آر تی روسیه، ولادیمر پوتین رئیس فدراسیون روسیه در نشست عمومی انجمن بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ سخنرانی کرد که بخشی از آن درباره سوریه بود.

وی گفت: ما در سوریه به اندازه‌ای که از کشور سوریه دفاع می‌کنیم از "اسد" دفاع نمی‌کنیم. روسیه نمی‌خواهد وضعیت سوریه به وضعیت لیبی، سومالی و افغانستان که نیروهای ناتو در آنجا حضور دارند ولی امکان ایجاد هیچ‌گونه تغییر مطلوبی را ندارند، شبیه شود.

پوتین تاکید کرد: روسیه خواهان بقای کشور سوریه است. پشتوانه حل نهایی مشکل سیاسی در این کشور است.

ولادیمر پوتین در نشست انجمن بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا اسد مرتکب اشتباهاتی شده است یا خیر؟ اظهار داشت: بله، شاید وی اشتباهات زیادی را مرتکب شده باشد اما آیا مخالفان آن فرشته هستند؟
وی در ادامه مخالفان بشار اسد را مسئول کشتن مردم، اعدام کودکان و سر بریدن‌ها دانست.

ولادیمر پوتین درباره اتهام اسد به انجام حمله شیمیایی علیه منطقه "خان شیخون" گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که دست داشتن اسد در حمله شیمیایی اخیر به منطقه خان شیخون را اثبات کند.
وی در ادامه این حمله را "اقدامی تحریک‌آمیز" توصیف کرد که کسانی جز اسد آن را به صورت عمدی انجام داده‌اند تا اسد را متهم کنند.

وی همچنین از رد پیشنهاد روسیه و ایران در این باره انتقاد کرد. بر اساس این پیشنهاد روسیه و ایران خواستار تشکیل کمیته مستقلی برای انجام تحقیقات درباره این حمله شیمیایی شده بودند.

روسیه، ایران، حزب الله لبنان و عراق،  حامی بشار اسد هستند.

از 6 سال پیش تا کنون بخشی از جامعه سوریه خواهان کناره‌گیری بشار اسد هستند. اعتراضات مردم سوریه از 5 سال پیش شکل مسلحانه به خود گرفته است.

در نتیجه درگیری‌‌های سوریه بیش از 250 هزار نفر کشته و بیش از یک چهارم جمعیت سوریه پناهنده شده‌اند و بسیاری از شهرهای سوریه به صورت کامل ویران شده‌اند.

آمریکا، ترکیه، عربستان سعودی، فرانسه، بریتانیا و اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار سقوط دولت بشار اسد هستند.
 
سوریه روسیه پوتین وضعیت درباره شیمیایی ولادیمر مرتکب مخالفان جمهور منطقه ادامه شیخون پیشنهاد شده‌اند خواستار خواهان اقتصادی سومالی فرشته افغانستان انجمن اینکه بین‌المللی اشتباهاتی