برگزیده ها
مازندمجلس: شبکه تلویزیونی سی ان ان فاش کرد، دولت سعودی چند هفته مانده به سفر اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان، سه شرکت لابی در آمریکا را جهت پرداخت رشوه اجاره کرده بود.

به گزارش ایرنا، به نوشته سی ان ان، این شرکت ها در بردارنده گروه مرموزی هستند که از مشاوران سابق ترامپ تشکیل شده است و درآمد سالانه آنها 5 میلیون و 400 هزار دلار است.

براساس این گزارش، سعودی ها شش شرکت لابی در آمریکا را پس از انتخاب ترامپ به فهرست لابی های خود در این کشور افزودند تا به روابط متشنج میان خود و واشنگتن بهبود بخشند و از ترامپ که در دوران نامزدی ریاست جمهوری آنان را مورد حمله قرار داد و هم اکنون به همپیمان شان تبدیل شده به نفع خویش بهره برداری کنند.

وزارت کشور سعودی در ماه می یک روز پس از اینکه ترامپ اعلام کرد قصد سفر به عربستان را دارد، با پرداخت مبلغ 5 میلیون و 400 هزار دلار گروه 'سونوران' در ایالت آریزونا به عنوان مشاور دولت در امور تجاری را کرایه کرد. این مبلغ حتی در مقایسه با فعالیت های پر سود جهت اعمال فشار بر دولت های خارجی مبلغ هنگفتی به شمار می رود.

فعالیت های گروه سونوران ظرف چند سال گذشته بر عناصر داخلی خرده پا از جمله شرکت های فناوری در کالیفرنیا تمرکز یافته بود و تا دسامبر در زمینه برعهده گرفتن نمایندگی دولت های خارجی هیچ تجربه ای نداشت اما دارای روابط گسترده ای با ترامپ است.

دولت سعودی سال های متمادی است که بر ناوگانی از گروه های لابی درواشنگتن تکیه کرده است و سالانه میلیون ها دلار به آنها پرداخت می کند و با برخوردار بودن از قراردادهای پشتیبان در28 کشورپس از ژاپن با داشتن 47 کشور از این نظر دومین کشورجهان محسوب می شود.

گروه های لابی سعودی جهت پرداختن رسانه های گروهی جهان به روابط عربستان و آمریکا ظرف چند ماه گذشته گام های بی سابقه ای برداشته اند.
ترامپ سعودی آمریکا روابط میلیون عربستان پرداخت فعالیت خارجی گذشته گزارش مشاوران سالانه سونوران